وزیر آموزش و پرورش در دیدار با فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش:
هوش مصنوعی باید وارد برنامههای درسی شود؛ آموزش و پرورش باید به مسئله اصلی همه دستگاهها تبدیل شود
مدارس طبقاتی موجب تضعیف جایگاه مدارس دولتی شده است/ تقدیر فرشیدی از تصمیم علیرضا کاظمی برای ایجاد شورای عالی اقتصاد آموزش و پرورش
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت ورود هوش مصنوعی به برنامه درسی دانشآموزان تاکید کرد و گفت آموزش و پرورش باید به مسئله اصلی همه دستگاهها تبدیل شود تا نگاه سادهانگارانه از این وزارتخانه برداشته شود.
علیرضا کاظمی در آستانه سال تحصیلی جدید با حضور در منزل محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش با تشکر از زحمات ارزنده وی و ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر باعزت برای ایشان، گفت: شما خدمات زیادی به نظام تعلیم و تربیت کردهاید که موجب برکات فراوانی شده است.
کاظمی در ادامه با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مسائل سخت و پیچیدهای دارد، بیان کرد: در این حوزه با مسائل پیچیدهای روبهرو هستیم که جز توکل بر خدا و تکیه بر همدلی و همراهی همه دستگاهها نمیتوان این مسیر سخت را طی کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره بر اینکه آموزش و پرورش با انباشتی از مشکلات مواجه است، گفت: کمبود نیروی انسانی و صدها مسائل خرد و کلان در آموزش و پرورش وجود دارد که نظام تعلیم و تربیت از آن رنج میبرد.
وی با اشاره به اینکه مدارس طبقاتی موجب تضعیف جایگاه مدارس دولتی شده است ادامه داد: ضروری است با نگاه کیفیت بخشی و با هدف عدالت آموزشی، جایگاه مدارس دولتی را ارتقا دهیم.
کاظمی تأکید کرد مدارس دولتی نماد توجه به محرومان است و باید از کیفیت خوبی برخودار شوند تا این مدارس به عنوان آخرین گزینه تحصیل دانشآموزان در میان دیگر مدارس نباشد.
وی با اشاره به اینکه باید جایگاه حاکمیتی آموزش و پرورش را ارتقا دهیم، بیان کرد: تلاش همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت باید بر ارتقای جایگاه آن معطوف شود.
کاظمی با اشاره به برنامههای پیشرو برای رشد و ارتقای آموزش و پرورش افزود: روی چند حوزه راهبردی از جمله معاونتهای آموزشی، پرورشی و سازمان پژوهش؛ جهت رفع نواقص و اشکالات موجود تمرکز داریم و تلاش خواهیم کرد با بازطراحی برنامههای درسی و بازنگری در برنامههای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، نیروی انسانی کارآمدی برای کشور تربیت کنیم.
وی با اشاره به وجود دو نقیصه در نظام تعلیم و تربیت گفت: باید فناوریهای نوین از جمله هوشمصنوعی و متاورس را وارد کتابهای درسی کنیم و با رفع اشکالات موجود در برنامه درس ملی، موجب اعتلای نظام آموزشی شویم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به شکاف دیجیتالی عمیقی که میان کتب درسی و دنیای واقعی وجود دارد. ضرورت دارد تا مباحث فوق، وارد برنامه درسی ملی شوند و با بازطراحی ساختارآموزشی نظام تعلیم و تربیت، زمینه اشتغال و مهارتآموزی در میان دانشآموزان فراهم شود.
کاظمی با تأکید بر اینکه بنا داریم با ایجاد زیرساختهای لازم و قانونی از حجم مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش کم کنیم، افزود: باید از طریق مولدسازی داراییها و ایجاد زیرساختهای قانونی، منابع پایداری برای بهبود وضعیت مدارس ایجاد کنیم.
کاظمی با اشاره به ضرورت افزایش بهرهوری در نظام آموزش و پرورش گفت: با کیفیت بخشی و عدالت آموزشی و استفاده از هیأتهای اندیشهورز در لایههای اصلی و کلان و استفاده از افکار همه صاحبنظران در لایههای دیگر در تقویت هر چه بیشتر این رویکرد همت گماریم.
وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تغییر نگاه سادهانگارانه به نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: باید رویکرد کوچکانگاری را تغییر دهیم و آموزش و پرورش را به اولویت اول دستگاهها و جامعه تبدیل کنیم.
کاظمی بر استفاده از افراد با تجربه در حلقههای اصلی و دعوت از جوانان در حلقه میانی مدیریتها تأکید کرد و گفت: باید افراد شایسته را در بدنه نظام تعلیم و تربیت شناسایی و به کار بگیریم و از ظرفیتهای آنان در اداره امور بهرهمند شویم.
کاظمی بر ثبات مدیریتی نیز تأکید کرد و گفت: باید در حلقه اصلی مدیریت یعنی مدرسه، ثبات ایجاد کنیم تا تعلیم و تربیت به دلیل جابهجاییهای سلیقهای افراد آسیب نبیند.
گفتنی است در ابتدای این دیدار، محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز با ابراز خرسندی، برای وزیر جدید آموزش و پرورش آرزوی موفقیت کرد و بخشی از تجارب خود را در نظام تعلیم و تربیت با دکتر کاظمی در میان گذاشت و از تصمیم وزیر برای ایجاد «شورای عالی اقتصاد آموزش و پرورش» ابراز خرسندی کرد.
وی تأکید کرد که با بهرهمندی از ظرفیتهای درونی و بیرونی آموزش و پرورش میتوان مشکلات را حل و زمینه عدالت آموزشی و رفاه معلمان را فراهم ساخت.
ارسال دیدگاه