صحرایی:

خدمت به این مردم افتخاری بزرگ است و از خداوند مسئلت دارم مرا در سراسر عمر، خادم کوچک مردم قرار دهد

تهران (پانا) - رضا مراد صحرایی در سخن پایان مسئولیت خود نوشت: خدمت به این مردم افتخاری بزرگ است و از خداوند مسئلت دارم مرا در سراسر عمر، خادم کوچک مردم قرار دهد.

کد مطلب: ۱۴۹۵۹۴۸
لینک کوتاه کپی شد
خدمت به این مردم افتخاری بزرگ است و از خداوند مسئلت دارم مرا در سراسر عمر، خادم کوچک مردم قرار دهد

متن پیام رضامراد صحرایی به شرح زیر است:

بسمه تعالی 

خدای بی‌همتا را شاکرم که نعمتِ خدمت به مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی و دوران زعامت حکیم فرزانه حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) را به اینجانب و همکارانم در وزارت آموزش و پرورش عنایت فرمود. 

خدای متعال را سپاسگزارم که ما را قرین این توفیق نمود تا در معیت و همراهی و همگامی با یکی از بندگان صالح خداوند، شهید حضرت آیت‌الله‌رئیسی، خدمت کنیم و سر به درگاه عظمت قادر مطلق می‌سایم که مسیر این خدمت را در عرصۀ آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم مهیا ساخت. خدمت به این مردم افتخاری بزرگ است و از خداوند مسئلت دارم مرا در سراسر عمر، خادم کوچک مردم قرار دهد و به قول حضرت حافظ: 

گر بود عمر به میخانه رسم بار دگر                  به جز از خدمت رندان نکنم کار دگر 

اینک که پس از گذشت بیش از ۵۰۰ روز خدمت، به‌عنوان وزیر آموزش و پرورش، مقرر است ادامۀ این مسیر توسط برادری عزیز و صدیقی ارجمند پیموده شود، لازم می‌دانم مختصری از آنچه گذشت و گزارشی از ایامی که در خدمت مردم سپری شد تقدیم نمایم. البته شرح کاملی از این ایام را در قالب ۶ کتاب مجزا شامل «در محضر معلم انقلاب»، «راهی که پیموده‌ایم»، «نَمی از یَمی»، «روایت‌های ماندگار»، «در مسیر امید»، «در مسیر تحول» به زودی تقدیم معلمان و فرهنگیان عزیز خواهم نمود. 

خدای بزرگ را گواه می‌گیرم که در این مسیر، نه سودای قدرت در سر داشتم و نه حب وزارت و ریاست در دل، بلکه: 

منی که لفظ شراب از کتاب می شستم                   زمانه کاتب دکان می فروشم کرد 

شهید جمهور حضرت آیت‌الله رئیسی تصمیم گرفت، وزیر آموزش و پرورش خود را نه از میان تبارها و خاندان¬های سیاسی و نه از مسیر لابی¬های اصحاب قدرت و سیاست برگزیند، لذا، به بنده اعتماد کرد که سراسر عمر خود را به معلمی یا امر فرهنگ گذرانده‌ام. این انتخاب، خوشایندِ برخی اصحاب سیاست و قدرت نیفتاد و از روزهای آغازین کار، زبان به طعن و شتم و استهزا و سعایت گشودند. بی اعتنا به این هیاهو و غوغا، کار خود را با قدرت بیشتر ادامه دادم و با خود گفتم: 

غمناک نباید بود از طعن حسود ای دل                 شاید که چو وابینی خیر تو در این باشد 

پشتوانه‌ام در این مسیر، نخست امتثال امر رهبر عزیزم بود که در اردیبهشت ۱۴۰۲ و در جمع معلمان عزیز به عملی کردن برنامه‌های پیشنهادی که ریشه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و منویات ایشان داشت، امر فرمودند و سپس تأکید شهید جمهور که در اولین ملاقات پس از رأی اعتماد به من فرمودند: «ادارۀ مهمترین وزارتخانۀ دولت را به شما واگذار کرده‌ام». در این مسیر به همت همۀ معلمان و فرهنگیان کشور توفیقاتی حاصل شد که به اختصار به برخی از آنها اشاره می-کنم: 

۱. تدوین و تصویب نقشه‌راه اجرای سند تحول بنیادین که برنامه‌ها و تکالیف همۀ بازیگران مؤثر عرصۀ تعلیم وتربیت را تا سال ۱۴۱۲ ترسیم کرده است؛ 

۲. تدوین، تصویب، برنامه‌ریزی و اجرای فاز نخست دستورالعمل «مدرسۀ در تراز سند تحول»؛ 

۳. پیگیری تصویب ۳۸ حکم برای ارتقاء نظام تعلیم و تربیت و اجرای تحول بنیادین آموزش و پرورش در برنامۀ هفتم پیشرفت کشور و تهیۀ برنامۀ عمل اجرای این احکام با تشکیل یک کارگروه اقدام برای رصد پیوستۀ آن‌ها؛ 

۴. تصویب و اجرای مجموعه ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان که شامل ۱۴ حکم راهبردی و زیربنایی است؛ ازجمله اجرای کنکور اختصاصی تربیت معلم، تأسیس هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی، تصویب آیین‌نامۀ جذب بدون آزمون استعدادهای برتر معلمی در دانشگاه فرهنگیان و اصلاح گزینش درونی دانشگاه و ... ؛ 

۵. اجرای مصوبۀ تأثیر قطعی امتحانات نهایی دورۀ دوم متوسطه که ضمن ارتقاء کیفیت نظام آموزش و پرورش، نوید بخشِ توسعۀ عدالت در راهیابی دانش‌آموزان مناطق محروم به دانشگاه‌های برتر کشور است؛ 

۶. استقرار سازمان تعلیم و تربیت کودک، باشگاه دانش‌پژوهان جوان و ارتقاء کیفی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ 

۷. اصلاح سازوکارهای جذب و گزینش معلمان جدید و دریافت بیش از ۲۳۶ هزار ردیف استخدامی؛ به‌گونه‌ای که استخدام‌های سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت در تاریخ کشور بی‌سابقه بودند؛ 

۸. تصویب چندین ماده واحده و آیین‌نامۀ راهبردی و زیرساختی در شورای عالی آموزش و پرورش؛ از جمله آیین‌نامۀ مسیر رشد معلمی، چارچوب شایستگی‌های پایۀ نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور و ماده واحدۀ کاهش تنوع مدارس؛

۹. استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان که علی‌رغم چالش اولیه، پس از رسیدگی دقیق به حدود ۶۰۰ هزار اعتراض، اکنون به نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش کشور تبدیل شده است؛ 

۱۰. تقویت فعالیت‌ها و برنامه‌های ورزشی و پرورشی و رشد محسوس شاخص‌های آن‌ها نسبت به دهۀ گذشته؛ 

۱۱. تصویب چندین آیین‌نامۀ راهبردی در هیئت وزیران از جمله آیین‌نامۀ تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان؛ که نخستین و تنها آیین‌نامۀ مصوب دولت برای اجرای بخشی از راهبردهای سند تحول بنیادین است، آیین‌نامۀ تربیت اوان کودکی؛ که اولین و تنها سند رسمی اجرای تربیت قبل از دبستان کشور است؛ 

۱۲. تقویت نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی و اصلاح قانون تأسیس آن‌ها که زیرساخت‌های ارزشمندی را برای حمایت از معلمان، اولیاء و دانش‌آموزان فراهم آورده است؛ 

۱۳. اجرا و یا بسترسازی اجرای ده‌ها طرح خلاق و ابتکاری در همۀ حوزه‌های مأموریتی از جمله طرح شهید محمودوند (برنامۀ شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل)، طرح شهید همت (برنامۀ ملی توانمندسازی معلمان ابتدایی)، طرح شهید کاظمی آشتیانی (برنامۀ توانمندسازی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی)، طرح شهید عجمیان (برنامۀ شاداب‌سازی حدود ۱۵۰ هزار کلاس درس)، طرح شهید سلیمانی (برنامۀ ساخت حدود ۲۸۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای)، باشگاه ملی قاف (شناسایی و پرورش قله‌های ادبیات و فرهنگ ایران زمین)، اجرای طرح مالکانه (صندوق ذخیرۀ فرهنگیان)، برنامه¬ریزی و اجرای مرحله‌ای طرح نماد (نظام مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان) و تأسیس حدود ۷۰۰ مرکز مشاوره در سراسر کشور؛ اجرای برنامۀ ملی سنجش نوآموزان و استقرار بیش از ۸۰۰ مرکز جامع توانمندسازی و مداخلۀ بهنگام؛ 

۱۴. یکپارچه‌سازی سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش و نقش‌آفرینی فعال در فرایند دستیابی به دولت الکترونیک که منجر به کسب چند مقام برتر در بین همۀ دستگاه‌های اجرایی کشور شده است؛ 

۱۵. شفاف‌سازی و پرداخت به‌موقع همۀ مطالبات جاری (شامل حق‌التدریس، نوبت دوم مدیران، بیمه و مانند اینها) و پرداخت بیش از ۴۵ همت از مطالبات سال‌های پیشین. 

در پایان شهادت می‌دهم، تمامی توفیقات این ۵۰۰ و چند روز که عمدتاً پایه‌گذاری زیربنایی مستحکم برای حرکت آموزش و پرورش کشور در مسیر سند تحول بنیادین بود، محصول تلاش و دلسوزی معلمان عزیز و فرهنگیان گرانقدری است که قدردان همت و مجاهدت و صبرشان هستم و از خداوند متعال مسألت دارم به من و همکارانم در مسیر پاسداری از دستاوردهای بزرگ اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توفیق عنایت فرماید. 

 

با احترام به ملت شریف ایران 

رضامراد صحرائی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار