مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

دست یاری خیرین برای اعتلای کیفیت مدارس؛ ‌کمیسیون «مدرسه‌یاری» در تمام استان‌ها تشکیل شد

تهران (پانا) - مدیرعامل جامعه خیّرین مدرسه‌ساز کشور جزئیات تشکیل کمیسیون مدرسه‌یاری در این سازمان و فعالیت‌های این کمیسیون در راستای اعتلای وضعیت آموزشی و پرورشی مدارس را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۸۶۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
دست یاری خیرین برای اعتلای کیفیت مدارس؛ ‌کمیسیون «مدرسه‌یاری» در تمام استان‌ها تشکیل شد

‌از سال تحصیلی گذشته با تصویب تفاهم‌نامه‌ای در مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور، خیرین در کنار ‌«مدرسه‌سازی» به «مدرسه‌داری» و «مدرسه‌یاری» نیز روی آوردند. ‌محمدرضا جعفری در گفت‌وگو با پانا درباره «مدرسه‌یاری» ‌گفت: «پیشتر جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، بحث مدرسه‌سازی را دنبال می‌کرد و سال‌ها در این عرصه فعالیت داشت. حدود یک سال و نیم قبل به این نتیجه رسیدیم که اگر خیرین مدرسه بسازند و مدرسه کیفیت آموزشی خوبی نداشته باشد، خیرین به اهداف خود که تعلیم و تربیت مناسب برای دانش‌آموزان است، نمی‌رسند.»

مدیرعامل جامعه خیّرین مدرسه‌ساز کشور ادامه داد: «‌به همین منظور کمیسیون مدرسه‌یاری در جامعه خیرین مدرسه‌ساز شکل گرفت تا خیرین علاوه بر ساخت مدرسه، مدرسه‌یاری نیز داشته و برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس فعالیت کنند. اکنون تعداد زیادی از خیریه‌ها هستند که در جلسات روز‌های دوشنبه خیرین مدرسه‌ساز حضور پیدا می‌کنند و در امر مدرسه‌یاری فعال هستند.»

وی افزود: «برخی خیریه‌ها به آموزش معلمان مناطق محروم می‌پردازند و در این زمینه فعالیت می‌کنند. این موسسات اساتید دانشگاهی، اساتید بزرگ تعلیم و تربیت و مدرسان کتاب‌های درسی را به مناطق محروم می‌برند تا به‌صورت حضوری و به‌صورت آنلاین با گردهم‌آوری معلمان این مناطق کم‌برخوردار، آنان را آموزش داده و توانمند کنند.»

جعفری از بورسیه دانش‌آموزان نیازمند هم خبر داد و گفت: «برخی از این موسسات خیریه نیز دانش‌آموزان بی‌بضاعت را برای حضور‌ در مدارس بورسیه تحصیلی می‌کنند. برخی دیگر از خیریه‌ها به هوشمند‌سازی مدارس می‌پردازند و آنان را از این بخش مورد حمایت قرار می‌دهند تا فرزندان این سرزمین از طریق ویدئو‌کلیپ و آموزش‌های تلوزیونی، مفاهیم کتاب درسی را بهتر و بیشتر آموخته و درک بهتری از مباحث کتاب درسی داشته باشند.»

مدیرعامل جامعه خیّرین مدرسه‌ساز کشور از تجهیز هنرستان‌ها توسط خیرین خبر داد و گفت: «برخی موسسات خیریه تجهیزات مدارس را فراهم می‌کنند و از این نظر به مدارس یاری می‌رسانند. آزمایشگاه‌ها، فضا‌های ورزشی و کارگاه‌ها همگی نیازمند تجهیزاتی به‌روز و ایمن هستند. به‌خصوص در زمینه تجهیزات هنرستان‌ها تلاش کردیم تا خیرین را به سمت مهارت‌آموزی و هنرستان‌ها سوق دهیم. تلاش کردیم در هنرستان‌هایی که از کیفیت نامطلوبی به‌خصوص در کارگاه‌های آموزشی برخوردار هستند، خیرین ورود پیدا کرده و کارگاه‌ها را تجهیز و به‌روز کنند تا دانش‌آموزان پس از تحصیل در هنرستان‌ها، بتوانند وارد بازارکار شوند و برای این دسته از افراد اشتغال‌زایی صورت بگیرد.»

وی در ادامه گفت: «این کمیسیون تلاش دارد خیرین را در کنار مدارسی که می‌سازند نگه‌ دارد. قانونی وجود دارد که بر طبق آن بعضی از خیرین به‌عنوان هیات امنای مدرسه می‌توانند در کنار مدرسه بمانند و در ادامه مسیر در اداره مدرسه نیز می‌توانند دخالت کنند. این خیرین می‌توانند برای دانش‌آموزان کلاس‌های فوق‌برنامه نیز در نظر بگیرند. آن‌ها می‌توانند جلساتی با اولیای دانش‌آموزان نیز داشته باشند. همچنین برای تشویق و ترغیب معلمان حضور خیرین بسیار موثر است و می‌توانند اقداماتی را انجام دهند تا آنان را تشویق کنند.»

جعفری از ساخت نرم‌افزار آموزشی برای معلمان خبر داد و گفت: «اکنون نرم‌افزارهای آموزشی توسط خیرین در حال آماده‌سازی است که معلمان بتوانند از این نرم‌افزارهای آموزشی استفاده کنند. به مدل‌های مختلف اقدامات گوناگونی صورت می‌پذیرد تا خیرین بتوانند در کنار مدرسه‌ای که می‌سازند، باقی بمانند و دخالت و کمک لازم برای ارتقای کیفیت آموزشی این مدارس را انجام دهند.»

مدیرعامل جامعه خیّرین مدرسه‌ساز کشور گفت: «اکنون مشغول فرهنگ‌سازی برای امر مدرسه‌یاری هستیم، چرا که این مدل از حضور خیرین کار جدیدی است. هم‌اکنون خیریه‌های مختلف را با امر مدرسه‌یاری آشنا می‌کنیم. در برخی نقاط کشور نیازمند همکاری مدیران کل مناطق برای حضور خیرین در مدارس هستیم تا با باز کردن درب مدرسه‌ها به روی خیرین آنان را در امر مدرسه‌یاری همراهی کنند. همچنین مشغول رایزنی با مدیران مناطق مختلف کشور برای این امر هستیم.»

وی درباره اقدامات مجمع خیرین مدرسه‌ساز برای فرهنگ‌سازی موضوع مدرسه‌یاری افزود: «‌بروشور‌ها و فیلم‌هایی برای توضیح ‌و تفسیر اهمیت مدرسه‌یاری در حال ساخت است. مجمع خیرین مدرسه‌ساز تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا بتوانیم فرهنگ مدرسه‌یاری را گسترش دهیم.»

مدیرعامل جامعه خیّرین مدرسه‌ساز کشور گفت: «آمار دقیق برای مدارس تحت پوشش خیرین در امر مدرسه‌یاری وجود ندارد اما در هر استان یک کمیسیون مدرسه‌یاری تشکیل شده است. این کمیسیون‌های استانی زیرمجموعه مجمع خیرین مدرسه‌ساز هستند. روسای این کمیسیون‌ها گردهمایی‌های مختلفی داشته‌اند.»

جعفری به تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پورش با مجمع خیرین مدرسه‌ساز اشاره کرد و گفت: «تفاهم‌نامه‌ای میان جامعه خیرین مدرسه‌ساز و وزارت آموزش و پرورش بسته شده که بر طبق آن خیرین ‌در زمینه‌های مختلف آموزشی اجازه ورود و کمک‌رسانی دارند. هماهنگی‌های لازم با مسئولان بالادستی در آموزش و پرورش برای مساله مدرسه‌یاری خیرین انجام شده است. با این وجود همچنان در برخی استان‌ها نیازمندیم تا مدیران‌کل همکاری بیشتری با خیرین داشته باشند.»

وی افزود: «وزیر آموزش و پرورش در بسیاری از صحبت‌های خود از خیرین خواستند که علاوه بر مدرسه‌سازی به امر مدرسه‌داری‌ و مدرسه‌یاری نیز بپردازند.»

مدیرعامل جامعه خیّرین مدرسه‌ساز کشور به استان‌های فعال در امر مدرسه‌یاری اشاره کرد و گفت: «در برخی استان‌ها این اقدام به خوبی انجام شده برای مثال خیرین در استان سیستان و بلوچستان در حال همکاری با مدیرکل آموزش و پرورش هستند. در این استان مجمع خیرین با مسئولان آموزش و پرورش یک گردهمایی ‌در زاهدان در اسفند 1402 داشتند که در این برنامه، ارتباط خوبی میان خیرین و مسئولان آموزش و پرورش استان شکل گرفت. در این نشست برای عدم شکل‌گیری موازی‌کاری و ایجاد عدالت در تمامی نقاط آموزشی، قطب‌بندی در استان انجام شد و رسیدگی به امور در میان خیرین تقسیم شد.»

مدرسه‌یاری

خبرنگار : آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار