رئیس سازمان پژوهش تاکید کرد:

ضرورت تغییر در فرهنگ برنامه درسی آموزش‌وپرورش

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن مرور ماموریت‌های این سازمان تاکید کرد تحقق این مأموریت‌ها نیازمند تغییری در کل فرهنگ برنامه درسی آموزش‌وپرورش است و تغییر در فرهنگ از جمله سخت‌ترین تغییرها است. تغییرات سخت قطعاً نیازمند پشتیبانی شخص وزیر ‌آموزش‌وپرورش و تمامی کارکنان آموزش‌وپرورش است.

کد مطلب: ۱۴۹۹۸۴۹
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت تغییر در فرهنگ برنامه درسی آموزش‌وپرورش

حجت‌الاسلام علی لطیفی در دیدار وزیر آموزش و پرورش با اعضای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ‌به مأموریت‌های پنج‌گانه این سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی در ۵ حوزه کلی فعالیت دارد. حوزه نخست آن برنامه‌ریزی درسی است که قطعا و بدون تردید مهمترین حوزه ماموریتی سازمان است؛ تنظیم برنامه درسی و چارچوب‌هایی که براساس آن فعالیت‌ها در مدارس در تمامی سطوح اتفاق می‌افتد در دل این ماموریت قرار دارد، اما متاسفانه برنامه درسی در نظام آموزشی ما آنطور که باید در وضعیت مناسبی قرار نگرفته است.

‌‌لطیفی در ادامه با اشاره به مأموریت تأمین و تولید محتوای آموزش اضافه کرد: حوزه دوم مأموریتی سازمان پژوهش، تأمین و تولید مواد آموزشی است که در صدر مواد آموزشی، کتاب‌درسی قرار گرفته است؛ اما تولیدات سازمان پژوهش در زمینه‌‌ مواد آموزشی به  کتاب‌ درسی منحصر نمی‌شود. ما به‌غیر از کتاب‌ درسی در حوزه تولید مجلات رشد و تولید محتواهای چندرسانه‌ای خصوصاً در قالب رمزینه‌های پاسخ‌سریع که در کتاب‌ درسی درج شده فعال هستیم. همچنین دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان محتواهای متنوعی که به‌منظور فعالیت‌های تکمیلی حوزه آموزش و یادگیری انجام می‌شود مشغول فعالیت هستند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به مأموریت ساماندهی تمامی تولیدات آموزشی و تربیتی برای متناسب‌سازی زیست‌بوم آموزش دانش‌آموزان عنوان کرد: حوزه سوم موضوع ساماندهی مواد آموزشی است. هرچند خود سازمان به‌طور مستقیم در تولید آنها نقشی نداشته باشد. لیکن از آن‌ جهت که بتوان زیست‌بوم تولید مواد آموزشی متناسب با نیاز مدارس را ساماندهی کرد، برای سازمان با استناد به مصوبات قانونی موجود مأموریت تعریف شده است.

‌حجت‌الاسلام لطیفی در ادامه با نام‌بردن از جشنواره‌های منتسب به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تعریف مأموریت آن‌ها پرداخت و گفت: سازمان جشنواره‌های متعددی را برگزار می‌کند که کم‌وبیش با آن‌ها آشنا هستید، اعم از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، جشنواره تولید محتوای الکترونیکی رشد که نقش بسیار خوبی در فعال‌کردن جامعه تعلیم‌وتربیت و همچنین معلمان و همکاران ما در تولید محتواهای آموزشی و استفاده از آنها ایفا می‌کند. جشنواره ملی کتاب ‌رشد که از قدیمی‌ترین جشنواره‌های کتاب است و نقش بسیار مؤثری در شناسایی و سامان‌دهی کتاب‌ها و منابع تربیتی مورد استفاده دانش‌آموزان دارد. چهارمین جشنواره سازمان جشنواره عکس و تصویرگری رشد است که برای تأمین تصویرگری‌ها و عکس‌های موردنیاز کتاب‌های درسی است.

‌رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اهمیت پژوهش در کنار برنامه‌ریزی‌های مربوط به حوزه برنامه‌ریزی درسی افزود: حوزه چهارم مأموریتی سازمان، پژوهش است. در حوزه پژوهش بخشی از فعالیت‌ها در خود سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی انجام می‌شود که عمدتاً پژوهش‌هایی مربوط به برنامه‌ریزی درسی و تألیف نگارش کتاب‌درسی یا تولید محتوا است. بخش دیگر فعالیت‌های پژوهشی در پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش انجام می‌شود.

علی لطیفی پیرامون آخرین مأموریت کلی سازمان با موضوع اشاعه و ترویج برنامه درسی گفت: ما معتقدیم که برنامه‌ریزی درسی بدون ترویج و اشاعه مناسب، زمینه اجرای مساعد را پیدا نخواهد کرد. ما همیشه با چالشی مواجهه هستیم که از جنس فاصله میان‌برنامه درسی اجرا نشده و اجرا شده است. قطعاً بخشی از این فاصله باید به‌وسیله اشاعه از بین رود. بااهمیت این حوزه اما گاهی این بخش سازمان در زمینه اشاعه نادیده گرفته شده است. ما در دوره جدید بنای خود را در سازمان گذاشته‌ایم که این بخش از سازمان را هم به‌صورت جدی‌تری پیگیری کنیم.

‌رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تاکید بر عزم و اراده جدی سازمان در جهت کارامدی و تحول در برنامه درسی با اشاره به طراحی نظام شایستگی پایه و عمومی دانش‌آموزان گفت: «طرح‌واره» عنوان طر‌حی است که برای دستیابی به وضعیت تحولی برنامه درسی در مدارس از آن یاد می‌کنیم. این طرح‌واره بر ۳ پایه تعریف شده که 3 ماموریت برای سازمان تعریف می‌کند. شایان ذکر است که ذهنیت‌ ما نسبت به ایجاد تحول در برنامه درسی این است که باید از منظر مدرسه به برنامه درسی نگاه کنیم. شاید یکی از مهمترین چالش‌های ما در آموزش و پرورش عدم وجود همین نگاه باشد. ماموریت دومی که طرح‌واره برای سازمان به تصویر می‌کشد، غنی‌سازی مدرسه از مواد و منابع آموزشی متنوع و نه فقط کتاب درسی است. این مواد و منابع آموزشی در چارچوب برنامه درسی معنا پیدا می‌کند و به‌صورت مستقیم بی‌معناست. ماموریت سوم ما آن است که نظام پشتیبانی علمی مناسب و کارامد در مدرسه برای اجرای فعالیت‌های مختلف داشته باشیم. ما نمی‌توانیم به مدارس کتاب درسی و منابع بدهیم و خود را از این عرصه رها کنیم. پشتیبانی علمی مناسبی نیاز دارد که نه تنها وظیفه سازمان است بلکه وظیفه تمامی بخش‌های آموزش و پرورش است که ماموریت جدی استانی و منطقی ما محسوب می‌شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان با اشاره به لزوم تغییر در فرهنگ برنامه درسی آموزش‌وپرورش اذعان داشت: معتقدیم تحقق این مأموریت‌ها نیازمند تغییری در کل فرهنگ برنامه درسی آموزش‌وپرورش است و تغییر در فرهنگ از جمله سخت‌ترین تغییرها است. تغییرات سخت قطعاً نیازمند پشتیبانی شخص وزیر محترم آموزش‌وپرورش و تمامی کارکنان آموزش‌وپرورش است. امید است که بتوانیم در این راه سربلند باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار