رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خبر داد:

آغاز ‌سنجش سراسری نوآموزان ‌همراه با مداخلات توان‌بخشی از اول‌ آبان

تهران (پانا) - ‌رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از آغاز فرآیند سراسری سنجش نوآموزان ‌همراه با مداخلات توان‌بخشی از اول‌ آبان در 900 مرکز سنجش و 300 پایگاه موقت و توسط تیم‌های متخصص، خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۱۰۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
آغاز ‌سنجش سراسری نوآموزان ‌همراه با مداخلات توان‌بخشی از اول‌ آبان

حجت الله الماسی در مراسم افتتاحیه برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستان سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳، از آغاز سنجش کودکان برای سال 1404 خبر داد و و گفت: امروز، سنجش کودکان با تغییراتی آغاز می‌شود که به‌منظور بهبود کیفیت و کاهش مشکلات سال گذشته انجام شده است.‌ سال گذشته به دلیل اشکالاتی که در سامانه وجود داشت، تاخیرهایی در فرآیند سنجش ایجاد و موجب افزایش مراجعه خانواده‌ها به سامانه در روزهای پایانی سال شد. به همین دلیل، امسال در هفته مراکز جامع سنجش، دو تا سه روز در هفته برای سنجش و مداخلات توان‌بخشی در نظر گرفته شده است. این تغییرات به ما این امکان را می‌دهد که به‌طور مؤثرتری به نیازهای کودکان پاسخ دهیم.

وی از بهبود عملکرد و زیرساخت‌های سامانه سیرت خبر داد و گفت: با اجرای پروژه سیرت ۲، این سامانه امسال توسعه یافته و اطلاعات کارنامه آموزشی و تربیتی کودکان را در اختیار سایر بخش‌های وزارت آموزش و پرورش قرار می‌دهد. این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا برنامه‌های آموزشی و مداخلات را به‌صورت دقیق‌تری طراحی کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: براساس قانون برنامه هفتم‌، کارنامه آموزشی و تربیتی کودکان در سامانه اطلاعاتی قرار می‌گیرد که به سایر بخش‌های وزارت آموزش و پرورش، از جمله حوزه پرورشی و معاونت آموزشی، دسترسی خواهد داشت. این اقدام به ما این امکان را می‌دهد که اطلاعات دقیق‌تری درباره وضعیت آموزشی و تربیتی کودکان داشته باشیم و بتوانیم برنامه‌های مداخله‌ای را به‌صورت مؤثرتری طراحی کنیم. این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا نیازهای خاص هر کودک را شناسایی کرده و به آن‌ها پاسخ دهیم. این تغییرات به بهبود کیفیت سنجش و مداخلات آموزشی کمک خواهد کرد و امیدواریم‌ با اجرای این برنامه، کودکان با مشکلات کمتری به سال تحصیلی جدید وارد شوند.

وی درباره افراد حاضر در پایگاه‌های سنجش کودکان و مسئولیت‌های آن‌ها ‌گفت: در تمامی مراکز جامع سنجش، تیمی از متخصصان و کارشناسان حضور دارند که به ارائه خدمات به کودکان و خانواده‌ها می‌پردازند. این تیم شامل متخصصان گفتار‌درمانی، مشاوران و کار‌درمانی است که هر یک مسئولیت‌های خاص خود را دارند. متخصصان گفتار‌درمانی به ارزیابی و درمان مشکلات گفتاری کودکان می‌پردازند، در حالی که مشاوران به خانواده‌ها در زمینه‌های روانشناختی و اجتماعی کمک می‌کنند. در برخی از مراکز، مراقبان سلامت نیز حضور دارند که وظیفه ارزیابی وضعیت بهداشت و سلامت کودکان را بر عهده دارند. این ارزیابی‌ها به شناسایی مشکلات بهداشتی و حرکتی کودکان کمک می‌کند و به مداخلات به‌موقع و مؤثر منجر می‌شود. حضور این افراد متخصص در پایگاه‌های سنجش، به ما این امکان را می‌دهد که خدمات بهتری به کودکان ارائه ‌و به نیازهای آن‌ها پاسخ دهیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به افزایش تعداد مراکز جامع سنجش، گفت: امسال تعداد مراکز افزایش یافته و این مراکز مجهز به تجهیزات و امکانات لازم برای مداخلات مختلف هستند. ۹۰۰ مرکز سنجش و‌ ۳۰۰ پایگاه موقت در امسال در تمام استان‌ها برای سنجش نوآموزان بدو ورود حاضر هستند. همچنین، در تمامی مراکز، متخصصان گفتار‌درمانی و مشاوران حضور دارند که می‌توانند به خانواده‌ها در زمینه‌های مختلف کمک کنند.

الماسی در ادامه بیان کرد: امسال سنجش کودکان به همراه مداخلات توان‌بخشی انجام می‌شود و این فرآیند از سه‌شنبه ۱ آبان آغاز خواهد شد. همچنین، از سال گذشته برای اولین بار سن سنجش به چهار سال کاهش یافته و حدود ۲۰۰ هزار نفر سنجش صورت گرفته است. امسال ‌مراکز آمادگی دارند تا کودکان زیر شش سال را بیش از سال گدشته مورد سنجش قرار دهند. این اقدام به ما این امکان را می‌دهد که از سنین پایین‌تر به شناسایی و مداخله در مشکلات آموزشی و رفتاری کودکان بپردازیم.

وی ‌گفت: امیدواریم با این تغییرات و گسترش خدمات، فرآیند سنجش و مداخلات به بهترین نحو انجام شود و کودکان با مشکلات کمتری به سال تحصیلی جدید وارد شوند. ما به‌دنبال این هستیم که با همکاری وزارت ورزش و سایر نهادها، ارزیابی‌های حرکتی و بهداشتی را نیز در مراکز انجام دهیم تا به بهبود کلی وضعیت کودکان کمک کنیم.

الماسی در پایان افزود: سنجش دانش‌آموزان در تهران و البرز به‌صورت موردی از ۱۵ مهر آغاز و سنجش برای ۱۱۰۰ نفر از نوآموزان در این دو استان انجام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار