معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

سیره زندگی پیامبر اسلام را باید از ابتدای دوران تحصیل کودکان به آن‌ها بیاموزیم

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، گفت‌ در بحث شعر و ادب‌، مدیون شیراز هستیم و در برنامه گلستان‌خوانی که از برنامه‌های خوبی است که در استان فارس اجرا می‌شود متوجه شدیم زمانی که از زبان شعر استفاده می‌کنیم چقدر انتقال پیام‌های تربیتی موثرتر و ماندگارتر می‌شود.

کد مطلب: ۱۵۰۳۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد
سیره زندگی پیامبر اسلام را باید از ابتدای دوران تحصیل کودکان به آن‌ها بیاموزیم

رضوان حکیم‌زاده که همزمان با بازگشایی مدارس به شیراز سفر کرده در یک برنامه ‌تلویزیونی‌، ضمن تبریک میلاد مسعود حضرت محمد (ص) امام جعفر صادق (ع) و همچنین تبریک هفته دفاع مقدس و فرا‌رسیدن بهار تعلیم و تربیت، گفت: همکاران ما از ماه‌ها قبل در قالب پروژه مهر فعالیت خود را آغاز کردند و کار ثبت‌نام دانش‌آموزان، کتب‌درسی، ساماندهی نیروی‌انسانی، کلاس‌بندی، صدور ابلاغ‌ها، فضاسازی مدارس و‌...‌ را به سرانجام رساندند  تا شاهد بازگشایی خوبی باشیم.

وی به برگزاری جشن‌هایی پیش از آغاز مدارس اشاره کرد و افزود: بر‌پایی جشن‌های‌ غنچه‌ها‌، شکوفه‌ها و جوانه‌ها، به ترتیب ویژه نونهالان،  کلاس اولی‌ها و هفتمی‌ها باعث شد تا نونهالان و نوآموزان قبل از آغاز مهر وارد مدارس شوند و اولین روز مدرسه خود را تجربه کنند.

معاون آموزش ابتدایی و سرپرست سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: برای بزرگداشت مناسبت‌های بزرگ نباید تنها به برگزاری جشن‌ها بسنده شود بلکه باید بزرگان را بشناسیم. چنانکه خداوند در قرآن خطاب به پیامبر اسلام (ص) فرموده است «ای پیغمبر به مردم بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروی کنید» بنابراین محبت به پیامبر‌ اکرم (ص) جز با پیروی کردن از منش او‌ میسر نیست. لذا باید روش زندگی پیامبر را از طریق کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان بیاموزیم.

حکیم‌زاده به پژوهش‌ها درباره سیره پیامبر اشاره کرد و گفت: بر‌اساس پژوهش‌هایی که با موضوع سیره پیامبر‌ اسلام (ص) انجام شده، علت اینکه خداوند حضرت محمد (ص) را پیامبر رحمت خطاب کرده، سیره ایشان در زندگی شخصی، اجتماعی و روش او در جنگ‌ها بوده است.

وی ضمن اشاره به آیه‌ای از قرآن درباره پیامبر گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید «پیامبر(ص) بر هدایت بندگان حریص است و این برای بشر نعمت است». سیره زندگی پیامبر (ص) را باید از ابتدای دوران تحصیل کودکان به آن‌ها بیاموزیم. در این صورت دانش‌آموزان در‌می‌یابند اگر یک انسان معمولی به جهت بندگی و عمل صالح  می‌تواند به مقام پیامبری برسد ما نیز می‌توانیم با تبعیت از پیامبر (ص) و آشنایی با سیره ایشان، به درجات بالای انسانیت برسیم.

وی گفت: علاوه بر پیامبر (ص)، ائمه‌اطهار علیهم‌السلام نیز الگوی زندگی ما هستند. ما تنها به برشی از زندگی اباعبدالله الحسین علیه‌السلام می‌پردازیم و مراسم برگزار می‌کنیم. اما زندگی دیگر ائمه اطهار را تبیین نمی‌کنیم. بنابراین اگر سیره ائمه علیهم السلام را به فرزندان آموزش دهیم رفتار خوبی را از آنان شاهد خواهیم بود و سیره ایشان منبع ارزشمند تربیتی برای ما است.

حکیم‌زاده درباره شعر و ادبیات در مدارس گفت: در بحث شعر و ادب‌، مدیون شیراز هستیم و در برنامه گلستان‌خوانی که از برنامه‌های خوبی است که در استان فارس اجرا می‌شود، با اجرای این برنامه ما متوجه شدیم زمانی که از زبان شعر استفاده می‌کنیم چقدر انتقال پیام‌های تربیتی موثرتر و ماندگارتر می‌شود.

سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: با مطالعه گلستان متوجه می‌‌شویم که سعدی تنها یک شاعر نبوده، بلکه یک جامعه‌شناس، یک روانشناس و یک عارف بوده که پیام خود را در قالب شعر انتقال داده است. گلستان می‌تواند در حکومت داری و ایجاد ارتباط کاربرد داشته باشد و از این دیدگاه هیچ فرهنگ و تمدنی به این میزان از گنجینه فرهنگ، ادب و معرفتی در قالب شعر برخوردار نیست.

وی افزود: ما ایرانیان با حافظ بزرگ شده‌ایم و زندگی کرده‌ایم. اگر در برنامه‌ها به دنبال این هستیم که فرزندان ما پیام‌های تربیتی را به صورت غیرمستقیم دریافت کنند و مهارت‌ها زبانی را بیاموزند باید از زبان شعر استفاده کنیم.

حکیم‌زاده گفت: متاسفانه امروز دانش‌آموزان اشعار حافظ را به‌صورت روان نمی‌خوانند. بنابراین نیازمند بازگشت به خود هستیم و باید به حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی که در برخی استان‌ها اجرا می‌شد، برگردیم. امیدوارم در این دوره جدید فعالیت در آموزش و پرورش بتوانیم در این مسیر گام برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار