معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خبر داد:

چاپ 156 میلیون جلد کتاب درسی برای 16 میلیون دانش‌آموز در سال جاری

در چاپ کتاب‌ها ۹۰ درصد از کاغذ ایرانی ‌و تنها ۱۰ درصد از کاغذ خارجی استفاده شده است

تهران (پانا) - معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از چاپ 156 میلیون جلد کتاب درسی برای 16 میلیون دانش‌آموز طی امسال خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۰۱۹۷۵
لینک کوتاه کپی شد
چاپ 156 میلیون جلد کتاب درسی برای 16 میلیون دانش‌آموز در سال جاری

محمد علوی‌تبار در یک برنامه رادیویی اظهار کرد: «امسال 156 میلیون جلد کتاب درسی ‌برای 16 میلیون دانش‌آموز به چاپ رسیده است؛ عملیات توزیع آن از اسفند سال گذشته در استان‌ها شروع شد که الان در مراحل پایانی کار از منطقه به مدرسه هستیم. دانش‌آموزان اول مهر کتاب‌های درسی خود را دریافت می‌کنند که تا‌کنون 15 میلیون دانش‌آموز عملیات ثبت‌ سفارش خود را به‌طور کامل انجام داده‌اند. مراحل ثبت‌نام به صورت فردی یا به صورت گروهی توسط مدرسه انجام می‌شود.»‌

وی افزود: «تعداد کتاب‌های درسی بیشتر از تعداد دانش‌آموزان چاپ می‌شود اما اگر تعداد ثبت‌نام دانش‌آموزان از آمار کتاب‌ها بیشتر شود بلافاصله عملیات چاپ جدید را انجام می‌دهیم که تاکنون هیچ کمبود کتاب درسی برای دانش‌آموزان نداریم.»

علوی‌تبار ادامه داد: «از اقدامات خوبی که در راستای چاپ کتاب‌ها انجام دادیم بحث خودکفایی در تولید کاغذ ایرانی بود، اما باتوجه به مشکلاتی که کاغذ‌ها به‌موقع به دست ما نرسید، در چاپ کتاب‌ها 90 درصد از کاغذ ایرانی ‌و تنها 10 درصد از کاغذ خارجی استفاده شد؛ بعضی از قسمت‌های کتاب که تصویر‌محور بود برای اینکه کیفیت بیشتری داشته باشد از کاغذ‌های خارجی استفاده کردیم. تمام موارد چاپ کتاب‌های درسی از استاندارد‌های لازم برخوردار است و ما هیچ مشکلی در رابطه با کیفیت کتاب‌های درسی نداریم. هر وسیله‌ای قبل از اینکه وارد مدرسه شود باید دارای استانداردهای لازم باشد.»

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی اظهار کرد: «کتاب کاروفناوری پایه ششم و پایه هفتم متناسب با نیاز روز تهیه شده بود اما در مرحله آزمایشی که در سال گذشته اتفاق افتاد، خیلی از مدارس امکان تهیه بعضی از تجهیزات مورد نیاز این کتاب را نداشتند که ما باید براساس نیاز‌های روز خود که در جامعه اتفاق می‌افتد بتوانیم امکانات و تجهیزات آموزشی را هم در مدرسه به‌روز کنیم.»

وی افزود: «در بحث کتاب کاروفناوری که در سال گذشته اجرا شد یکی از دلایلی که امسال هم به صورت آزمایشی ادامه پیدا کرد این بود که ما ارزشیابی کلی را در رابطه با اجرای سراسری آن انجام بدهیم که به دلیل عدم تجهیزات کافی در مدارس روند این کار به مشکل خورده بود. ما تأکید کردیم بودجه در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد که بتوانیم حدأقل‌های مورد نیاز برای تجهیز مدرسه را فراهم کنیم. علاوه بر اینکه ما در دنیای کار در رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای ارزشیابی تحصیلی را انجام دادیم، باید متناسب با بازار کار رشته‌ها و مهارت‌هایی که مورد نیاز جامعه است اصلاح شود که نتایج ارزیابی باعث خواهد شد که ما در سال آینده کتاب‌های جدید را در حیطه رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای داشته باشیم و تغییراتی را در این عرصه ایجاد کنیم.» 

علوی‌تبار گفت: «کاغذ‌های بیشتری که امسال در چاپ کتاب‌های درسی استفاده کردیم کاغذ‌های ایرانی بود که در واقع حدود 50 هزار تن کاغذ را قصد داشتیم از داخل کشور تهیه کنیم و توجه ویژه‌ای هم بر کیفیت کتاب‌ها داشتیم؛ سعی کردیم مواردی ‌که سبب پارگی‌ و باز شدن کتاب‌ها شده بود را حذف کنیم. ما سعی کردیم کتاب‌محوری را به سمت بسته‌محوری حرکت دهیم، در سال‌های آینده بسته‌های تربیت و یادگیری در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت؛ برای آموزش بهتر دانش‌آموزان در کتاب‌های درسی آن‌ها رمزینه یا QRCODE قرار دادیم که دانش‌آموزان برای یادگیری بهتر و همچنین درک بهتر آزمایش‌ها وارد این رمزینه‌‌ها شوند. 

وی ‌گفت: «ما سه لایه برنامه درسی داریم، برنامه درسی تجویزی، نیمه‌تجویزی و غیرتجویزی که سعی کردیم در مراحل مختلف آموزشی تلفیقی، این برنامه‌های درسی را در بسته‌های تربیت و یادگیری در اختیار دانش‌آموزان قرار بدهیم. وزارت آموزش و پرورش را مکلف کردیم که 50 درصد محتوای کتاب‌های درسی را به سمت بسته‌های تربیت و یادگیری ببرد که این گام‌ها را ما در آینده شروع خواهیم کرد، ما در ابتدای مسیر تبدیل کتاب‌محوری به برنامه‌محوری و بسته‌های تربیت و یادگیری هستیم. آموزش معلمان کاروفناوری در هفته گذشته به پایان رسید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار