پیام وزیر آموزش و پرورش به‌مناسبت روز جهانی نابینایان

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش به‌مناسبت روز جهانی نابینایان (عصای سفید) پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۱۵۱۰۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
پیام وزیر آموزش و پرورش به‌مناسبت روز جهانی نابینایان

‌به گزارش ‌روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن پیام علیرضا کاظمی به شرح زیر است:

«به نام خدای بصیر

۲۴ مهر روز جهانی نابینایان (روز جهانی عصای سفید) فرصت مغتنمی است تا مسایل، مشکلات و واقعیت‌های موجود در زندگی نابینایان مورد توجه جامعه جهانی قرار گیرد. شناسایی و کمک به بهبود مشکلات و حل موانع زندگی نابینایان و فراهم‌آوردن شرایط تحصیل، اشتغال و زندگی برابر با سایر افراد جامعه و به‌طور کلی احقاق حقوق آن‌ها از مهم‌ترین مسائل این عزیزان است.

بدیهی است همه جنبه‌های زندگی این عزیزان روشن‌دل از جمله دسترسی به خدمات بهداشتی، تشکیل خانواده و زندگی سعادتمند، مشارکت اجتماعی، دستیابی به حرفه شایسته، برخورداری از تفریحات و از همه مهم‌تر حق رفتن به مدرسه و شرایط تحصیل مناسب از حقوق مسلم این عزیزان است؛ لذا باید ‌تلاش شود تا تسهیلات آموزشی ویژه، متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای کودکان نابینا، مهم‌ترین جهت‌گیری آموزش و پرورش باشد. 

جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که در مبانی دین مبین اسلام و سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین (ع)، رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) و سایر مسئولان نظام ‌به لزوم توجه به نابینایان تأکید داشته و این عزیزان را مورد عنایت خاص قرار داده‌اند.

ما نیز در وزارت آموزش ‌و پرورش موظفیم با شناخت و حمایت حقوق حقه آن‌ها از هیچ تلاشی برای تعلیم و تربیت شایسته عزیزان نابینا و کم‌بینا فروگذار نکرده و بلکه شرایط را به‌گونه‌ای فراهم نماییم تا این افراد به ‌راحتی بتوانند به جایگاه اجتماعی شایسته، دست یابند.

خوشبختانه هم‌اکنون آموزش و پرورش کودکان نابینا جزء جدایی‌ناپذیر نظام تعلیم و تربیت کشور محسوب می‌شود و با تلاش‌های سازمان آموزش و پرورش استثنایی، نابینایان نیز مانند سایر اقشار در فعالیت‌های آموزشی مشارکت کامل دارنـد و علاوه بر مراکز ویژه و خاص، تعـداد زیادی از این عزیزان در مـدارس عادی و در کنـار سایر همسالان خویش به تحصیل مشغول هستند.

هـر سالـه تعداد زیادی از آنـان در کنکـور سراسـری پذیرفتـه شده و بـه دانشگاه‌ها راه پیدا کرده و به مدارج عالی علمی و مسئولیت‌های اجتماعی دست پیدا می‌‌کنند.

افراد با آسیب بینایی، به‌عنوان عضوی از اعضای جامعه، دارای استعدادها و توانمندهایی هستند که برای بروز و شکوفایی آن تلاش می‌کنند و با وجود محروم‌بودن از نعمت بینایی به موفقیت‌های بزرگی نایل می‌شوند و این امر گویای آن است که محدودیت‌های جسمی هرگز نمی‌تواند انسان را از تعالی و پیشرفت بازدارد.

چنانچه در گذشته و تاریخ معاصر این مرز‌و‌بوم نیز نابینایان بزرگی بوده‌اند که با تکیه بر نیروی اراده، پشتکار و خلاقیت توانسته‌اند بر این نقیصه ظاهری فائق آمده و مایه سرفرازی و سربلندی کشور شوند.

اینجانب ضمن تبریک «روز جهانی عصای سفید» به همه نابینایان به‌ویژه همکاران و دانش‌آموزان عزیز نابینا و خانواده‌های آن‌ها، بر ضرورت همکاری همه‌ بخش‌های آموزش و پرورش، تقویت مشارکت‌ همگانی و توسعه‌ مداخلات مؤثر مراکز علمی در امر آموزش و پرورش دانش‌آموزان عزیز نابینا تأکید می‌کنم و  از زحمات و تلاش‌های خالصانه همکاران عزیز و کارکنان خدوم سازمان آموزش و پرورش استثنایی که صادقانه برای استمرار ارائه خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی به این عزیزان تلاش می‌کنند، تقدیر و تشکر می‌نمایم و از پیشگاه حق تعالی توفیق روزافزون همه‌ تلاشگران این عرصه، در پرتو تعالیم اسلامی و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در مسیر تعالی و پیشرفت دانش‌آموزان نابینا و سرمایه‌های ارزشمند میهن اسلامی‌‌مان را مسألت می‌نمایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار