ماموریت‌های وزیر آموزش و پرورش به مدیران مدارس غیردولتی؛ از «سامان‌دهی» مدارس، مدیران و معلمان تا ثبت‌نام، شهریه و برنامه درسی؛

برنامه درسی باید در مدارس غیردولتی مو به مو اجرا شود؛ ورود نیروی بدون گزینش به مدارس غیردولتی ممنوع است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در جمع مدیران سازمان مدارس غیردولتی تاکید کرد که باید تمام حساسیت‌ها و انتظاراتی که در مدارس دولتی دارند در مدارس غیردولتی هم اجرا شود.

کد مطلب: ۱۴۹۹۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد
برنامه درسی باید در مدارس غیردولتی مو به مو اجرا شود؛ ورود نیروی بدون گزینش به مدارس غیردولتی ممنوع است

علیرضا کاظمی صبح امروز در جمع مدیران سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در اردوگاه شهیدباهنر اظهار کرد: بازگشایی مدارس مهمترین اولویت نظام تعلیم و تربیت است. راه انداختن قطار آموزش و پرورش برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و ما مکلفیم که نگرانی‌های مردم، مدیران و معلمان را کم کنیم. 

ضرورت پرهیز از ساده‌انگاری در مسائل آموزش و پرورش 

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مشکلات ما در نظام تعلیم و تربیت ساده‌انگاری است، ساده‌انگاری در مدیریت، کیفیت‌بخشی، ساماندهی، برنامه‌ریزی و ... . در حالیکه هر کدام از این‌ها نیازمند فکر، تجربه و هم‌اندیشی فراوان است. 

وی افزود: ۴۴ سال است که آموزش و پرورش از کوچک‌انگاری، ساده‌انگاری، سیاست‌زدگی، سلیقه‌گرایی و بی‌ثباتی مدیریتی رنج می‌برد. ما باید با تمام توان بر روی مسائل آموزش و پرورش فکر کنیم، مطالعه کنیم، کار کنیم. 

باید حساسیت‌ها و انتظاراتی که در بخش مدارس دولتی داریم در مدارس غیردولتی هم اجرا شود

کاظمی اضافه کرد: مدارس دولتی و غیردولتی همگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همگی در راستای اعتلای نظام تعلیم و تربیت هستند. انتظارات ما هم از بخش‌های مختلف، متفاوت است. انشالله همان حساسیت‌ها و انتظاراتی که ما در بخش دولتی داریم در بخش غیردولتی هم اجرا شود و برای مهر آمادگی کامل داشته باشید. باید زنگ مهر در تمام مدارس غیردولتی نواخته شود. هیچ‌ کلاس درسی خالی از معلم نباشد، هیچ دانش‌‌آموزی بدون کتاب نباشد.

مدارس غیردولتی هم فرصت هستند هم تهدید

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس غیردولتی هم فرصت است هم تهدید، گفت: فرصت است چون اگر ما در چارچوب سیاست‌هایی که اتخاذ کرده‌ایم حرکت کند می‌تواند به عنوان بخشی که از ظرفیت‌های مردمی استفاده می‌کند در ارتقای نظام تعلیم و تربیت کمک شایانی کند. تهدید است اگر مراقبت نکنیم از فرآیندهای آموزشی ‌و پرورشی و نظارت نکنیم. انحراف در برنامه‌های آموزشی، در کم‌فروشی در حوزه‌های تربیتی و... باید این موارد به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد. 

کاظمی به موضوع مشارکت‌های مردمی اشاره و تاکید کرد: مشارکت دو بخش است؛ مشارکت‌های مردمی در مدرسه‌سازی و یک بخش مشارکت‌های مردمی در بخش‌های دیگر. تنزل ماموریتی در بخش‌های آموزش و پرورش یکی از آسیب‌هایی است که با آن مواجهیم.

نیروهای مدارس غیردولتی باید شناسنامه صلاحیت علمی، تخصصی و حرفه‌ای داشته باشند؛ ورود نیروی بدون گزینش ممنوع

وی در ادامه ماموریت‌هایی در حوزه ساماندهی بخش‌های مختلف به مدیران سازمان مدارس و مراکز غیردولتی ابلاغ کرد و گفت: سامان دادن به مدارس غیردولتی در ابعاد مختلف یکی از ماموریت‌های ما به مدیران سازمان مدارس غیردولتی است. اولین بعد این سامان‌دهی، سامان‌دهی مدارس به‌عنوان کانون تحول و در قلب این تحول، مدیران و معلمان هستند. ما نیازمندیم به همان میزانی که در مدارس دولتی در جذب نیروی انسانی حساسیت به خرج می‌دهیم در مدارس غیردولتی هم باید به همین شکل باشد. به هیچ‌وجه نباید یک نیروی بدون گزینش در مجموعه مدارس غیردولتی مشغول شود. بزرگترین و مهمترین امانت در دست این افراد است. تمام این افراد باید برخوردار از یک شناسنامه علمی و صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی باشند. در حوزه معلمان در کنار ارتقای صلاحیت‌های عمومی و تخصصی، باید معیشت معلم هم برای ما خیلی اهمیت داشته باشد.

انفکاک اجرایی ممنوع

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مجموعه مدارس غیردولتی یک بخش جدا از نظام تعلیم و تربیت نیست و حوزه اجرایی با همه است و حق انفکاک اجرایی در این مسائل را نداریم. هیچکس حق چنین نگاهی را ندارد. 

ضرورت تدوین یک نظام‌نامه مدیریتی در مجموعه مدارس غیردولتی 

وی بر ثبات مدیریتی مدیران مدارس هم تاکید کرد و گفت: باید یک نظام‌نامه مدیریتی دقیق تدوین شود که مدیران مدارس هم از صلاحیت‌های لازم برخوردار باشند و هم ثبات داشته باشند. 

ثبت‌نام و شهریه مدارس غیردولتی سامان داده شود

کاظمی بر سامان‌دهی ثبت‌نام و شهریه در مدارس غیردولتی هم تاکید کرد و گفت: وقتی شهریه‌های خارج از چارچوب در یک مدرسه شکل می‌گیرد و برخورد نمی‌شود، دوقطبی ایجاد می‌شود. باید برخورد جدی داشته باشید. 

برنامه درسی در مدارس غیردولتی باید مو به مو اجرا شود 

عضو کابینه دولت وفاق ملی با بیان اینکه ۲۸۰۰ دانش‌‌آموز در حدود ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کنند، گفت: اجرای مو به موی برنامه درسی در مدارس غیردولتی باید صورت بگیرد. این برنامه باید دقیق اجرا شود. باید حکمرانی نظام تعلیم و تربیت نظام جمهوری اسلامی ایران در این مجموعه را به خوبی شاهد باشیم. 

نظارت بر کیفیت و اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دیگر ماموریت‌های وزیر آموزش و پرورش به مدیران سازمان مدارس غیردولتی بود. علیرضا کاظمی اضافه کرد: ۵۰ درصد مدارس غیردولتی الگوی مدرسه تراز سند را هدف‌گذاری کرده‌اند تا اجرا شود. باید نسبت به این مدارس حساس باشید. حتما ببینید چگونه با این سند ارزشمند برخورد می‌شود. 

توسعه صرفا با رویکرد عدالت‌بخشی، مهارت‌آموزی، کیفیت‌بخشی، توسعه در مناطق محروم، توسعه با هدف ارایه خدمات ویژه به دانش‌‌آموزان نیازمند

وی با تاکید بر اینکه باید سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در حوزه کمی مدارس غیردولتی سامان داده شود، گفت: توسعه باید در راستای سیاست‌های کلان دولت و نظام باشد. توسعه با رویکرد عدالت‌بخشی، مهارت‌آموزی، کیفیت‌بخشی، توسعه در مناطق محروم، توسعه با هدف ارایه خدمات ویژه به دانش‌‌آموزان نیازمند. باید انتفاع را در این مدارس به حداقل ممکن برسانیم. باید نگاه عدالت اجتماعی حاکم شود. 

برای مشارکت همه‌جانبه در آموزش و پرورش برنامه‌ریزی شود

کاظمی با اشاره به اینکه در حوزه توسعه مشارکت‌ها در استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها دچار یک تنزل مدیریتی شده‌ایم، گفت: تلاش برای مشارکت به همین برگزاری نشست شورای آموزش و پرورش خلاصه شده است. مسئول مشارکت باید طراح و برنامه‌ریز تمام مشارکت‌های مردمی در تمام آموزش و پرورش و در کل کشور باشد. باید نگاهش یک افق بسیار وسیع و بلند باشد. امروز در نظام تعلیم و تربیت علی رغم اینکه ساختارهای متفاوتی داریم اما از ضعف مشارکت‌های همه‌جانبه در همه ابعاد در بخش‌های مختلف رنج می‌بریم و گاهی اوقات مشارکت را به یک کمک مالی تنزل می‌دهیم و لاغیر. همین نگاه در انجمن اولیا و مربیان هم تنزل پیدا می‌کند به همین کمک. این باید تغییر پیدا کند. باید برای مشارکت‌ معلمان و مدیران، خانواده‌ها، گروه‌ها، دستگاه‌ها، باید برنامه‌ریزی کنیم برای مشارکت خیرین.

وزیر آموزش و پرورش بر بزرگ فکر کردن و نگاه کلان به تمام مسایل آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: باید مدرسه را ببینیم، باید با مدارس و ادارات در ارتباط باشیم، حلقه ارتباطی ما باید خیلی پررنگ باشد. باید ارتباط ما با دانش‌‌آموزان، معلمان، مدیران و مردم پررنگ شود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان تصریح کرد: تلاش کنیم، با تمام توان کار کنیم تا فردای قیامت پاسخ این امانت را به درستی بدهیم.

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی نیز در ابتدای این نشست گزارشی از اقدامات این سازمان طی دو سال گذشته ارائه کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار