معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

باید اقتضائات امروز دانش‌آموزان را درک و بتوانیم فعالیت‌های پرورشی را در زیست‌بوم جدید جاری کنیم

تهران (پانا) - اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی تربیت در زیست‌بوم جدید (با تاکید بر هویت و امید) امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۱۲۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
باید اقتضائات امروز دانش‌آموزان را درک و بتوانیم فعالیت‌های پرورشی را در زیست‌بوم جدید جاری کنیم

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در اختتامیه این همایش اظهار کرد: تربیت واژه‌ای است که مستمر بر زبان ما در مدارس جاری است. وزیر، مدیران و معلمان همگی تربیت را مهمترین کار می‌دانند. شخصی معتقد است تربیت یعنی یک فرایند رو به جلو، یکی دیگر می‌گوید یعنی فتح مداوم و ... هر کسی از تربیت تعاریف مختلفی دارد. فلسفه‌ای که این تعریف را بر آن بنا می‌نهیم، چه فلسفه‌ای است؟ آیا ما امروز در آموزش و پرورش مشغول تربیت هستیم؟ آیا انتقال دانش، تربیت است؟ تمام این دغدغه‌ها باعث شد سندی به نام سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ در وزارت آموزش و پرورش تدوین شود. در تمام این سند کلمه‌ای به نام آموزش یا پرورش نداریم و تنها یک کلمه «تربیت» وجود دارد. نویسندگان سند تحول بر این باور بودند که نام این وزارت باید به وزارت تربیت جمهوری اسلامی تغییر پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی ادامه داد: اگر امروز از من بپرسند چقدر از سند را توانستیم پیاده کنیم به جرات می‌گویم خیلی کم. آیا انجام چند کار شکلی، اجرای سند است؟ آیا زمینه‌ لازم برای دست‌یابی به حیات طیبه را فراهم کرده‌ایم؟ آیا نظام کنکوری که داریم، نظام ارزشی طول ۱۲ سال مدارس، آیا تقسیم برنامه درسی روزانه و ... زمینه اجرای سند تحول را فراهم می‌کند؟ اعتقاد ما این است که تربیت یک عنصر تک‌ساحتی نیست. سند بر تربیت تمام‌ساحتی تاکید دارد. تمام‌ساحتی یعنی تنوع موقعیت‌های یادگیری، یعنی در همه جا، مسجد، محله و مدرسه و ... تربیت حاکم باشد. یعنی نه در کلاس درس، بلکه در تمام فرصت‌های دیگر باید تربیت از همه جای این فعالیت ببارد و یک همخوانی بین این‌ها وجود داشته باشد. نباید همه چیز را در یک فضا و در یک مسأله خلاصه کنیم. قرار بوده این آموزش فقط تکه‌ای از پازل تربیت باشد.

وی اضافه کرد: چقدر امروز مرجعیت مربی تربیتی برای متربی ما حاکم است؟ امروز معلم، والدین، محل و ... چقدر مرجع فکری دانش‌آموز است؟ طبق پایش‌های مستمر حضور دانش‌آموزان ما در فضای حقیقی کم و در فضای غیرحقیقی زیاد شده است. آیا این فضا و زیست‌بوم جدید همان روش‌های تربیتی فضای حقیقی را می‌طلبد؟ و می‌توان این روش‌ها در زیست‌بوم جدید اجرا کرد؟ ما چقدر در این زیست‌بوم جدید وارد شدیم؟ فعالیت ما امروز چقدر شناختی است؟

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال ۱۳۹۵، ۱۳۲ میلیارد تومان برای یک بازی رایانه‌ای، ارز از این کشور خارج شده است. در سال ۱۴۰۱ از دانش‌آموزان بین ۱۲ تا ۱۸ سال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار گیمر وجود داشته است. این فضای زیست دانش‌‌آموزان کاملا متفاوت از فضایی است که ما زیست می‌کنیم. از هم دوریم. لذا این مرجعیت اتفاق نمی‌افتد و ارتباط ایجاد نمی‌شود. 

وی تصریح کرد: آن چیزی که امروز بسیار مهم است این است که ما باید اقتضائات امروز دانش‌آموزان را بفهمیم. این را باید درک کنیم. همکار من نباید مانند ۳۰ سال پیش همان روش را اجرا کند. شاخص‌های کلی یکسان ولی روش‌ها و شیوه‌ها متفاوت است. هدف ما در این همایش این بود که هویتی که قرار است به دانش‌آموز بدهیم و امیدی که قرار است به دانش‌آموزان تزریق شود، چگونه در زیست‌بوم جدید محقق می‌شود. پژوهش‌های زیادی انجام می‌شود ولی ثمره آن دیده نمی‌شود. ما امروز اگر توانستیم خروجی این همایش علمی را در دل مدارس ببریم و فعالیت‌های پرورشی را هویت‌بخش و امیدآفرین کنیم، این همایش خوب بوده است و در غیر این صورت به خواسته همایش نرسیده‌ایم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی افزود: رهبر معظم انقلاب سال گذشته فرمودند که فعالیت پرورشی در ستاد خوب است ولی در دل مدارس رضایت لازم وجود ندارد. تمام این فعالیت‌های ما اگر تحولی در شخصی ایجاد کرد یعنی این همایش خوب و تاثیرگذار بوده است. در راه بزرگ تربیت، برای رسیدن به مراتبی از حیات طیبه، برای رسیدن به مدرسه تراز، دست هر کسی که به ما کمک کند را می‌بویسیم و اعتقاد داریم بار به این سنگینی به تنهایی توسط آموزش و پرورش به نتیجه نخواهد رسید و تربیت باید در تمام ارکان جامعه خود را نشان دهد. 

وی در پایان گفت: انشالله این زحمتی که کشیده‌اید باعث شود فعالیت تربیتی ما رشد کند. یک کار خوب این همایش هم‌افزایی بخش‌های مختلف داخل آموزش و پرورش بود.

در ادامه این همایش از مولفان مقالات برتر و شایسته تقدیر، قدردانی شد و توسط معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از کتاب همایش رونمایی شد. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار