هدیه رئیس‌جمهور شهید به دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲؛

280 میلیون پاکت شیر در سال تحصیلی گذشته بین دانش‌آموزان توزیع شد

تهران (پانا) - دبیر کمیته ملی شیر مدارس از توزیع 280 میلیون پاکت شیر به دانش‌آموزان ابتدایی سراسر کشور در طرح توزیع شیر رایگان مدارس در سال تحصیلی 1403-1402 خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۸۶۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد
280 میلیون پاکت شیر در سال تحصیلی گذشته بین دانش‌آموزان توزیع شد

حسین اسداللهی در گفت‌وگو با پانا گزارشی از توزیع شیر در مدارس ارائه کرد و گفت: «طرح توزیع شیر در مدارس با هدف اجرا و ایجاد عدالت اجتماعی و آموزشی روی کار آمده است. چرا که با توزیع شیر در مدارس تغذیه‌ای‌ در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که باعث افزایش بهره‌وری او در کلاس درس و افزایش فهم دانش‌آموز از مباحث درسی می‌شود. طرح توزیع شیر در مدرسه در سال 1379 در کشور تصویب شد و برای اولین بار آغاز شد و تا سال 1393 به‌صورت جدی در مدارس دنبال می‌شد.»

دبیر کمیته ملی شیر مدارس افزود: «در سال 1393 در دولت یازدهم‌ این طرح دچار مشکلاتی شد و سه سال بعد در شروع دولت دوازدهم در سال 1396 این طرح به‌طور کامل از مدارس جمع شد. پس از آن نیز با شیوع ویرو‌س کرونا و مجازی‌شدن مدارس، اجرای این طرح به تعویق افتاد. این طرح به دلایل مختلف قریب به 7 سال در کشور دچار رکود شد. شخص آقای شهید جمهور در سال گذشته دستور احیای این طرح به عنوان هدیه رئیس‌جمهور از مهر سال تحصیلی  1403-1402 را صادر کردند.»

هدیه رئیس‌جمهور به دانش‌آموزان در اول مهر

وی ادامه داد: «سال گذشته بنا شد طرح توزیع شیر در مدارس با جامعه مخاطب دانش‌آموزان ابتدایی مدارس دولتی آغاز شود. ما 8 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی در مدارس دولتی داشتیم که برنامه خدمت‌رسانی برای تمامی این دانش‌آموزان در طرح توزیع شیر مدارس در نظر گرفته شده بود. برای مدارس غیرانتفاعی نیز در طرح توزیع شیر مدارس تصمیمی اتخاذ شد. مدارس غیرانتفاعی که می‌خواستند در طرح شیر مدارس همکاری و مشارکت داشته باشند، می‌توانستند با همان قیمت و استانداردهایی که برای مدارس دولتی شیر از کارخانه تهیه شده، شیر را برای دانش‌آموزان خود تهیه کند.»

شیرهای توزیع‌شده در مدارس بدون مواد نگه‌دارنده بود

اسداللهی در ادامه افزود: «استانداردهای شیر برای توزیع در مدارس از استانداردهای شیر در بازار سختگیرانه‌تر است. بعضی اوقات ابهاماتی در زمینه شیر توزیع شده در مدارس وجود داشت. برخی منابع به اشتباه گمان می‌کردند علت ماندگاری این شیرها مواد نگه‌دارنده است. در این شیرها مواد نگه دارنده وجود ندارد و پاکت بسته‌بندی این شیر‌ها باعث ماندگاری این شیر تا سه ماه بعد از تولید را می‌دهد.»

شیر استریلیزه بین دانش‌آموزان توزیع شد

دبیر کمیته ملی شیر مدارس از توزیع شیر فرادما در مدارس در سال گذشته خبر داد و گفت: «شیری که ما از شرکت‌های لبنی درخواست کردیم، شیر فرادما UHT یا در اصطلاح شیر استریلیزه بود. لازمه این شیر که بدون مواد نگه‌دارنده تهیه می‌شود و در دست دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، پاکت 7 لایه است. به این پاکت ۷ لایه پاکت تتراپک می‌گویند که باعث ماندگاری بیشتر شیر است. پاکت تتراپک شیر را در محیط ایزوله قرار می‌دهد و هوا با شیر تماس ندارد در نتیجه شیر مدت زمان بیشتری سالم می‌ماند.»

شروع توزیع شیر از مناطق محروم

وی به آغاز توزیع شیر از مناطق محروم اشاره کرد و گفت: «شرکت‌های لبنی از آن‌جایی که آمادگی شروع این طرح از مهر را نداشتند، به همین دلیل از ما زمان بیشتری خواستند. از اواخر آبان اولین توزیع در کشور آغاز شد. توزیع شیر از گلستان، لرستان و کرمان آغاز شد. تا پایان آذرماه کل کشور تحت پوشش شیر مدرسه قرار گرفت‌. شروع طرح از مناطق محروم نظیر سیستان‌و‌بلوچستان و کرمان، هرمزگان و بوشهر بود و میانگین توزیع شیر در این مناطق میانگین بالایی بود.»

چرا شیر استریل؟

اسداللهی علت انتخاب شیر استریل را توضیح داد و افزود: «شیر استریل را به چند دلیل انتخاب کردیم؛ چرا که این نوع شیر از شیر پاستوریزه بسیار سالم‌تر است و بار میکروبی بسیار پایینی دارد. دوم اینکه ماندگاری بسیار بیشتری دارد. مشکلی که در شیر پاستوریزه داشتیم این بود که روزی که شیر در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گرفت باید در همان روز مصرف شود.»

دبیر کمیته ملی شیر مدارس گفت: «در صورتی که شیر پاستوریزه توزیع می‌شد اگر دانش‌آموزی به هر دلیل غیبت می‌کرد، سهمیه شیر خود را از دست می‌داد. اما در شیر استریل این مشکل وجود نداشت و مدیر مدرسه با مدیریت در توزیع شیر می‌توانست سهمیه شیر دانش‌آموز را نگه‌داری کند و زمانی که دانش‌آموز در مدرسه حضور پیدا می‌کرد، شیر در اختیار او قرار دهد. همچنین در شیر استریل مخاطرات نگه‌داری شیر و ابزار نگهداری در فضای خنک و یخچال را نداشتیم. شیر استریل در فضای معمولی نیز ماندگار است و مشکلی ندارد.»

وی دیگر مزیت استفاده از شیر استریل را توضیح داد و گفت:«یکی دیگر از دلایلی که به سراغ شیر استریل رفتیم این بود که در روستاها و مناطق دور دست بسیار راحت‌تر استفاده می‌شود. شیر پاستوریزه باید همان روز تولید استفاده شود و چرخه توزیع به روستاها بسیار سخت بود؛ در صورتی که شیر استریل با ماندگاری بالا این مشکل را نداشت. البته با توجه به شرایط و امکانات در برخی نقاط شهری اجازه دادیم شیر پاستوریزه یا شیر ESL تولید شود.»

3.8 همت اعتبار به شیر مدارس اختصاص داده شد

اسداللهی از اختصاص 3.8 همت برای خرید شیر از کارخانه‌ها خبر داد و گفت: «مهر سال گذشته قرار شد جامعه مخاطب 8 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز ابتدایی در مدارس دولتی، مشمول طرح رایگان شیر مدارس شوند. بنا شد 3.8 همت (‌3 هزار و 800 میلیارد تومان‌) پول برای خرید شیر از کارخانه‌ها و شرکت‌های لبنی اختصاص داده شود.»

دبیر کمیته ملی شیر مدارس گفت: «از شرکت‌های لبنی درخواست کردیم که هفته‌ای دو نوبت شیر‌رسانی به مدارس داشته باشند. بنای کار ما این بود دانش‌آموز در روز اول هفته که شنبه است یک نوبت شیر مصرف و در روز پایانی هفته که چهارشنبه بوده نوبت دوم شیر خود را ‌دریافت کند. در برخی مناطق این دو نوبت شیررسانی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه اتفاق می‌افتاد. سال گذشته یک فرهنگ‌سازی در زمینه توزیع شیر مدارس داشتیم و زنگ شیر در مدارس اتفاق افتاد.»

 

 زنگ دوم هر مدرسه ابتدایی در روزهای توزیع شیر در مدرسه به عنوان زنگ شیر شناخته شد

 

توزیع 40 تا 52 نوبت شیر بین مدارس

وی از توزیع 40 نوبت شیر در مدارس به‌طور میانگین خبر داد و گفت: «برخی شرکت‌های لبنی توانستند خود را به این برنامه برسانند و حتی کسری‌های خود از مهر را جبران کنند. به این معنی که در بعضی هفته‌ها در سه نوبت شیر‌رسانی را انجام دادند و حتی بعضا در تمامی روزهای هفته شیر‌رسانی را انجام دادند. نزدیک 40 نوبت تا 52 نوبت به‌طور میانگین شیررسانی به مدارس سراسر کشور در سال گذشته اتفاق افتاده است‌.»

اسداللهی در ادامه افزود: «برخی شرکت‌های لبنی متاسفانه از عهده این مسئولیت بر‌نیامدند و با وجود از دست دادن نوبت‌های شیر مهر و آبان پس از آن نیز موفق نشدند. این شرکت‌ها در قالب هفته‌ای حداقل یک نوبت و حداکثر دو نوبت شیررسانی را انجام دادند. چرا که در تهیه شیر خام و پاکت شیر مغفول مانده بودند.»

دبیر کمیته ملی شیر مدارس از نیاز 64 میلیون پاکت شیر در هر ماه خبر داد و گفت: «حجم شیر درخواستی بسیار بالا بود و ماهانه نزدیک به 64 میلیون پاکت شیر می‌خواستیم. چرا که ما 8 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز داشتیم که این دانش‌آموزان باید در ماه 8 نوبت شیر دریافت می‌کردند.»

وی افزود: «با تمام این اوصاف به‌صورت میانگین دانش‌آموزان ایرانی در سراسر کشور  40 تا 45 نوبت شیر دریافت کردند. البته این در برخی نقاط کمتر بوده و 22 تا 25 نوبت توزیع شیر داشتیم‌، در برخی نقاط نیز بیشتر بوده و 52 تا 60 نوبت توزیع شیر داشتیم که بنا به موقعیت جغرافیای و توان شرکت تولیدی این تعداد متفاوت بوده است.»

280 میلیون پاکت شیر به دانش‌آموزان تقدیم شد

اسداللهی از توزیع 280 میلیون پاکت شیر در سال گذشته خبر داد و گفت: «در مجموع دانش‌آموزان ایرانی در سال گذشته با میانگین 40 نوبت توزیع شیر قریب به 240 میلیون پاکت شیر تا پایان فروردین دریافت کردند. این آمار تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به چیزی قریب به 280 میلیون پاکت شیر رسید.»

دبیر کمیته ملی شیر مدارس اضافه کرد: «ما توانستیم عدد خیلی خوبی را در زمینه توزیع داشته باشیم و جامعه بسیار خوبی از این طرح بهره‌مند شدند. با توجه به توزیع انجام شده توسط شرکت‌های لبنی در مجموع هزار و 340 میلیون یعنی 1.3 همت منابع تخصیص داده شده به شرکت‌های لبنی پرداخت شد.»

اینفوگرافی

 

خبرنگار : آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار