سازمان آموزش و پرورش استثنایی چه خدماتی به دانش‌آموزان ارائه می‌دهد؛

راه‌اندازی هنرستان‌های خاص کار‌دانش برای آموزش مشاغل خانگی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

تهران (پانا) - سازمان آموزش و پرورش استثنایی با ارائه خدمات ویژه به کودکان 6 سال و زیر 6 سال، به سنجش آمادگی تحصیلی و توان‌بخشی آنان پرداخته و برنامه‌های متناسب با نیازهای خاص هر کودک را اجرا می‌کند.

کد مطلب: ۱۵۱۱۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
راه‌اندازی هنرستان‌های خاص کار‌دانش برای آموزش مشاغل خانگی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

حجت‌الله الماسی ‌رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنای در گفت‌وگو با ‌پانا درباره خدمات سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی به دانش‌آموزان گفت: «مهم‌ترین خدماتی که سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی به کودکان 6 سال و زیر 6 سال ارائه می‌دهد، پس از سنجش آمادگی تحصیلی انجام می‌شود. پس از انجام سنجش آمادگی تحصیلی، کودکانی که توانایی‌های خاصی از خود بروز می‌دهند، توسط سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی به مراکز مربوطه معرفی می‌شوند.»

‌رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی‌ ‌ادامه داد: «در ادامه فرآیند سنجش آمادگی تحصیلی برای کودکانی که دچار ناتوانی به‌خصوص ناتوانی در حوزه اختلالات یادگیری و دیر‌آموزی هستند، برنامه توان‌بخشی برگزار می‌شود.» 

وی افزود: «در این برنامه توان‌بخشی حداقل 25 جلسه به‌صورت رایگان در مراکز بر روی نیاز کودکان کار می‌شود. بعد از اینکه این گروه از کودکان توانایی‌ها و شایستگی‌های لازم برای ورود به مدارس در مقطع دبستان و پیش‌دبستان‌شان را به حد نصاب رساندند، به مدارس معرفی می‌شوند و ادامه این فرآیند توان‌یابی و توان‌بخشی در مدرسه انجام می‌شود.»

الماسی ‌گفت: «کودکانی که ناتوانی آن‌ها به اندازه‌ای است که ‌بتوان‌ با برنامه توان‌بخشی‌ برطرف کرد، با فرآیندی در کمیته جای‌دهی به مدارس استثنایی معرفی می‌شوند.»

‌رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره خدماتی که در داخل مدارس استثنایی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ارائه می‌شود گفت: «متناسب با نوع ناتوانی دانش‌آموزان که می‌تواند از ناتوانایی بینایی، شنوایی، جسمی- حرکتی و ذهنی باشد، نوع خدمات متفاوت است. در مرحله اول برای این دانش‌آموزان مناسب‌سازی محتوای درسی انجام می‌شود.»

وی‌ گفت: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای دانش‌آموزان با ناتوانی در بینایی، کتاب‌هایی ویژه تولید می‌کند. 193 عنوان کتاب در سال‌تحصیلی کنونی مناسب‌سازی شده است. از این تعداد 150 عنوان کتاب آن کتاب‌های بریل و همچنین 39 عنوان آن کتاب صوتی است که مخصوص دانش‌آموزان نابینا طراحی شده است. برای دانش‌آموزان کم‌بینا کتاب‌های درشت‌خط مناسب‌سازی می‌شود تا امکان استفاده از این محتوا برای آنان فراهم باشد.»

الماسی درباره متناسب‌سازی محتوای درسی برای دانش‌آموزان ناتوان شنوایی گفت: «برای دانش‌آموزان ناشنوا نیز محتوای درسی متناسب‌سازی شده است. تغییراتی در بعضی از محتواها در محتوای درسی این دانش‌آموزان نیز داده می‌شود.»

‌رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه افزود: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر خود این وظیفه را احساس می‌کند که دانش‌آموزان را با مهارت تربیت کند. یعنی فارغ‌التحصیلی بتواند در آینده یک مهارت را در زندگی داشته باشند تا مشغول به کار شوند. به همین سبب هنرستان‌های خاص کار‌دانش در حال حاضر دایر شده و در این هنرستان‌ها مشاغل خانگی ایجاد شده است تا این مهارت‌ها را به دانش‌‌آموزان بیاموزد.»

وی در پایان افزود: «گواهینامه مورد تایید وزارت کار توسط سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور به دانش‌آموزان استثنایی مدارس کار‌ودانش خاص اعطا می‌شود. این گواهینامه پس از انجام یک سنجش از دانش‌آموزان استثنایی ارائه می‌شود. با استفاده از این گواهی‌نامه دانش‌آموزان استثنایی می‌توانند در بازار کار جذب شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار