وزیر آموزش و پرورش در ستاد راهبری و اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین‌ آموزش و پرورش:

ماموریت اصلی خود را اجرای سند تحول بنیادین می‌دانم

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش ‌ماموریت اصلی خود را اجرا و تحقق سند تحول بنیادین دانست و تاکید کرد هر چقدر فرایندهای اجرای سند تحول طولانی و حلقه‌های متعدد ایجاد شود، دیرتر به مقصد می‌رسیم.

کد مطلب: ۱۴۹۷۲۶۸
لینک کوتاه کپی شد
ماموریت اصلی خود را اجرای سند تحول بنیادین می‌دانم

‌علیرضا کاظمی صبح امروز در جلسه ستاد راهبری و اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین با آرزوی قبولی عزاداری‌های ایام اربعین حسینی(ع)، اظهار کرد: کار بسیار ارزشمند و خوبی برای نقشه راه سند انجام گرفته‌ که مبنای کار قرار خواهد گرفت، چرا که نقشه جامع و کاملی است و قانون نیز شده است. 

وی ماموریت اصلی خود را اجرا و تحقق سند تحول بنیادین دانست و افزود: هر چقدر فرایندهای اجرای سند تحول طولانی و حلقه‌های متعدد ایجاد شود، دیرتر به مقصد می‌رسیم.

وزیر آموزش و پرورش با طرح این پرسش که باید دید آیا نسبت احکام برنامه هفتم با نقشه سند منطقی است یا خیر، گفت: باید مشخص شود نسبت احکام برنامه هفتم با نقشه اجرای سند بر اساس زیر‌نظام‌ها است یا نسبت مساله‌محوری دارد و اگر مساله‌محور است، مسائل مورد توجه برنامه هفتم در آن گنجانده شده است یا خیر؟ 

کاظمی با اشاره به الزامات اجرای نقشه همچون گفتمان‌سازی، نگاشت‌های نهادی، حقوقی و...، بیان کرد: این مهم است که برای اجرای سند پیوست اجرایی شامل گفتمان‌سازی، مسائل حقوقی و مالی مدنظر قرار بگیرد. 

وی با تاکید بر اینکه نکته مهم دیگر این است که چند درصد از پروژه‌های نظام تعلیم و تربیت در این نقشه هم‌تراز سند تحول است، تصریح کرد: باید در این نقشه نسبت اولویت‌ها و شاخص‌ها مشخص باشد.

کاظمی تصریح کرد: اگر بهترین نیروی انسانی تربیت و کلاس‌های درس استاندارد داشته باشیم، باز هم برنامه درسی مهم است که اکنون این برنامه فقط آموزشی و حافظه‌محور است. 

وزیر آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد‌: وقتی برنامه درسی طوری طراحی شده که بخش‌های اساسی تربیت در حاشیه قرار دارد، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مکلف می‌شود که بسته‌های یادگیری مکملی طراحی کند. 

وی با بیان اینکه ماموریت مهم ما انتقال دانش و فرهنگ اعم از اعتقادات، باورها، ارزش‌ها، آداب و رسوم و سنن است، گفت: متاسفانه فعالیت‌های ورزشی نیز در برنامه درسی به‌خوبی گنجانده نشده است.

کاظمی با تاکید بر اینکه باید پیگیری اجرای سند به‌طور منظم و متداوم انجام بگیرد، اظهار کرد‌: الگوی مفهومی برای نقشه اجرا تهیه شود که تقسیم کارها در آن مشخص شده باشد و برای الزامات اجرای نقشه از سایر دستگاه‌ها، پیگیری‌های لازم مدنظر قرار داده شود.

طراحی ۱۴۷ پروژه برای اجرای سند تحول بنیادین

دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز در ابتدای این جلسه ‌با قدردانی از اینکه وزیر آموزش و پرورش جلسه اجرای سند تحول بنیادین را جزو اولین جلسات خود گذاشته است، اظهار کرد: در اردیبشهت‌ماه سال ۱۴۰۲، مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان فرمودند که عدم اجرای سند تحول به دلیل فقدان نقشه راه است که از هفته بعد آن دیدار، تهیه نقشه راه توسط وزیر وقت ابلاغ شد. 

‌علی پارسانیا افزود: در اولین جلسه تهیه نقشه، پس از هم‌اندیشی مولفه‌های نقشه راه مصوب شد. 

مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطر‌نشان کرد‌: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش مامور شد تا پژوهش‌هایی برای نقشه راه انجام دهد و سرانجام ویرایش اولیه در آذرماه ۱۴۰۲ تهیه و تدوین شد و پس از آن برای نهایی‌شدن، نقشه راه توسط متخصصان بررسی‌ شد. 

پارسانیا تصریح کرد: نقشه راه در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ‌تصویب رسید  و سپس در شورای معین و تربیت ماده واحده‌ای تصویب شد که در آن سایر دستگاه‌ها مکلف به همکاری با آموزش و پرورش هستند. 

وی در ادامه تاکید کرد‌: همچنین سازمان برنامه و بودجه مکلف شد تا هر سال بر‌اساس گزارش اجرای سند که توسط آموزش و پرورش ارایه می‌شود، بودجه آن را تامین کند.

پارسانیا با بیان اینکه یکی از مشکلات، تکثر و هم‌پوشانی برنامه‌های اجرای سند تحول بود، گفت: مقرر شد تا مجموعه برنامه‌ها و زیر‌نظام‌ها در قالب پروژه‌هایی در نظر گرفته و در یک دسته‌بندی منطقی تلاش شد تا خطاهای گذشته برطرف شود. 

وی ادامه داد: در مجموع ‌۱۴۷ پروژه آماده شد که هر پروژه شاخص‌هایی دارد و این شاخص‌ها دو دسته‌اند‌؛ میزان پیشرفت ‌و ‌کیفیت اجرای پروژه. 

دبیر قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هر شاخصی میزان هدفی دارد، اظهار کرد: هر پروژه‌ای، واحد مسئول مشخصی دارد و سطح اجرا نیز برای راهبری بهتر تعریف شده است. 

پارسانیا تاکید کرد‌: تمامی برنامه‌های زیر‌نظام‌های سند تحول در پروژه‌ها مدنظر قرار داده شده است. 

وی تصریح کرد‌: آذرماه سال جاری باید پروژه‌های سال ۱۴۰۴ ‌برای دریافت بودجه به سازمان برنامه و بودجه ‌ارائه داده شود. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار