مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه در گفت‌وگو با پانا خبر داد:

افزایش دانش‌‌آموزان دوره اول متوسطه به ۳میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال تحصیلی آینده؛ مدارس به‌خوبی آماده بازگشایی هستند

توانمندسازی معلمان در حوزه هوش مصنوعی و تجهیز مدارس به سخت‌افزار لازم

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش از افزایش تعداد دانش‌آموزان دوره اول متوسطه در سال تحصیلی پیش‌رو خبر داد و تاکید کرد ۲۷ هزار مدرسه دوره اول متوسطه آماده بازگشایی هستند.

کد مطلب: ۱۴۹۸۳۳۶
لینک کوتاه کپی شد
افزایش دانش‌‌آموزان دوره اول متوسطه به ۳میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال تحصیلی آینده؛ مدارس به‌خوبی آماده بازگشایی هستند

حمید یزدانی در گفت‌وگو با پانا درباره پروژه مهر سال تحصیلی 1403-1404 گفت: «در بحث پروژه مهر، بخش‌بندی معاونت متوسطه در اداره کل آموزش متوسطه اول به این ترتیب است که در سه بخش مدیران، معلمان و دانش‌آموزان کار توانمندسازی را انجام داده‌ایم.»

توانمندسازی معلمان در درس علوم تجربی 

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه در ادامه افزود: «امتحان علوم امسال که در خرداد از دانش‌آموزان پایه نهم به صورت سراسری گرفته شد، انتقاداتی درباره سختی داشت، در حالی که این آزمون سخت نبود و متناسب با برنامه درسی بود. اما مشکلاتی در زمینه تدریس این درس در مدارس وجود داشت که این موضوع سبب می‌شد سوالات آزمون سخت تلقی شوند. به همین جهت برای معلمان در تابستان به بحث توانمندسازی به صورت جدی ورود کردیم.»

وی گفت: «تلاش کردیم معلمان به سطحی از توانمندی در این درس برسند که برای مهر 1403 به گونه‌ای که ما از آنان می‌خواهیم، در کلاس درس حاضر شوند. تلاش کردیم معلمان درس علوم را از حالت تئوری و نظری خارج کرده و به آزمایشگاه و به‌صورت عملی ببرند تا اطمینان حاصل کنیم که علم برای دانش‌آموزان تجربه می‌شود. علوم تجربی درسی است که باید برای دانش‌آموزان تجربه شود و اگر تجربه نشود، ارزشی ندارد.»

توانمندسازی معلمان و اجرای طرح کاغذ ماندگار مرتبط با درس کاروفناوری 

یزدانی درباره اقدامات در حوزه درس کار و فناوری هم گفت: «در درس کار و فناوری اقدامات خوبی انجام دادیم و تجهیزاتی را در حد نسبی برای کارگاه‌های کار و فناوری فراهم کردیم. طرحی را در تابستان 1403 بعد از امتحان خرداد تحت عنوان کاغذ ماندگار اجرا کردیم. در این طرح مبالغی را در مدارس جمع‌آوری کردیم و با جذب این مبالغ، در حال حاضر مدارس درصدد هستند تا کارگاه‌های کار و فناوری خود را تجهیز کرده و گیره و ابزار لازم را تهیه کنند. در این بخش همچنین توانمندسازی معلمان کار و فناوری صورت گرفت که خود اقدامی کلیدی و مهم بود.»

آموزش به کمک بازی

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه از بازی‌سازی در درس مطالعات اجتماعی خبر داد و گفت: «در متوسطه اول یکی از کارهایی که در تابستان انجام دادیم و می‌تواند افتخار نظام نیز باشد، در حوزه بازی‌سازی کتب درسی بود. با توجه به این مهم که دانش‌آموزان نسل امروز از محتوای مکتوب ناخرسند هستند، توانستیم کتاب مطالعات اجتماعی را که مفاهیم بسیاری در خود جای داده و معلمان به اجبار آن را مبتنی بر حافظه پیش می‌بردند، تلاش کردیم تا مبتنی بر بازی به دانش‌آموزان آموزش دهیم.»

وی همچنین در مثالی افزود: «برای مثال، برای آموزش سلسله زندیه به دانش‌آموزان بازی تعریف کردیم تا به این شیوه دانش‌آموزان را با تاریخ آشنا کنیم. یعنی به جای اینکه سوالاتی در حیطه شناختی و سطح دانش از دانش‌آموزان بپرسیم، بازی طراحی کنیم تا معلمان در سطح تجزیه و تحلیل سوال طراحی کنند و دانش‌آموزان بر اساس شایستگی‌هایی که در این درس کسب کردند، به سوالات پاسخ دهند.»

تدوین برنامه عملیاتی در مدارس

یزدانی گفت: «به مدیران مدارس تاکید کردیم که مدارس باید از حالت روزمرگی خارج شده و برنامه عملیاتی داشته باشند. برنامه عملیاتی به این معنی است که مدیر مدرسه به صورت دقیق و با جزئیات مشخص کند که چه برنامه‌ای برای هر ماه از سال تحصیلی مد نظر دارد. باید در این برنامه، بحث آموزش دانش‌آموزان و معلمان، مسابقات، جشنواره‌ها، رویدادهایی که حضور پیدا می‌کنند و دیگر مسائل خرد و کلان را از پیش پیش‌بینی کند. نباید در میان سال با مطالبات خانواده‌ها و دانش‌آموزان مواجه شود در صورتی که بودجه لازم برای اجرای آن را ندارد.»

کارویژه‌های آموزش و پرورش برای آموزش هوش مصنوعی

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه اضافه کرد: «حضرت آقا در جلسه هیات دولت و جلسات قبل از آن بر مسئله هوش مصنوعی تاکید داشتند. ایشان در سه نوبت بر این مسئله تاکید کردند که باید تلاش مضاعفی برای رشد در زمینه هوش مصنوعی داشته باشیم و هوش مصنوعی را به صورت ویژه دنبال کنیم. وزارت آموزش و پرورش یکی از وزارت‌خانه‌هایی است که به صورت جدی به این موضوع توجه کرده و برای آن کارویژه‌های مختلفی انجام می‌دهد.»

وی در این باره گفت: «یکی از کارویژه‌هایی که وزارت آموزش و پرورش درخصوص هوش مصنوعی انجام می‌دهد، این است که در کتاب درسی مدارس آموزش کدنویسی وجود دارد. ما معلمان خود را در این زمینه آموزش دادیم تا بتوانند در زمینه کدنویسی و تفکر الگوریتمی آماده حضور در کلاس درس باشند. در حال حاضر نیز به کمک ارگان‌های بیرونی تلاش کردیم که حداقل سخت‌افزار را برای مدارس تهیه کنیم.»

یزدانی به وسعت مدارس متوسطه اول اشاره کرد و گفت: «27 هزار مدرسه متوسطه اول در کشور وجود دارد که عدد کمی به حساب نمی‌آید تا بتوانیم تمام این مدارس را به رایانه و اتاق سایت تجهیز کنیم، اما تلاش کردیم که این اتفاق میسر شود. تعدادی کسری در این زمینه داریم که در ماه‌ها و سال‌های آتی این معضل و کمبود را مرتفع می‌سازیم.»

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه در ادامه افزود: «توجه ویژه‌ای به بحث هوش مصنوعی و فناوری در حوزه دانش‌آموزان در متوسطه اول داریم. آمار آموزش‌های حوزه فناوری در متوسطه اول بسیار خوب است. به جرات می‌توانم بگویم که کشوری را نداریم که بتواند آموزش کدنویسی را به صورت جدی در تعلیمات رسمی پیش ببرد. می‌توانیم قسم بخوریم که در آموزش‌های رسمی، کدنویسی به دانش‌آموزان انجام می‌شود که فراتر از انتظار است و تفکر الگوریتمی را در افراد از دوره نوجوانی نهادینه می‌کند.»

وی درباره تلاش‌ها برای ثبت‌نام حداکثری دانش‌آموزان متوسطه اول گفت: «در سال‌های گذشته نیز تمام تلاش بر حضور حداکثری دانش‌آموزان بوده است. پیشتر نیز تلاش می‌شده که تحصیل تمامی واجدین شرایط و جذب حداکثری افراد به تحصیل صورت پذیرد. امسال به لطف خدا، بحث ثبت‌نام دانش‌آموزان و رغبت خانواده‌ها به تحصیل فرزندان بالا رفته و به همین نسبت، حجم خوبی از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل ما کاهش یافته است. خانواده‌ها در حال حاضر به این درایت رسیده‌اند که نباید اقدامی انجام دهند که دانش‌آموزان به سمت بازماندن از تحصیل بروند.»

افزایش تعداد دانش‌آموزان دوره اول متوسطه 

یزدانی درباره آمار ثبت‌نام مدارس متوسطه اول افزود: «ثبت‌نام امسال در مقطع متوسطه، به نسبت ثبت‌نام خوبی بود و ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم در مقطع متوسطه اول از سه میلیون و 600 هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی 1403-1402 به سه میلیون و 800 هزار نزدیک شدیم.»

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه افزود: «هیچ مشکلی در ثبت‌نام دانش‌آموزان متوسطه اولی نداشتیم و آمار ثبت‌نامی در این مقطع آمار خوب و رو به افزایشی بوده است. اگر برای تعدادی از دانش‌آموزان پایه نهمی نیز برگه هدایت تحصیلی همچنان صادر نشده، در روزهای آتی صادر خواهد شد. هیچ دانش‌آموزی بدون برگه هدایت تحصیلی نخواهد ماند و ثبت‌نام پایه دهم این دانش‌آموزان حتما انجام خواهد شد.»

وی از آمادگی کامل مدارس متوسطه اول برای بازگشایی خبر داد و افزود: «مدارس متوسطه اول در سراسر کشور به اندازه‌ای برای حضور دانش‌آموزان آماده است که بسیاری از مدارس برای برگزاری جشن جوانه‌ها در 28 شهریور به صورت جدی از همین حالا اعلام آمادگی کردند. برخی مدارس نیز به اندازه‌ای آماده هستند که برای پوشش رسانه‌ای نیز اقدام کردند. پس از پوشش رسانه‌ای، مردم به این باور می‌رسند که مدیران مدارس متوسطه اول در تابستان گذشته برای بازگشت به مدرسه با عالی‌ترین کیفیت تمام تلاش خود را انجام داده‌اند.»

یزدانی گفت: «مدیران و معلمان و مسئولین مدارس متوسطه اول با وجود سه روز موظفی که داشتند، روزهای بیشتری در مدرسه حاضر می‌شدند تا فضا را برای حضور دانش‌آموزان آماده کنند. تمام تلاش مدیران بر این بود که مدرسه را به عنوان گلستان زندگی برای دانش‌آموزان بسازند تا دانش‌آموزان در روزهای آخر هفته انتظار بازگشت به کلاس درس را بکشند و از درس و مدرسه لذت ببرند. امکانات و شرایط معلمان برای حضور دانش‌آموزان در کلاس درس آماده شده است.»

خبرنگار : آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار