از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین پورثانی صورت گرفت؛

جزئیات برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش‌و‌پرورش؛ موکب‌های دانش‌‌آموزی در ایام اربعین راه‌اندازی می‌شود

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌و‌پرورش برنامه‌های این وزارتخانه را به‌مناسبت اربعین امام حسین(ع) تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۲۳۰۱
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش‌و‌پرورش؛ موکب‌های دانش‌‌آموزی در ایام اربعین راه‌اندازی می‌شود

نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌و‌پرورش با موضوع فعالیت‌های ستادهای دانش‌آموزی در راستای اربعین حسینی با حضور حجت‌الاسلام محمد خانی؛ مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی و علی فلاحتکار، قائم مقام سازمان دانش‌آموزی برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی در این نشست به روز خبرنگار اشاره کرد و گفت: در خبرگزاری پانا توانستیم با جمعیت خبرنگاری بسیار خوبی که امروز توسط دانش‌آموزان از آن بهره‌مند هستیم و تلاش برای نهادینه کردن مطالبه‌گری و آموزش خبری از سن دانش‌آموزی برای عزیزان‌مان داشته باشیم. اعتقاد داریم که همه عزیزان که در حوزه خبر به رسالت اصلی‌شان عمل می‌کنند، به ما کمک می‌کنند که حرکت بهتری را داشته باشیم. لذا روز خبرنگار را خدمت تمامی خبرنگاران مطالبه‌گر تبریک عرض می‌کنم.

معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: امروز که با هم صحبت می‌کنیم بیش از ۱۶ برنامه ملی در کشور از سوی معاونت پرورشی در حال برگزاری است.

وی افزود: تقریبا ۱۵ هزار مربی پرورشی و مشاور در حال جذب است، که بعد از ۱۳ سال این اتفاق در حال وقوع است. امروز در هر ۳۲ استان و ۳۲ اداره کل آموزش و پرورش کشور این جذب اتفاق می‌افتد و کانون‌های ارزیابی در استان‌ها شکل گرفته است. همکاران درحال ارزیابی تکمیلی افراد هستند.

حجت‌الاسلام پورثانی به تشکیل یازدهمین دوره اردوی ملی تشکیلات پیشتازان در اردوگاه شهید باهنر اشاره کرد و گفت: امروز همزمان با این نشست، اردوی ملی دانش‌آموزان پیشتاز، در اردوگاه شهید باهنر بعد از هفت سال که در این بازه فقط به‌صورت قطبی برگزار می‌شد، امسال به‌صورت متمرکز در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است‌. این اردو بسیار اردوی خوب و قابل استفاده‌ای است. بیش از هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز در اردوی ملی شرکت می‌کنند. این هفته اردوی پسران در حال اجراست و هفته آینده اردوی دختران خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: همزمان با این اردوی دانش‌آموزی، اردوی مربیان تشکیلاتی در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است. این برنامه نیز پس از سال‌ها وقفه شروع شده است. بحث تربیت مربیان ارشد اردویی برای اولین بار با یک مکانیزم بسیار علمی هفته گذشته در باغرود نیشابور (اردوگاه شهید رجایی) انجام شد. این کار هم توسط یک گروه هیات علمی دانشگاه که کار بسیار عمیقی بود انجام شد. در این برنامه شایستگی‌های مربیان اردویی احصا شد. دو هزار نفر از مربیان در این اردوی تربیتی شرکت کرده و مصاحبه اولیه انجام شد. این دو هزار نفر به 600 نفر رسیدند و مصاحبه ثانویه انجام شد و تقریبا این تعداد از افراد به 400 نفر رسیدند. 

وی در ادامه گفت: این تعداد در دوره تربیت مربی ارشد اردویی شرکت کردند. اردوی بعدی 10 روز دیگر با شرایط بسیار ویژه برگزار خواهد شد و این مربی ارشد اردویی وظیفه شتاب‌دهی به جریان اردو در کشور را دارد. تمام این عزیزان در کانون ارزیابی شرکت کردند و با چهار ابزار شایستگی‌های این افراد شناسایی شد و در اردو یک اتفاق بسیار ویژه افتاد. 

پورثانی به برگزاری مسابقات قرآنی اشاره کرد و گفت: همزمان با این نشست؛ امروز افتتاحیه مسابقات قرآن دانش‌آموزان دختر را در مازندران داریم. دو هفته قبل در مشهد مسابقات قرآنی پسران نیز برگزار شد. با امید به خدا با حضور آقای وزیر اختتامیه این برنامه نیز برگزار خواهد شد.

معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: در هر دوره تقریبا هزار دانش‌آموز به همراه مربیان و کادر اجرای شرکت کردند. امسال نیز با ویژگی‌های خاصی این مسابقات در حال برگزاری است.

وی افزود: امسال اجلاسیه نماز را در روز پنجشنبه هفته گذشته در مشهد با حضور مدیران‌کل آموزش و پرورش، معاونان پرورشی، روسای ستادهای اقامه نماز و شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش داشتیم. اجلاسیه نماز در این برنامه، فعالان و اثرگذاران خود را شناخت و از آنان تجلیل شد. 

پورثانی درباره هدایت تحصیلی دانش‌آموزان هم گفت: فرآیند هدایت تحصیلی را در ایام پیش رو داریم که هم‌اکنون نیز در حال برگزاری است. هدایت تحصیلی امسال تقریبا ۱۵ روز جلوتر از سال ۱۴۰۲ انجام شد. با پیگیری بسیار شدیدی که دوستان انجام دادند بحث آزمون رغبت و توانایی، بحث نظرخواهی از اولیا، معلم و دانش‌آموز و حرکت جدیدی برای تحصیلی امسال انجام شد. اکنون امتحانات جبرانی دانش‌آموزان پایه نهم به دهم در هدایت تحصیلی در حال اجرا است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: در حوزه نماد نیز بالای ۶ میلیون نفر از دانش‌آموزان غربالگری شدند و مصاحبه تشخیصی این دانش‌آموزان اکنون در حال انجام است. پس از این مرحله وارد مرحله ارجاع و مداخله خواهیم شد. آیین‌نامه نماد توسط سرپرست محترم ریاست جمهوری سابق دو هفته قبل به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شد. در این آیین‌نامه بابت درمان، مداخله، ارجاع، مسائل ارتقایی نماد و مداخلات دیگر دستگاه‌ها موارد در نظر گرفته شد. در 10 روز گذشته بحث حق مدیریت پایگاه‌های مشاوره نیز در ادامه این برنامه ابلاغ شد. برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، مدیران مراکز مشاوره، غیر از مراکز مشاوره استانی انجام شد. 

وی افزود: بحث دیگر ما در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش بحث اربعین است. اربعین آقا اباعبدالله الحسین بحثی بسیار تربیتی است. ما به اربعین به چشم اخلاق، عبادت و تهذیب نفس نگاه می‌کنیم. ما اربعین را یک رخداد و فرآیند تربیتی می‌دانیم. پیش‌بینی ما این است که یک اعزام خوب دانش‌آموزی داشته باشیم. در مرزهای خروجی کشور و در مدارس و پایگاه‌های اوقات فراغت موکب‌های دانش‌آموزی برپا خواهیم کرد. استودیوهای ارتباط تصویری و تولید محتوا در موکب‌های مرزی را خواهیم داشت. در کشور عراق نیز موکب‌های دانش‌آموزی و فرهنگیان را خواهیم داشت. اعزام دانشجومعلمان را به کشور عراق و پیاده‌روی اربعین خواهیم داشت‌. تولید محتواهای مکتوب و غیر مکتوب نیز در این زمینه در حال انجام است.

پورثانی درباره وضعیت شهر‌های مرزی گفت: اتفاق خوب دیگری که در حوزه اربعین در معاونت پرورشی، سازمان نوسازی مدارس کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دانشگاه فرهنگیان در حال برگزاری است، این است که امروز 6 استان مرزی ما که مرز مشترک با کشور عراق دارند، پایگاه مشخص دانش‌آموزی در آن نقطه مستقر شده است. استان کرمانشاه هم به‌عنوان استان دبیرخانه اربعین دانش‌آموزی مشخص شده است.  

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: سال گذشته برای اولین بار مجوز اردوی اربعین حسینی توسط وزارت آموزش و پرورش برای مدارس صادر شد و تعداد خوبی از دانش‌آموزان در پیاده روی اربعین شرکت کردند. امسال هم این اتفاق خواهد افتاد و غیر از اعزام‌های کوچک توسط مدارس، اعزام‌های تجمیعی توسط بعضی از گروه‌های بزرگ انجام خواهد شد. امسال به همراه دانش‌آموزان در مسجد سهله تجمع خواهیم داشت و دانش‌آموزان در فرآیند اربعین شرکت خواهند کرد.

وی درباره جذب دانش‌آموزان نخبه پرورشی در دانشگاه فرهنگیان گفت: آیین‌نامه جذب نخبگان بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان نیز 10 روز پیش به دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شد. این اتفاق بی‌نظیر است. دانش‌آموز نخبه قرآنی که در مسابقات قرآن کسب مقام کرده‌است، دانش‌آموزانی که حافظ قرآن هستند، دانش‌آموزانی که در مسابقات فرهنگی و هنری رتبه کشوری کسب کرده‌اند، دانش‌آموزانی که در جشنواره خوارزمی رتبه کسب کرده‌اند، دانش‌آموزانی که در رویدادهای علمی مقام کسب کرده‌اند، دانش‌آموزانی که در باشگاه دانش پژوهان جوان بوده و در المپیاد‌های علمی مقام کسب کرده و سایر فعالان دانش‌آموزی امروز حداقل 10 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان را تشکیل می‌دهند.

پورثانی همچنین گفت: امری که به دنبال آن هستیم تا غول بزرگ کنکور را از میان دانش‌آموزان برداریم و فرآیندهای آموزش و پرورش را اصالت ببخشیم و دانش‌آموزان توانمند در ساحت‌های علمی را تربیت کنیم، با این آیین‌نامه اتفاق خواهد افتاد. این آیین‌نامه ابلاغ شده و دیروز نیز اولین جلسه ستاد جذب آن برگزار شده است و از اول مهر این افراد نیز جذب دانشگاه فرهنگیان خواهند شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال بحث جشنواره سرود رضوی را داریم که اختتامیه آن در مشهد در شهریور برگزار خواهد شد. بحث جشنواره فردا، جشنواره فرهنگی و هنری دانش‌آموزان سراسری کشور را داریم. جشنواره فردا بزرگترین رخداد فرهنگی هنری است که در آن  بالای دو میلیون دانش‌آموز شرکت می‌کنند.

وی به فرمایش رهبر عظیم الشأن درباره کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: آخر این هفته «جشنواره کتابنوش» برگزار خواهد شد که پیرو فرمایشات حضرت آقا که فرمودند کتاب نوشیدنی روح است، برگزار می‌شود. ما امروز رخداد دانش‌آموزی کتابخوانی مساله‌محور، ماموریت‌محور، بسیار خوب و متناسب با مقتضیات دانش‌آموز به نام کتابنوش را راه‌اندازی کردیم که این رخداد برای اولین بار در قامت معاونت پرورشی رخ داده است.

پورثانی در توضیح جشنواره کتابنوش گفت: در جشنواره کتابنوش، کتاب مستقیم به دست دانش‌آموز می‌رسد و به‌صورت مکتوب مطالعه می‌شود. اختتامیه جشنواره کتابنوش و مسابقات آن آخر هفته جاری در شهرکرد انجام خواهد شد و هفته آینده در بخش پسران و در بخش دختران این برنامه را خواهیم داشت.

معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: امسال در بحث  راهیان نور ما برنامه اردوی راهیان نور غرب و راهیان پیشرفت را داشتیم و این برنامه هفته گذشته در تبریز و کرمانشاه را داشتیم که این اردوها هم راه‌اندازی و شروع شد.

وی در ادامه به دیگر جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: امسال بحث کافه دخترانه را شروع کردیم که در کافه دخترانه امروز فراخوان و تحقیقاتش انجام شده است.  بیش از هزار دانش‌آموز تا به الان پیشنهاد دادند و ایده‌های خود را گفتند. برای این جشنواره در 22 نقطه کشور با طرحی که از سوی خود دانش‌آموزان اتفاق خواهد افتاد، تا آخر سال در ۳۲ نقطه کشور انجام خواهد شد.

پورثانی درباره جشنواره کارینو توضیح داد و گفت: بحث جشنواره کارینو در بخش کانون‌ها انجام شده است و اتفاقات بسیار عالی که در حوزه کانون‌ها افتاد. کاری که امروز در حوزه دانش‌آموزی می‌افتد یک سکویی به نام کارینو با مشارکت ما در شاد در حال تولید است. انتهای جشنواره کارینو به یک برنامه بزرگ تلویزیونی ختم خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: دیگر موضوع در معاونت پرورشی عدم پیوند آموزش و پرورش است؛ در وزارت آموزش و پرورش گاهی پرورش به سمتی می‌رود و آموزش به سمت خود گام بر می‌دارد. در رویکردی که معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش دارد تمام این‌ها را برگزار می‌کنیم.  یکی از این اتصالات جشن تشرف با موضوع سن تکلیف است که در پایه دوم و پایه سوم برای دختران و در پایه هفتم و پایه هشتم برای پسران این اتصال آموزش و پرورش انجام می‌شود. جشن تشرف امسال در 8 استان کشور برگزار خواهد شد.

وی درباره طرح اتقان گفت: طرح اتقان تقویت روخوانی قرآن کریم است که در حال پیگیری است و جلساتی برگزار شده است. این طرح امسال در 5 استان به‌صورت مرحله اول انجام خواهد شد. همچنین در 15 استان طرح مقدماتی اتقان انجام خواهد شد.

پورثانی درباره کاهش فضاهای پرورشی گفت: موضوع و بحث دیگر کاهش فضاهای پرورشی است. در بحث اردوگاه‌ها یه اتفاق خوبی که افتاد طرح شهید صدرزاده بود که افتتاحیه آن نیز پیشتر اتفاق افتاد. امروز این طرح نزدیک به 70 فضا را پوشش داده و هفتاد فضای اردویی به چمن مصنوعی تجهیز خواهند شد. در بحث وسایل بازی اردوگاهی نیز تقریبا چهل اردوگاه مستقر شده و ما بقی نیز در حال انجام است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح ویژه توسعه اردوگاهی نیز با اتفاق خوبی که در بودجه افتاد امسال در حال برنامه‌ریزی است. در حال برنامه‌ریزی هستیم که در کالبد اردوگاه‌های ما یک اتفاق ویژه بیافتد و اردوگاه متناسب با مقتضیات اردوی دانش‌آموزی شود. اگر از بازی هیجانی دانش‌آموزی اگر از پارک دیجیتال، فضای هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم باید در اردوگاه تمام این فرآیند و تمام این ساختار برنامه‌ریزی شود. امید به خدا به دنبال برنامه‌ریزی و اجرای آن هستیم.

وی در پاسخ به سوال پانا درباره برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای جاماندگان اربعین حسینی گفت: در بحث جاماندگان اربعین در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در تمام پایگاه‌های تابستانی خود اجرای موکب‌های دانش‌آموزی را ابلاغ کردیم. همچنین در استان‌های مختلف با توجه به اقتضائات استان، پیاده‌روی جاماندگان اربعین یکی از برنامه‌هایی است که دانش‌آموزان در آن شرکت خواهند کرد. در بسیاری از استان‌ها در قالب موکب‌های دانش‌آموزی، اردوهای دانش‌آموزی و گروه‌های مدرسه‌ای در برگزاری پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی کمک کرده و شرکت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار