دارنده مدال برنز اولین المپیاد جهانی هوش‌ مصنوعی در گفت‌وگو با پانا:

باید استفاده تفریحی از هوش مصنوعی کاهش پیدا کند

تهران (پانا) - دانش‌آموز دارنده مدال برنز اولین المپیاد جهانی هوش‌ مصنوعی ‌ضمن تأکید بر استفاده صحیح و کاربردی از هوش‌ مصنوعی، این تکنولوژی را یک ابرقدرت ویرانگر دانست که در عین کاربرد فراوان آن، توانایی آسیب رساندن به محیط پیرامون ما را نیز دارد.

کد مطلب: ۱۴۹۵۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد
باید استفاده تفریحی از هوش مصنوعی کاهش پیدا کند

پارسا صادقی مدال‌آور المپیاد جهانی هوش‌ مصنوعی 2024 - بلغارستان در گفت‌و‌گو با پانا اظهار کرد: «امسال ‌‌ایران توانست به مسابقات جهانی هوش‌ مصنوعی که برای اولین بار در کشور بلغارستان برگزار می‌شد، تیم اعزام کند. تیم اعزامی کشورمان توانست رتبه سوم جهان را کسب کند. هنگام اعزام، من پایه دوازدهم بودم و در مدرسه تیزهوشان علامه حلی تهران درس می‌خواندم؛ علاقه شرکت در المپیاد کامپیوتر از پایه نهم در وجود من نهادینه شد و من مطمئن بودم که می‌توانم در این میدان ‌رتبه نخست کشوری و مدال طلای المپیاد کامپیوتر را کسب و از کنکور معاف شوم. تلاش خودم را شروع کردم. در سال‌های دهم و یازدهم که باید وقت خود را صرف کنکور می‌کردم به المپیاد پرداختم و هیچ فرصتی برای خواندن کنکور نداشتم؛ سال دهم که  در المپیاد کامپیوتر شرکت کردم رتبه دوم کشوری و مدال نقره را کسب کردم اما به همین نقره کشوری بسنده نکردم و تلاشم را در این راستا بیشتر کردم تا این‌که توانستم سال یازدهم که آخرین فرصت شرکت در المپیاد کشوری بود با تلاش و همت زیاد رتبه اول کشوری و مدال طلای المپیاد را کسب کنم و در هر دانشگاهی در رشته مربوط به ریاضی و کامپیوتر بدون کنکور ادامه تحصیل دهم.»

‌این مدال‌آور المپیاد جهانی هوش مصنوعی ادامه داد: «‌سال دوازدهم از بابت کنکور نگرانی نداشتم، چون می‌توانستم با مدال طلای المپیاد کامپیوتر در این حوزه بدون کنکور در هر دانشگاهی ادامه تحصیل دهم. سعی می‌کردم وقت خود را برای خواندن امتحانات نهایی صرف کنم؛ مدرسه علامه حلی هم چون جزء مدارس خاص حساب می‌شود، معلمان و کادر توانمندی داشت و حدود دو یا سه روز از هفته را به دروس تخصصی اختصاص می‌دادند و در کنار درس، ما را نیز در المپیاد همراهی می‌کردند. حتی بعضی از روز‌ها معلمان مدرسه به دلیل شرکت در المپیاد فشار کمتری بر ما وارد می‌کردند که ما بتوانیم وقت برای المپیاد نیز صرف کنیم؛ اما با این حال همسو‌کردن المپیاد و مدرسه کار آسانی نبود و فشار زیادی را بر ما تحمیل می‌کرد و وجود امتحانات نهایی نیز دغدغه بزرگی برای من بود.»

‌صادقی درباره نحوه آشنا‌شدن خود با باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: «‌من  بعد از ثبت‌نام و شرکت در المپیاد چون تمام المپیاد‌های کشور زیر نظر باشگاه دانش‌پژوهان برگزار می‌شود ‌پس از کسب رتبه به باشگاه دانش‌پژوهان ‌وصل شدم و تمام کارهای مربوط به تشکیل تیم و اعزام بر عهده باشگاه دانش‌پژوهان بود.»

دارنده مدال برنز المپیاد جهانی هوش‌ مصنوعی ‌‌اظهار کرد: «با وجود امتحانات نهایی و فشارهای درسی به خودم اطمینان داشتم که می‌توانم رتبه‌ای را کسب کنم و با طلای المپیادی که به دست آوردم دانشگاه خودم را تضمین کردم. اما مسیر المپیاد به این شکل نبود که بخواهم مدرسه را کامل رها کنم. بنابراین درس‌های مدرسه را نیز با جدیت می‌خواندم که اگر نتوانستم در المپیاد رتبه کسب کنم در سال دوازدهم برای کنکور درس بخوانم و از این مسیر رها نشوم.»

صادقی عنوان کرد: «پیش‌‌نیاز شرکت در المپیاد هوش مصنوعی و کامپیوتر تا حدی مسلط بودن به زبان انگلیسی است. برای رشته هوش‌ مصنوعی این نیاز بیشتر است. همچنین برای هوش‌ مصنوعی نیاز است پایه‌های جدول خطی، ریاضیات و برنامه‌نویسی به زبان پایتون و آشنایی با مدل‌ها و حوزه‌های مربوط به هوش مصنوعی را بلد باشیم؛ اواخر سال دوازدهم که بودم دقیقا آخرای امتحانات نهایی به ما اطلاع دادند که قرار است ایران به کشور بلغارستان برای شرکت در اولین المپیاد جهانی هوش مصنوعی تیم اعزام کند و با توجه به اینکه بچه‌های پایه دوازدهم نمی‌توانند در المپیاد کشوری شرکت کنند، من از بابت شنیدن این خبر خوشحال شدم و تصمیم گرفتم برای انتخابی هوش‌ مصنوعی شرکت کنم و نهایت تلاش خود را برای عضویت در تیم هوش‌ مصنوعی ایران انجام دهم. چون خبر المپیاد هوش مصنوعی در خرداد‌ماه اعلام شد و هنوز مشخص نبود که می‌خواستم در المپیاد شرکت کنم، تمرکز اصلی خودم را برای امتحانات نهایی گذاشتم. روز آزمون انتخابی هوش‌ مصنوعی از بین برگزیدگان المپیاد ریاضی و کامپیوتر سال 1402 که تقریبا حدود 20 نفر بودیم بعد از برگزاری کلاس‌های فشرده، آزمونی از ما گرفته شد و به لطف خداوند من در این آزمون پذیرفته شدم و عضو تیم هوش‌ مصنوعی ایران شدم. قبل از اعزام به بلغارستان کلاس‌های تخصصی این رشته را با حضور دبیران مجرب برای ما برگزار کردند. پس از برگزاری المپیاد، ‌تیم روسیه اول، لهستان دوم و تیم اعزامی ایران توانست مقام سوم را کسب کند.»  

دارنده مدال برنز المپیاد جهانی هوش‌ مصنوعی‌ ‌در پایان افزود: «امروز در تمام جهان هوش‌ مصنوعی برای مردم ناآشنا نیست، اما استفاده صحیح و کاربردی از هوش‌ مصنوعی را نمی‌دانند بلکه باید از هوش‌ مصنوعی استفاده ابزاری کرد و کاربرد آن را به‌عنوان یک ابزار تفریحی کاهش داد و در جهت یک کار مؤثر استفاده شود. همچنین هوش‌ مصنوعی علاوه بر کاربرد‌های بسیاری که دارد می‌تواند آسیب‌های زیادی را به محیط پیرامون ما وارد کند. هوش‌مصنوعی ابرقدرت ویرانگری است؛ باید یاد بگیریم از هوش‌ مصنوعی استفاده درست کنیم و امیدوارم در آینده‌ای نزدیک ما شاهد موفقیت روز‌افزون ایرانی‌ها در عرصه هوش‌ مصنوعی مفید باشیم.»

خبرنگار : کیمیا قارلقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار