معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

جداسازی دانش‌آموزان از فرایند طبیعی رشد تحت هر عنوانی نادرست است

جذب آموزگار در حوزه ابتدایی باید کاملا تخصصی باشد

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه جداسازی دانش‌آموزان با موضوع پرورش استعدادهای تحصیلی متفاوت است، خاطرنشان کرد: نظام‌های آموزشی پیشرو و مترقی، برنامه‌های لازم برای تربیت سرآمدان و نخبگان را بستر طبیعی اجرا می‌کنند.

کد مطلب: ۱۵۱۲۲۸۱
لینک کوتاه کپی شد
جداسازی دانش‌آموزان از فرایند طبیعی رشد تحت هر عنوانی نادرست است

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش؛ دومین روز گردهمایی معاونین آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها با حضور رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در مازندران برگزار شد.

«ترک تحصیل»، بازمانده از تحصیل نیست

در این نشست، حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تفاوت دو موضوع «بازماندگان از تحصیل» و «تارکان تحصیل»، گفت: طبق قانون، بازمانده از تحصیل فردی است که علیرغم رسیدن به سن شش سال تمام، اصلاً وارد نظام آموزشی رسمی کشور نشده‌، اما ترک از تحصیل فردی است که بعد از ورود به نظام آموزش رسمی کشور، ترک تحصیل کرده است. متأسفانه در ارائه آمار هر دو گروه تحت عنوان «بازمانده از تحصیل» قرار می‌گیرند که این تعریف نادرست است.

جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل نیازمند همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های ذیربط است

وی در ادامه با اشاره به اینکه جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل نیازمند همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های ذیربط است، گفت: روند جذب بازماندگان از تحصیل چهار مرحله دارد که عامل اول آن فراهم شدن مدرسه و تأمین معلم است که بر عهده وزارت آموزش و پرورش است. موارد بعد، ثبت‌نام افراد بدون تبعیض و تطبیق‌پذیری با توجه به شرایط دانش‌آموزان و چهارم ناظر به ارتباط عمیق بین معلم و دانش‌آموز است.

ضرورت حمایت از مدارس حاشیه شهرهای بزرگ

حکیم‌زاده با اشاره به تأکیدات رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش بر مسئله عدالت آموزشی به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی عدالت، گفت: برخی از مدارس حاشیه شهرهای بزرگ بعضاً چالش‌ها و مشکلات متعددی دارند که حتی از مدارس روستایی و عشایری هم بیشتر است، زیرا در این مدارس علاوه بر مسائل اقتصادی، چالش‌ها و دغدغه‌های دیگر از جمله فرهنگی و اجتماعی نیز وجود دارد. به همین دلیل، حمایت از این مدارس نیز باید در دستورکار قرار بگیرد تا عدالت اجتماعی به معنای واقعی کلمه محقق شود.

جذب آموزگار، تخصصی خواهد شد/ دانش تربیتی یک اصل برای آموزگاری است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اصلاح برخی از رویه‌های نادرست در جذب آموزگار را ضروری دانست و با اشاره به لزوم ارتقاء شاخص‌ها در جذب معلم به ویژه برای دورۀ ابتدایی، اظهار داشت: جذب معلم در این دوره باید کاملاً تخصصی باشد و فرد متقاضی استخدام در آموزگاری باید در رشته‌های مرتبط تحصیل کرده باشد؛ زیرا دانش تربیتی رکن اصلی برای معلمی در دورۀ ابتدایی است.

تحت هر عنوانی، جداسازی دانش‌آموزان از فرایند طبیعی رشد، امری نادرست است

وی در بخش دیگری از این نشست به لزوم اصلاح روندهای نادرست و غیر علمی در شناسایی و توانمندسازی استعدادهای تحصیلی اشاره کرد و اظهار داشت: تحت هر عنوانی جداسازی دانش‌آموزان از فرایند طبیعی رشد، امری نادرست است زیرا بهداشت روانی کودک را به خطر می‌اندازد و محیط امن مثبت یادگیری را از او سلب می‌کند. ایجاد اضطراب در کودکان و گرفتن فرصت زندگی سالم از آنان بسیار اشتباه و ناشی از بی‌سوادی تربیتی است. 

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در پایان با بیان اینکه جداسازی دانش‌آموزان با موضوع پرورش استعدادهای تحصیلی متفاوت است، خاطرنشان کرد: نظام‌های آموزشی پیشرو و مترقی، برنامه‌های لازم برای تربیت سرآمدان و نخبگان را بستر طبیعی اجرا می‌کنند، چون به خوبی می‌دانند جدا کردن دانش‌آموزان از محیط طبیعی تا چه اندازه زندگی سالم دانش‌آموز را به خطر می‌اندازد.

لازم به ذکر است، در این نشست معاونین آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. 

ارتقای کارایی درونی با تاکید بر افزایش فرصت‌های برابر آموزشی در مناطق محروم و چند پایه حاشیه شهر، توجه خاص به مناطق کم‌ توسعه‌یافته آموزشی، ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی، توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای نیروی انسانی، ارتقا سواد پایه دانش‌آموزان و شایستگی‌های مبتنی بر سند تحول، تقویت هویت و احساس تعلق و ارتقای کرامت و حقوق کودکان، از مهمترین سرفصل‌های مطرح شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار