معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش‌:

1120 میلیارد تجهیزات مهرماه امسال در اختیار هنرستان‌ها قرار می‌گیرد

امسال ۱۰ هنرستان جوار جدید ایجاد خواهد شد/ احتمال واگذاری تا حداکثر ۵۰ درصد برنامه درسی به صنایعی که هنرستان جوار تاسیس می‌کنند

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت برای مهر امسال حدود 1120 میلیارد تومان ‌تجهیزات خریداری شده است که در اختیار هنرستان‌ها قرار خواهد گرفت.

کد مطلب: ۱۴۹۹۶۹۸
لینک کوتاه کپی شد
1120 میلیارد تجهیزات مهرماه امسال در اختیار هنرستان‌ها قرار می‌گیرد

‌محمدمهدی کاظمی در یک برنامه تلویزیونی درباره تعداد دانش‌آموزان در مقطع متوسطه اظهار کرد: ‌برآورد این است که 6 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز در دوره متوسطه داریم که بالغ بر 3 میلیون و 800 هزار نفر در دوره اول متوسطه و‌ 3 میلیون و 20 هزار نفر در دوره دوم متوسطه هستند.

افزایش 100 هزار نفری دانش‌آموزان دوره متوسطه

وی با بیان این‌که ‌جمعیت دانش‌آموزان دوره متوسطه 100 هزار نفر در مجموع نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، به موضوع هدایت تحصیلی اشاره کرد و گفت: ‌بحث هدایت تحصیلی یک فرآیند است، اقدامات متفاوت‌ و ابزار‌های مختلفی هم برای شناسایی استعداد‌های دانش‌آموزان هست، اعم از این‌که موضوع هدایت تحصیلی‌، علاقه، استعداد و هم نیاز‌های کشور است. در آزمون‌هایی در این راستا این علاقه‌مندی دانش‌آموزان سنجیده می‌شود و توانمندی دانش‌آموزان و بخشی هم غیر از این‌که نظر مشاور، نظر اولیا‌، نظر معلم و نظر خود دانش‌آموزان اخذ می‌شود، بخشی هم براساس نمرات و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان است که نهایتا منجر می‌شود به یک برگه هدایت تحصیلی که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. دانش‌آموزانی که در خردادماه نصاب قبولی را در امتحانات کسب کرده باشند، برگه هدایت تحصیلی در نیمه تیرماه‌ در اختیار دانش‌آموزان قرار دادیم و دانش‌آموزان تقریبا از نیمه دوم تیرماه می‌توانستند ثبت‌نام خودشان را انجام دهند، ولی اولویت‌بندی شده بود. اولویت الف و اولویت ب، دانش‌آموزان که اولویت الف را کسب کرده بودند، تا ششم مردادماه می‌توانستند ثبت‌نام خودشان را در همان رشته‌ای که مورد علاقه‌شان بود ثبت‌نام کنند، چه در شاخه نظری، چه در شاخه فنی – حرفه‌ای ‌یا کاردانش، براین اساس ثبت‌نام دانش آموزان انجام شد.

کاظمی اضافه کرد: تعدادی از دانش‌آموزان نصاب قبولی را کسب نکرده بودند، ‌عملکرد تحصیلی و شرایط ارتقا و گذر از پایه نهم به پایه دهم را نداشتند، این دانش‌آموزان باید در امتحانات شهریور‌ماه ‌و ‌کلاس‌های جبرانی شرکت می‌کردند. آزمون ما همیشه همه‌ساله از زمان ما که درس می‌خواندیم تا هم‌اکنون در شهریور‌ماه برگزار می‌شود، برای این‌که فرآیند طولانی نشود و دانش‌آموزان بتوانند نتایج امتحانات‌شان را دریافت کنند و همچنین برگه هدایت تحصیلی،‌ از ‌شورای عالی آموزش و پرورش درخواست و مصوب شد که ما امتحانات جبرانی را تا پایان مردادماه انجام دهیم. این مصوبه ‌را ‌ابلاغ کردیم، ‌چهار هفته زمان آموزش کلاس‌های جبرانی بود که برای دانش آموزان انجام شد. این چهار هفته انجام شد، ‌تا پایان مردادماه ‌‌اکثریت استان‌ها کار تصحیح اوراق را انجام دادند و مجددا برگه هدایت تحصیلی در شهریور تقدیم‌شان شد.

معاون آموزش متوسطه گفت: ‌دانش‌آموزانی که برگه هدایت تحصیلی در اختیارشان نبود الان می‌توانند مراجعه ‌و برگه هدایت تحصیلی را دریافت کنند. این دانش‌آموزان ‌حداکثر حدود بیست تا سی درصد دانش‌آموزان بودند. مابقی دانش‌آموزان مطابق عملکرد تحصیلی‌شان در خرداد برگه هدایت تحصیلی را دریافت کردند. برخی از مدارس، مدارس خاص ‌و تابع آزمون بود که باید انجام می‌شد، مثل مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی که آزمون داشتند. این دانش‌آموزان هم تقریبا از مردادماه ‌می‌توانستند ثبت‌نام‌شان در پایه دهم در مدارسی که قبول شدند را داشته باشند.

افزایش استقبال دانش‌آموزان از رشته‌های مهارتی و ریاضی‌فیزیک

کاظمی درباره علاقه‌مندی دانش‌آموزان به رشته‌های تحصیلی افزود:‌‌ طی سال‌های گذشته یک تقاضای کاذب برای رشته تجربی بود و ما یک توزیع نامتوازنی را در دوره متوسطه دوم شاهد بودیم، هم در شاخه نظری این توزیع نامتوازن بود و هم شاخه فنی – حرفه‌ای و شاخه کاردانش مهارتی در هنرستان‌ها. با برنامه‌ریزی صورت گرفته، هدف‌گذاری کردیم که یک توزیع متوازن بین‌شاخه‌ای داشته باشیم. آن هدف‌گذاری که در برنامه ششم و هفتم پیش‌بینی شده که سهم آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای روند 50 درصدی داشته باشد، بر همین اساس سهم رشته‌های مهارتی در دو – سه سال گذشته حدود ۵ درصد افزایش پیدا کرده است. تقاضا در شاخه نظری هم در گذشته بیشتر برای رشته علوم تجربی بود که با برنامه‌ریزی و جلسات مشاوره‌ای الان رشته ریاضی فیزیک ‌مورد استقبال قرار گرفته است. سهم رشته ریاضی فیزیک طی 10 سال روند کاهشی داشت و به حدود ‌۴ درصد رسید و الان روند بیش از ۱۶ درصد است و امسال به سهم ۱۸ تا ۱۹ درصد در رشته ریاضی فیزیک می‌رسیم.

10 درصد برنامه درسی متوسطه اول باید به سمت «مهارت‌آموزی» سوق داده شود

وی با بیان اینکه استقبال از هنرستان به دلیل موضوع اشتغال، مهارت و بازار کار خیلی افزایش پیدا کرده است و خانواده‌ها و دانش‌آموزان به این نتیجه رسیده‌اند که شاید مدرک دانشگاهی ملاک برای جذب افراد به بازار کار نیست بلکه مهارت‌هاست، گفت: ‌نیاز بازار کار امروز اقتضا می‌کند که ما توجه بیشتری به رشته‌های مهارتی داشته باشیم. ‌مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان دوره اول و دوره دوم نظری، یکی از ساحت‌هایی است که در سند تحول به آن اشاره شده است، تحت عنوان ساحت اقتصادی و حرفه‌ای. ‌ما باید بر این ساحت تمرکز کنیم و توانمندی‌های مهارتی دانش‌آموزان‌مان را ارتقا دهیم. این مهارت‌ها‌ اعم از مهارت‌های شغلی، مهارت‌های حرفه‌ای، مهارت‌های ورزشی، مهارت‌های ارتباطی و ‌در دوره‌های مختلف متفاوت است. متناسب با اقتضا و سن دانش‌آموزان باید این برنامه‌ریزی صورت بگیرد. خوشبختانه در اردیبهشت امسال آیین‌نامه‌ای ‌در ‌هیئت وزیران تصویب شد که براساس این آیین‌نامه، هدف‌گذاری شده برای سهم مهارتی دانش‌آموزان صورت گرفته است. در دوره متوسطه اول 10 درصد برنامه درسی باید به سمت مهارت‌ها سوق پیدا کند و سازمان پژوهش متناسب با این موضوع باید برنامه‌ریزی کند.

ساخت 1400 هنرستان تا پایان برنامه هفتم 

معاون وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر حدود ‌۶۱ درصد دانش‌آموزان در رشته نظری تحصیلی می‌کنند، قرار است در برنامه هفتم پیشرفت سهم شاخه نظری به حدود ۵۰ درصد برسد و بالعکس در آموزش‌های فنی‌حرفه‌ای و هنرستان‌ها این سهم افزایش پیدا کند. طبیعتا باید فضای لازم را پیش‌بینی کنیم، هم فضا و هم امکانات دیگر از جمله نیروی انسانی و تجهیزات را در نظر بگیریم. براساس پیش‌بینی صورت گرفته تا پایان برنامه هفتم باید حدود هزار و ۴۰۰ هنرستان ایجاد کنیم‌.

جذب 10 هزار نیروی انسانی در هنرستان‌ها طی دو سال گذشته/ 1120 میلیارد تجهیزات مهرماه امسال در اختیار هنرستان‌ها قرار می‌گیرد

کاظمی با بیان اینکه در دو سال گذشته بیش از 213 هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزان هنرستانی اضافه شده است، گفت: آموزش مهارتی، پرهزینه است و اصل این آموزش‌ها مبتنی بر مهارت‌هایی است که به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و ما باید امکانات و تجهیزات لازم از جمله فضای کارگاهی و تجهیزات را داشته باشیم. ‌برای مهر امسال حدود 1120 میلیارد تومان ‌تجهیزات خریداری شده است که در اختیار هنرستان‌ها قرار خواهد گرفت، در طول دو سال گذشته حدود 10 هزار نیروی انسانی برای هنرستان‌ها جذب شدند.

وی اضافه کرد:‌ ما امسال برای دوره متوسطه ۲۴ هزار و ۸۸۹ نفر نیرو جذب خواهیم کرد که بخشی از این‌ها در آزمون پذیرفته شدند و الان وارد دوره مهارت‌آموزی یک ساله شده‌اند. از این تعداد حدود هشت هزار نفر هنرآموز هستند و مربوط به هنرستان‌ها.

محمدمهدی کاظمی در ادامه گفت: در برنامه‌ریزی که انجام شد، سهم آموزش‌های هنرستانی در سال تحصیلی 1402-1403 به ۳۹ و هفت دهم درصد رسیده است که نزدیک به سهم ۴۰ درصدی است و امسال ان شاءالله با برنامه ریزی که صورت پذیرفته است، هدف گذاری کردیم که سهم دانش آموزان هنرستانی در پایه دهم به ۴۵ درصد برسد و ان شاءالله بتوانیم تا پایان برنامه هفتم به این سهم ۵۰ درصدی برسیم که بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار دانش آموز خواهد بود و حدود ۵۰۰ هزار باید به جمعیت دانش‌آموزی ما اضافه شود این سهم را محقق کنیم.

تحصیل 490 هزار دانش‌آموز هنرستانی در سال تحصیلی آینده

وی اظهار کرد:‌ بر‌اساس پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته ما در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ حدود ۴۹۰ هزار دانش‌آموز هنرستانی خواهیم داشت. ما مبتنی بر آمایش و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌پذیرد ‌رشته‌ها را متناسب با بوم و آمایش منطقه‌ای ایجاد می‌کنیم. ‌

راه‌اندازی بیش از 100 هنرستان جوار طی دو سال گذشته؛ امسال 10 هنرستان جوار جدید ایجاد خواهد شد

کاظمی بر تغییر در  حکمرانی ‌حوزه آموزش مهارتی تاکید کرد و گفت: ‌آموزش مهارتی باید مبتنی بر بازار برنامه‌ریزی شود. باید ذی‌نفعان اصلی را در نظر بگیریم. ذی‌نفعان اصلی کارخانه‌دار‌ها هستند، صنایع هستند، اتحادیه‌ها هستند، صنوف مختلف هستند. لذا با این نگاه ما در دو سال گذشته هنرستان‌های جوار را ایجاد کردیم؛ بیش از ۱۰۰ هنرستان جوار و وابسته در سراسر کشور ایجاد شد. امسال ‌حداقل ۱۰ هنرستان جوار دیگر در چند استان ایجاد خواهیم کرد. ‌بر‌اساس آیین‌نامه‌های موجود ۱۰ درصد برنامه درسی را کارخانجات می‌توانند در برنامه‌ریزی درسی آموزش و پرورش ‌تغییر بدهند.

احتمال واگذاری تا حداکثر 50 درصد برنامه درسی به صنایعی که هنرستان جوار تاسیس می‌کنند

‌معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش افزود: در سال تحصیلی گذشته بیش از ۵۰ رشته‌ای که شاید برخی از مهارت‌ها و استاندارد‌های مهارتی‌‌شان منسوخ شده بود و نیاز بازار کار نبود ‌حذف شدند‌. ما در حال تصویب آیین‌نامه‌ای ‌در شورای عالی آموزش و پرورش هستیم که هم 40 تا 50 درصد برنامه درسی رشته‌های موجود را در اختیار ‌صنعتی که هنرستان جوار ایجاد می‌کند باشد. در صورت تصویب این آیین‌نامه تا حداکثر ۵۰ درصد برنامه تخصصی ‌به صنایع واگذار خواهد شد‌. برای ایجاد رشته‌های جدید سخت‌گیری لازم متناسب با چارچوب برنامه درسی ملی و چهارچوب مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش باید باشد. 

افزایش 8دهم درصدی میانگین نمرات سال جاری نسبت به سال گذشته

کاظمی درباره میانگین نمرات دانش‌آموزان هم گفت:‌ ما یک تغییری در شیوه پذیرش دانشگاه داشتیم، مصوبه‌ای را شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد که بر‌اساس آن، پذیرش دانشجو در مراکز آموزش عالی لزوماً کنکور نیست و از ۴۰ درصد شروع شد تا ۶۰ درصد که در کنکور ۱۴۰۳، ۵۰ درصد سوابق تحصیلی تاثیر قطعی دارد. لذا ما تغییر در شیوه برگزاری امتحانات نهایی را داشتیم و امتحانات نهایی از خرداد‌ماه ۱۴۰۲ متفاوت با گذشته برگزار شد و بیشتر به سمت سطوح عمیق‌تر مفاهیم یادگیری رفت‌. لذا ما سال گذشته با یک افتی در میانگین نمرات مواجه بودیم که‌ طبیعی بود، چون ‌سبک برگزاری امتحانات نهایی تغییر داشت و تاثیر هم قطعی بود. ‌بر‌اساس پیش‌بینی که صورت گرفت هدف‌گذاری شده بود که میانگین نمرات امتحانات نهایی در سال ۱۴۰۳ نیم نمره افزایش پیدا کند، ولی ‌در برخی از رشته‌ها‌ تا یک نمره اضافه شده است، ‌میانگین هشت دهم نمره امسال نسبت به گذشته میانگین نمرات افزایش پیدا کرد.

افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان در دستورکار

‌وی گفت: برای سال ۱۴۰۳ ‌طبیعتاً ‌چون هر ساله یک تعدادی نیروی خروجی در آموزش و پرورش داریم، باید نیروی انسانی جذب شود که برخی از طریق دانشگاه فرهنگیان و بخشی هم از طریق استخدام انجام خواهد شد. ایده‌آل‌ترین شیوه جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش طبیعتاً از مسیر دانشگاه فرهنگیان است. در قانون برنامه هفتم هم طی یکی از مواد اشاره شده که آموزش و پرورش مسیر اصلی جذب نیروی انسانی‌اش از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید‌رجایی باشد. ‌افزایش سهمیه ورودی دانشگاه فرهنگیان مد نظر است که با زیرساخت‌هایی که برای فضا باید پیش‌بینی شود این در حال انجام است که ما جذب بیشتری را از طریق دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم.

‌‌معاون آموزش و پرورش در پایان گفت: ‌مسئله استفاده از تکنولوژی آموزشی و فناوری‌های آموزشی قطعاً در آموزش بسیار موثر و مفید خواهد بود، البته فناوری‌ها و موضوع هوش مصنوعی جایگزین معلم و آموزش حضوری ‌نخواهند شد ولی کمک می‌کنند که فرایند‌های یاددهی و یادگیری ارتقا پیدا بکند و همکاران ما با استفاده از ابزار‌ها و تکنولوژی آموزشی و حتی هوش مصنوعی بتوانند آموزش با‌کیفیت‌تری را به دانش‌آموزان ارائه ‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار