رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران:

‌جامعه سالم، با‌نشاط، پویا و پیشرفته‌‌ از مسیر آموزش و پرورش شکل می‌گیرد

مسجدی: طرح‌ مدرسه سلامت‌یار‌ و بازرس سلامت اجرا می‌شود

تهران (پانا) - افتتاحیه سلسله برنامه‌های آموزشی «ارتقای سلامت» با حضور صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش، محمد رئیس‌زاده رئیس سازمان نظام پزشکی ایران و محمدرضا مسجدی فوق‌تخصص ریه و دبیرکل ‌جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش‌ برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۱۱۴۹۵
لینک کوتاه کپی شد
‌جامعه سالم، با‌نشاط، پویا و پیشرفته‌‌ از مسیر آموزش و پرورش شکل می‌گیرد

محمد رئیس‌زاده ‌در این نشست با بیان اینکه مبانی سلامت از دوران پیش از مدرسه، پیش‌دبستانی و کودکستان باید آموزش داده شود، گفت: بحث خود‌مراقبتی شعار سال سازمان جهانی بهداشت است که هر کسی باید خودش مراقب سلامت خودش باشد و خودمراقبتی نیاز به سواد سلامت بسیار بالا و پیچیده‌ای دارد.

رئیس‌زاده ادامه داد: این‌که هر فرد در هر سنی بداند که نیازهای خود‌مراقبتی چیست و من در چه سنی باید نگران فشارخون خود باشم، در چه سنی نگران دیابت باشم، در چه سنی نگران بیماری‌های بدخیم و مخفی باشم و در چه سنی مراقبت دندان ‌‌باشم، چیزی نیست که بشود با توصیه‌های عمومی مدیریت کرد و هرچه جلوتر می‌رویم، این‌ها تخصصی‌تر می‌شوند و نیاز به آموزش و تعلیم دارند و چه جایی بهتر از آموزش و پرورش که هم با جمعیت 17 میلیونی دانش‌آموز سروکار دارد و هم جمعیت خانواده‌های دانش‌آموزان را در اختیار دارد که تجمیع این دو حوزه، خانواده‌ها و دانش‌آموزان، شاید ۸۰ درصد جمعیت کشور را در بر بگیرد.

دانش‌آموزان سفیران سلامت در خانواده‌ها

وی همچنین بیان کرد: هیچ گلوگاهی بهتر از آموزش و پرورش نداریم که بتوانیم هم به فرزندان‌مان آموزش بدهیم و هم این‌ها را به سفیران سلامت در خانواده تبدیل کنیم. با توجه به این دسترسی و این زمینه جمعیتی بسیار خوب و این نیازهای تخصصی که ذکر شد، این دو را که در کنار هم بگذاریم، مشاهده می‌کنیم که کار بسیار دشواری را در پیش داریم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران افزود: اگر دنبال این هستیم که یک جامعه سالم، با‌نشاط، پویا و پیشرفته‌ای در آینده داشته باشیم، باید از همین مسیر آموزش و پرورش اقدام کنیم و بحث خود‌مراقبتی و سفیران سلامت را در کودکستان‌ها، مدارس و در خانواده‌ها‌ اجرایی کنیم.

اجرای ‌طرح‌ مدرسه سلامت‌یار‌

محمدرضا مسجدی فوق تخصص ریه و دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران هم در این نشست به همکاری با آموزش و پرورش در جهت ارتقای سلامت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: با آقای کریمیان، رئیس آموزش و پرورش شهر تهران، یک تفاهمنامه‌ای را برای شهر تهران شروع کرده‌ایم که عنوان آن "طرح‌ مدرسه سلامت‌یار" است که فعلا در ۴ منطقه تهران، در دبیرستان دخترانه و پسرانه و جمعا در ۸ مدرسه این طرح را اجرایی کرده‌ایم که بحث عمومی آن در مورد بیماری‌های غیر‌واگیر است.

وی افزود: در ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز‌ با آقای دکتر کاظمی برای طرح بازرس سلامت، به تفاهماتی رسیدیم که ان‌شاءالله با سازمان نظام پزشکی همکاری خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار