در سفر وزیر آموزش و پرورش به عمان چه گذشت؟

تهران (پانا) - علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پروش جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه ایشان به‌منظور شرکت در اجلاس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسسکو) هفته گذشته به عمان سفر کرد.

کد مطلب: ۱۵۰۷۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
در سفر وزیر آموزش و پرورش به عمان چه گذشت؟

‌وزیر آموزش و پروش کشورمان روز چهارشنبه 11 مهر برای شرکت در اجلاس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسسکو) با استقبال رسمی سفیر ایران وارد مسقط شد. ‌

1-1

هیات ایرانی در ابتدای ورود، مورد استقبال موسی فرهنگ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان، عبدالله البحری معاون وزیر آموزش و پرورش این کشور و البداری مدیر‌کل تعلیم و تربیت استان مسقط قرار گرفت. ‌در نشست اولیه هیات ایرانی و طرف عمانی، برنامه‌های این اجلاس که از تاریخ ۱۱ تا ۱۳ مهرماه جاری برگزار شد، همچنین آخرین اقدامات صورت پذیرفته جهت پیگیری مصوبات گذشته آیسسکو مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر ‌آموزش و پرورش کشورمان همچنین در دیدار سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی در مسقط با هیات ایرانی، موضوعات مرتبط با ایرانیان مقیم به‌ویژه دانش‌آموزان و مدرسه ایرانی مسقط را مورد بحث و بررسی قرار داد. ‌

دیدار و گفت‌وگوی علیرضا کاظمی با وزرای آموزش و پرورش فلسطین و تاجیکستان در مسقط

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در ادامه برنامه‌های خود در مسقط، با وزرای آموزش و پرورش فلسطین و تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

‌‌

سفر+وزیر+آموزش+و+پرورش+به+عمان

 

سفر+وزیر+آموزش+و+پرورش+به+عمان (1)

‌علیرضا کاظمی در دومین روز از سفر خود به کشور عمان، از مدرسه ایران در مسقط هم بازدید کرد‌ و از نزدیک با دانش‌آموزان و معلمان به گفت‌وگو پرداخت.

در این نشست، شرایط مدرسه ایرانی، نیازهای علمی و آموزشی دانش‌آموزان و نیز ضرورت توجه به حضور فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

‌کاظمی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سیدحسن نصرالله و سایر شهدای مقاومت، سلام گرم رئیس‌جمهور کشورمان را به ایرانیان مقیم عمان ابلاغ و بر سیاست اصولی دولت چهاردهم در حمایت فکری و فرهنگی از فرزندان ایران اسلامی در داخل و خارج کشور تأکید کرد.

171427849

ایران در مسیر تحقق عدالت آموزشی و تربیتی گام برمی‌دارد

در غزه هزاران کودک، جان خود را از دست داده‌اند. اکثر مدارس غزه تخریب شده‌اند و بیش از ۶۰۰ هزار دانش‌آموز، مدرسه‌ای ندارند

‌علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش کشورمان در ادامه برنامه‌ها خود در ‌اجلاس وزرای آموزش و پرورش عضو آیسسکو در عمان به ایراد سخنرانی پرداخت. کاظمی در این اجلاس ضمن تشکر و قدردانی از رئیس، وزرای عضو آیسسکو، بیان کرد: ما در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که دانش‌آموزان مسلمان در غزه و لبنان در زیر بمباران‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی قرار دارند. هزاران کودک، جان خود را از دست داده‌اند. اکثر مدارس غزه تخریب شده‌اند و بیش از ۶۰۰ هزار دانش‌آموز، مدرسه‌ای ندارند. رژیم اسرائیل به جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی ادامه می‌دهد که علاوه بر شهادت بیش از ۴۱ هزار  فلسطینی از جمله ۱۷ هزار کودک و حدود ۲۰۰۰ لبنانی، منجر به آوارگی صدها هزار نفر از مردم مظلوم شده است.

کاظمی تاکید کرد: جامعه بین‌المللی باید رژیم صهیونیستی را مجبور به پاسخگویی در قبال این جنایات کند. ما قویاً رژیم نامشروع آپارتاید صهیونیستی را محکوم کرده و مراتب تسلیت قلبی خود را برای شهادت خواهران و برادران‌مان خصوصا شهید سید‌حسن نصرالله و شهید‌اسماعیل هنیه و بیش از ۱۷ هزار کودک و نوجوان فلسطینی ابراز می‌داریم و بر همبستگی خود با مردم فلسطین و لبنان تأکید می‌ورزیم. 

وزیر آموزش و پرورش به عدالت تربیتی و تحول در آموزش که شعار آیسسکو است‌ اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسیر تحقق عدالت آموزشی و نصیب برابر تربیتی علی‌رغم تمامی تحریم‌های ظالمانه افتخارات زیادی داشته است مانند ریشه‌کنی بی‌سوادی و تحقق ۹۷ درصدی سواد آموزی، پوشش تحصیلی ۹۸ درصدی دانش‌آموزان لازم‌التعلیم، پوشش حداکثری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، پوشش ۴۵ درصدی دانش‌آموزان در هنرستان‌ها در دوره دوم متوسطه، طرح فراگیر یادگیری حداقل یک مهارت برای هر دانش‌آموز، ساخت و تجهیز مدارس با شاخص حداقل روزی ۸ مدرسه در دو سال اخیر از جمله آن‌ها بوده است.

وی در ادامه به موارد دیگری همچون‌ راه‌اندازی بزرگترین دانشگاه تربیت معلم با حدود ۱۰۰ پردیس و ۱۰۰ هزار دانشجومعلم، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ویژه دانش‌آموزان، افتخارآفرینی در مسابقات ورزشی بین‌المللی دانش‌آموزی، کسب ۱۰ مدال طلا، ۱۰ مدال نفره و ۲ مدال برنز و کسب جایگاه سوم جهان در سال ۲۰۲۴ در المپیادهای علمی دانش‌آموزی اشاره کرد.

کاظمی ادامه داد: ایران با هدف تحقق عدالت آموزشی و تربیتی، نه تساوی آموزشی و تربیتی؛ عدالت جنسیتی نه برابری جنسیتی؛ خدامحوری و نه انسان‌محوری، سند پرافتخار تحول بنیادین آموزش و پرورش را که حاصل اندیشه‌های برجسته دانشمندان، پژوهشگران و کارشناسان نظام تعلیم و تربیت و مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بوده است، به تصویب رساند.

وی با اشاره به برخی از مفاد این سند اظهار کرد: در این سند، آموزش و پرورش نهاد سازمان‌یافته‌‌‌ اجتماعی و فرهنگی است که مسئولیت آماده‌سازی دانش‌آموزان را برای تحقق مرتبه‌ای از مراتب حیات طیبه بر عهده دارد و وضع مطلوب زندگی بشر را در همه ابعاد و مراتب آن، مبتنی بر مبانی و ارزش‌های دین الهی ترسیم می‌کند و تحقق آن، زمینه‌ساز دستیابی به غایت زندگی یعنی قرب الی الله است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش؛ این سند در ۸ فصل با عناوین: کلیات، ارزش‌ها، بیانیه ماموریت، چشم‌انداز، اهداف کلان، راهبردهای کلان، اهداف عملیاتی و راهکارها و نهایتا چارچوب نهادی و نظام اجرایی تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته، وزارت آموزش و پرورش با تکیه بر آسیب‌شناسی‌ها، مطالعات و تجارب گذشته، «نقشه راه اجرای سند تحول» را برای دست‌یابی به سازوکارهای مؤثر و تسهیل‌کننده تحقق اهداف سند به تصویب رساند. این نقشه راه که در ۲۷ خوشه، ۱۴۷ پروژه و فرآیندهای عملیاتی کردن آن‌ها را تعریف کرده است، می‌تواند به‌عنوان الگویی برای فرآیند تبدیل‌کردن تعهدات به اقدامات (که مورد نظر نشست آیسسکو است) مورد استفاده دیگر کشورهای عضو نیز قرار گیرد.

کاظمی با اشاره به مهم‌ترین ویژگی‌ این نقشه راه بیان کرد: این نقشه، قابلیت تعریف و ترجمه تعهدات، اهداف و چشم‌اندازها به برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی و اجرایی را فراهم کرده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این نقشه، راهکارهای سند تحول بنیادین و برنامه‌های ذیل آن‌ها، به مجموعه پروژه‌های عملیاتی از جنس اقدامات مشخص، با قید اولویت و بودجه مورد نیاز تبدیل شده و زمان‌بندی اجرا و مسئول پیگیری آن‌ها نیز مشخص شده است، به‌طوری‌که اجرای هر پروژه بر اساس دو نوع شاخص ناظر به پیشرفت و ناظر بر کیفیت اجرا به‌طور مستمر پایش و واپایش می‌شود.

کاظمی بیان کرد: بر همین اساس، سازوکار برنامه‌ریزی سالانه در وزارت‌خانه از سطح ستاد تا صف، با توجه به پروژه‌ها و شاخص‌ها، بازسازی شده است و سازوکار نظارت و پایش اجرای پروژه‌ها از سطح درون وزارتخانه تا نهادهای ناظر بیرونی مانند مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌طور دقیق مشخص شده است.

دیدار وزرای آموزش و پرورش ایران و پاکستان‌

وزیر آموزش و پرورش کشورمان همچنین در ادامه برنامه‌های خود با وزیر آموزش و پرورش پاکستان هم دیدار و گفت‌وگو کرد. ‌علیرضا کاظمی در این دیدار ‌ضمن ابراز خرسندی از مواضع وزیر آموزش و پرورش پاکستان در‌خصوص مردم مظلوم غزه و لبنان؛ توسعه همکاری‌های دوجانبه و تبادل تجربیات طرفین در حوزه تعلیم و تربیت و تکنولوژی آموزشی را مورد تأکید قرار داد و خواستار رفع برخی موانع تحصیلی و آموزشی دانش‌آموزان و مدارس ایرانی پاکستان و اجرایی کردن یادداشت تفاهم منعقده میان طرفین شد.

وزیر آموزش و پرورش پاکستان نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، مواضع دو کشور را در‌خصوص تحولات فلسطین و لبنان یکسان ارزیابی کرده و بر توسعه همکاری‌های فی‌مابین تأکید کرد.

 

1053185fVEGFdARLClfBHXDK

ایجاد صندوق مشترک کمک کشورهای اسلامی به دانش‌آموزان غزه و لبنان

دیدار با وزیر تعلیم و تربیت سلطنت عمان هم ‌از دیگر برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش کشورمان‌ در مسقط بود. کاظمی در‌ دیدار با وزیر تعلیم و تربیت سلطنت عمان، ‌ایجاد صندوق مشترک کمک کشورهای اسلامی به دانش آموزان غزه و لبنان را پیشنهاد کرد. 

171427846

وی در دیدار با خانم مدیحه بنت احمد الشیبانیه، وزیر تعلیم و تربیت سلطنت عمان، ضمن ابراز خرسندی از سفر به عمان و تشکر از میزبانی شایسته این کشور، از همکاری دولت عمان و وزارت تعلیم و تربیت این کشور با مدرسه ایرانی و ایرانیان مقیم تقدیر و تشکر کرد.‌

کاظمی همچنین از مواضع سیاسی دولت عمان نسبت به تحولات غزه و لبنان تقدیر کرده و بر ضرورت درج محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی در بیانیه پایانی اجلاس تاکید کرد.

وزیر آموزش و پروش کشورمان همچنین طرح پیشنهاد ایجاد صندوق مشترک کمک کشورهای اسلامی به دانش‌آموزان غزه و لبنان را مطرح و به ضرورت پیگیری موضوع از سوی آیسسکو اشاره کرد.

در این دیدار وزیر تعلیم و تربیت عمان ضمن ابراز خرسندی از دیدار و گفت‌وگو با هیات ایرانی، حضور دانش‌آموزان ایرانی در عمان را فرصتی جهت تعمیق روابط دو کشور و زمینه‌ای جهت نزدیکی دیدگاه‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف دانست‌ و آمادگی خود را جهت همکاری تنگاتنگ با وزارت آموزش و پرورش کشورمان ابراز کرد.

علیرضا+کاظمی

سه پیشنهاد ویژه وزیر آموزش‌وپرورش ایران به مدیرکل آیسسکو

‌وزیر آموزش و پرورش در آخرین برنامه خود در کشور عمان با سالم محمد‌المالکی مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای جهان اسلام (آیسسکو) هم دیدار کرد.

‌علیرضا کاظمی در این دیدار ضمن تشکر از مدیریت خوب کنفرانس و برگزاری موفق سومین نشست وزرای آموزش و پرورش کشورهای عضو آیسسکو سه پیشنهاد ارائه داد که این پیشنهادات شامل طراحی سازوکار اعطای انتخاب و معرفی سالانه برترین معلم جهان اسلام و اعطای جایزه معلم نمونه جهان اسلام، ایجاد اتحادیه علمی و فرهنگی دانش‌آموزان جهان اسلام و المپیاد علمی آموزشی دانش‌آموزان جهان اسلام است.

وی در ادامه از سالم محمد‌المالکی دعوت کرد به ایران سفر کند و از نزدیک با تجربیات و پیشرفت‌های آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران آشنا شود. سالم المالکی نیز در این دیدار از حضور فعال و موثر هیأت ایرانی و سخنرانی وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در این نشست تشکر و قدردانی کرد و با اشاره به سوابق و تجربیات زیسته وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد که دوره جدید توأم با پیشرفت‌های عمیق و تحول‌آفرین در آموزش و پرورش ایران باشد و از پیشنهادات وزیر آموزش و پرورش ایران استقبال کرد.

وی همچنین ضمن تشکر از دعوت وزیر آموزش و پرورش ایران ابراز امیدواری کرد که به‌زودی با حضور در کشور ایران با تجربیات ارزنده آموزش و پرورش ایران آشنا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار