در نوزدهمین پویش جست‌وجوی سیارک‌ها؛

اعضای کانون ۲۱ جِرم آسمانی ثبت کردند

تهران (پانا) - ۷۳ عضو نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، موفق به ثبت ۲۱ جِرم آسمانی در نوزدهمین پویش جست‌وجوی سیارک‌ها شدند.

کد مطلب: ۱۴۹۹۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
اعضای کانون ۲۱ جِرم آسمانی ثبت کردند

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ ۷۳ نوجوان از کانون پرورش فکری ۹ استان شامل لرستان، اصفهان، کرمان، گیلان، قم، تهران، خراسان‌رضوی، مازندران و آذربایجان‌غربی در این پویش شرکت کردند.

بر اساس این خبر، اعضای مراکز کانون 7 استان شامل لرستان ۵ جِرم، اصفهان ۴ جِرم، کرمان ۴ جرم، آذربایجان غربی ۳ جرم، گیلان ۲ جرم، قم ۲ جرم و تهران (مرکز دماوند) یک جرم را در نوزدهمین پویش «جست‌وجوی سیارک‌ها» ثبت کردند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری مجله نجوم که نماینده رسمی برگزارکننده پویش جست‌وجوی سیارک‌ها در ایران است، فرصتی فراهم آورد تا نوجوانان علاقه‌مند به نجوم بتوانند بدون آنکه ابزار تخصصی در اختیار داشته باشند، تنها با رایانه و اینترنت در نوزدهمین دوره این پویش شرکت کنند.

بر همین اساس، وبیناری آموزشی از سوی برگزارکنندگان این رویداد برای آشنایی شرکت‌کنندگان با شیوه‌ کار با نرم‌افزار و روند یافتن و ثبت سیارک‌ها، استفاده از نرم‌افزار استرومتریکا برای تجزیه و تحلیل تصاویر در طول پویش جست‌وجوی سیارک و آموزش رفع خطاهای نرم‌افزاری که ممکن است در طول کار برنامه با آن‌ها مواجه شوند، برگزار شد.

همچنین در طول بازه زمانی یک‌ماهه، کارگاه‌های متعددی از سوی مربیان مراکز کانون برای نوجوانان برای آشنایی با نرم‌افزار آسترومتریکا، تجزیه و تحلیل داده‌های علمی، بررسی کردن ایمیج‌ست‌ها و... برگزار شد که حاصل این تلاش‌ها در گروه‌های کانون، ثبت اولیه ۲۱ جرم آسمانی مشکوک بود که از سوی گروه‌های استان‌ها صورت گرفت.

شناخت سیارک‌ها برای بررسی و محاسبه‌های مربوط به حرکت سایر اَجرام آسمانی نیز حائز اهمیت است. نکته جالب توجه دیگر اینکه سیارک‌ها دارای مواد معدنی گران‌بهایی هستند و امروزه بحث بهره‌برداری از آن‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پویش جست‌وجوی سیارک‌ها از سوی موسسه همکاری بین‌المللی جست‌وجوی نجومی (IASC) و دانشگاه هاردین سیمونز با همکاری رصدخانه پن‌استارز ایالات متحده آمریکا و با حمایت بخش علوم شهروندی سازمان فضایی ناسا برگزار می‌شود و هر ساله بیش از ۵۰۰ گروه داوطلب از ۸۰ کشور دنیا در این برنامه شرکت می‌کنند.

هدف از این برنامه، کمک گرفتن از افراد علاقه‌مند برای شناسایی و تعیین موقعیت سیارک‌ها و اجرام نزدیک به زمین از پیش کشف‌شده و همچنین کشف اجرام جدید است. سیارک‌ها از آن رو که ممکن است به زمین نزدیک شوند و خطرآفرین باشند مهم هستند.

یادآوری می‌شود راهبرد این پویش به همت اداره کل آموزش وپ ژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رقم خورده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار