رئیس گروه فناوری مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا تشریح کرد؛
شرایط قبولی دانشآموزان ۳ پایه مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران
تهران (پانا) - رئیس گروه فناوری مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش شرایط قبولی دانشآموزان پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم در مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگران را تشریح کرد.
یک سایت خبری در خبری تحت عنوان «عجیبترین کارنامه امسال امتحانات نهایی!» و با انتشار تصویری از کارنامه امتحان نهایی یک دانشآموز مدعی شده بود برخلاف نمرات بسیار پایین دانشآموز فقط بهدلیل اینکه در مدرسه غیرانتفاعی محصل بوده است با دادن نمرات مستمر بالا توسط مدرسه، دانشآموز به نمره قبولی دست پیدا کرده است! رئیس گروه فناوری مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در واکنش به انتشار این خبر در گفتوگو با پانا به تشریح شرایط قبولی در پایههای تحصیلی پرداخت و گفت: «براساس ماده ۷۱ آییننامه آموزشی دوره دوم متوسطه (روزانه) و ماده ۵۹ آییننامه آموزشی شیوه نیمسالی واحدی دوره دوم متوسطه، شرایط قبولی دروس دانشآموزان مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگاران هر کدام دارای ضوابط و شرایط مختص خود است.»
شرایط قبولی دانشآموزان مدارس روزانه، پایه دوازدهم
امیر احسانی ادامه داد: «اول، دانشآموزان مدارس روزانه؛ برای این گروه قبولی در یک درس دارای دو شرط اساسی است که عبارتاند از: ۱- نمره آزمون نهایی کمتر از هفت نباشد ۲- نمره سالانه درس، کمتر از ۱۰ نباشد. برای این گروه نمره سالانه بهصورت میانگین نمرات مستمر نوبت اول، پایانی نوبت اول، مستمر نوبت دوم و پایانی نوبت دوم با ضرایب یک، دو، یک و چهار محاسبه میشود. نکته حائز اهمیت برای این دسته از افراد این است که نمره پایانی نوبت دوم حتما باید بالاتر از هفت باشد. بهعنوان مثال دانشآموزی را در نظر بگیرید که دارای نمره سال ۱۰ است اما در آزمون نهایی نمره کمتر از هفت دارد، این فرد علیرغم اینکه شرط دوم را داراست، در این درس قبول نخواهد شد زیرا شرط اول را احراز نکرده است.»
وی افزود: «این دانشآموزان (مدارس روزانه) که در نوبت خرداد شرایط قبولی را در درسی کسب نکنند، میتوانند در نوبت تابستان به دو صورت حضوری با ثبتنام در کلاسهای پایگاه تابستانه و احتساب نمره کلاسی و غیر حضوری بدون نمره کلاسی مجدد برای کسب نمره قبولی، در آزمونهای نهایی شرکت کنند. برای گروهی که بهصورت حضوری در آزمون نهایی شرکت میکنند برای نمره کلاسی ضریب یک و نمره آزمون نهایی ضریب سه در نظر گرفته میشود که باید هر دو شرط قبل برای کسب نمره قبولی احراز شود. اما برای گروه غیر حضوری بهدلیل اینکه نمره کلاسی وجود ندارد کار سختتر است و باید در آزمون نهایی نمره ۱۰ را کسب کنند تا بتوانند قبولی درس را کسب کنند.»
شرایط قبولی دانشآموزان مدارس بزرگسال، آموزش از راه دور و ایثارگران، پایه دوازدهم
رئیس گروه فناوری مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: «دوم، دانشآموزان مدارس بزرگسال، آموزش از راه دور و ایثارگران. نکتهای که دانشآموزان مدارس روزانه را از مدارس بزرگسالان متمایز میکند این است که مدارس روزانه بهصورت سالی واحدی تحصیل میکنند یعنی نمرات مستمر نوبت اول، پایانی نوبت اول، مستمر نوبت دوم و پایانی نوبت دوم دارند اما دانشآموزان مدارس بزرگسال بهصورت نیمسالی واحدی (نیم سال اول/ نیم سال دوم/ نیم سال تابستان) تحصیل میکنند و فقط نمره مستمر و پایانی دارند. برای این گروه قبولی در یک درس نیز دارای دو شرط اساسی همانند دانشآموزان مدارس روزانه است که عبارتاند از: ۱- نمره آزمون نهایی کمتر از هفت نباشد ۲- نمره سالانه درس، کمتر از ۱۰ نباشد. برای دانشآموزانی که بهصورت حضوری در مدارس ذکر شده ثبتنام کرده باشند نمره مستمر در نظر گرفته خواهد شد و نمره سالانه بهصورت میانگین نمرات مستمر و پایانی به ترتیب با ضرایب یک و سه محاسبه میشود. اما برای گروهی که بهصورت غیر حضوری یا به شیوه داوطلب آزاد ثبتنام میکنند بهدلیل اینکه نمره کلاسی وجود ندارد فرد باید برای احراز شرایط قبولی در آزمون نهایی نمره ۱۰ را کسب کند.»
شرایط قبولی پایههای دهم و یازدهم
وی افزود: «همچنین براساس ماده ۶۷ آییننامه آموزشی دوره دوم متوسطه (روزانه) و ماده ۵۹ آییننامه آموزشی شیوه نیمسالی واحدی دوره دوم متوسطه و براساس مصوبه پنجاه و نهمین ۵۹ جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش شرایط قبولی دروس دانشآموزان پایه دهم و یازدهم در مدارس روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و ایثارگاران هر کدام دارای ضوابط و شرایط مختص خود و متفاوت با پایه دوازدهم است.»
احسانی بیان کرد: «برای دانشآموزان پایه دهم و یازدهم با وجود برگزاری آزمونهای نهایی در خردادماه از امسال فقط یک شرط برای قبولی درس وجود دارد آن هم این است که دانشآموز حداقل نمره سال ۱۰ را کسب کند و برخلاف دانشآموزان پایه دوازدهم نیازی به کسب حداقل نمره هفت در آزمون پایانی نوبت دوم وجود ندارد. یعنی اگر دانشآموز پایه دهم یا یازدهم نمره پایانی نوبت دوم کمتر از هفت داشته باشد ولی نمره سالانه او که بهصورت میانگین نمرات مستمر نوبت اول، پایانی نوبت اول، مستمر نوبت دوم و پایانی نوبت دوم با ضرایب یک، دو، یک و چهار محاسبه میشود حداقل ۱۰ باشد، در آن درس شرایط قبولی احراز میشود. دانشآموزانی که در نوبت خرداد شرایط قبولی را در درسی کسب نکنند، میتوانند در نوبت تابستان در مدارس خود در آزمونهای داخلی(غیر نهایی) شرکت کنند.»
رئیس گروه فناوری مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در ادامه افزود: «همچنین باید به داوطلبان گرامی آزمون سراسری یادآور شد که سوابق تحصیلی (نمره کل سابقه تحصیلی) که شامل نتایج آزمونهای نهایی پایه دوازدهم برای سنجش و پذیرش امسال، پایههای یازدهم و دوازدهم برای سال ۱۴۰۴ و پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم برای سال ۱۴۰۵ و پس از آن است تاثیر قطعی خواهد داشت. سال ۱۴۰۴، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی پایه دوازدهم ۴۰ درصد و پایه یازدهم ۲۰ درصد است.»
به گفته امیر احسانی نمره کل سابقه تحصیلی براساس نتایج آزمونهای نهایی (نمره کتبی) و با در نظر گرفتن موارد زیر توسط وزارت آموزشوپرورش محاسبه و در اختیار مراجع ذیربط قرار میگیرد:
۱- در نظام آموزشی جدید (۳-۳-۶)، از سال ۱۴۰۲ و پس از آن، صرفاً نتایج آزمونهای نهایی نوبت خرداد بهعنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته میشود (در این سالها، نتایج آزمونهای نهایی نوبتهای شهریور و دی بهعنوان سابقه تحصیلی لحاظ نمیشود).
۲- در نظام آموزشی سالی واحدی، نتایج آزمونهای نهایی دیپلم اخذ شده پس از نوبت خرداد سال ۱۳۸۴ بهعنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته میشوند.
۳- در نظام آموزشی سالی واحدی، نتایج آزمونهای نهایی پیشدانشگاهی اخذ شده پس از نوبت خرداد سال ۱۳۹۱ بهعنوان سابقه تحصیلی در نظر گرفته میشوند.
وی اضافه کرد: «هماکنون داوطلبان آزمون سراسری کارنامه سوابق تحصیلی خود را میتوانند از طریق سامانه جامع آزمون سراسری به نشانی my.sanjesh.org بخش آزمون سراسری مشاهده کنند. کارنامه سوابق تحصیلی شامل پنج نمره کل به تفکیک گروههای آزمایشی آزمون سراسری است یعنی برای هر فرد در هر پنج گروه آزمایشی کارنامه تولید شده اما تمامی این پنج نمره در فرایند پذیرش و رتبهبندی دخیل نیست؛ بلکه از میان این نمرات، صرفاً نمره کل مربوط به گروه یا گروههای آزمایشی انتخابی ملاک عمل رتبهبندی خواهد بود. بهعبارتدیگر، برای هر داوطلب، از میان این نمرات صرفاً نمره کل مربوط به گروه آزمایشی که در کنکور شرکت کرده است بهعنوان ملاک رتبهبندی استفاده میشود. نمره کل سابقه تحصیلی که امسال محاسبه شده است امکان دارد با نمره کل سال گذشته متفاوت باشد چرا که ضرایب دروس مؤثر تغییر کرده است؛ این امکان حتی در صورت عدم تغییر نمرات خام نیز وجود دارد.»
ارسال دیدگاه