معاون سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفتوگو با پانا پاسخ داد؛
شغل پدر و مادر دانشآموزان سمپادی چیست؟
تهران (پانا) - معاون برنامهریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان میگوید شغل اکثر پدران و مادران دانشآموزان سمپاد «کارمند» است.
فرهاد فتحینژاد معاون برنامهریزی و مدیریت مدارس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفتوگو با پانا، اظهار کرد: «در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، تعداد دانشآموزان متوسطه اول سمپاد، ۵۲۸۹۷ نفر و تعداد دانشآموزان متوسطه دوم ۷۷۰۰۳نفر (جمعاً ۱۲۹۹۰۰ نفر) بوده است.»
وی ادامه داد: «اکنون ۳۵۵ دبیرستان دوره اول و ۳۸۴ دبیرستان دوره دوم (جمعاً ۷۳۹مدرسه) استعدادهای درخشان فعال هستند.»
شغل اکثر پدران دانشآموزان سمپاد، کارمند است
فتحینژاد درباره شغل والدین این دانشآموزان گفت: «در بررسی نمونههای وضعیت شغلی و معیشتی خانوادههای دانشآموزان دوره اول (پایه نهم) مدارس استعدادهای درخشان، دادهها مبیّن آن است که ۲۸.۲۸ درصد از پدران این دانشآموزان شغل آزاد دارند و همچنین، ۴۳.۰۵ درصد از پدران کارمند و ۱۱.۵۱ درصد آنها فرهنگی هستند.»
معاون سازمان سمپاد در این ارتباط ادامه داد: «۱۸.۸۱ درصد مادران دانشآموزان، خانهدار و ۱۷.۰۱ درصد آنها فرهنگی هستند. همچنین آمار نشان میدهد ۴۷.۳۸ از مادران کارمند هستند.»
۱ درصد دانشآموزان سمپاد در رشتههای فنی تحصیل میکنند
معاون سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اضافه کرد: «از میان کل دانشآموزان متوسطه دوم مدارس سمپاد، ۲۹ درصد دانشآموزان در رشته ریاضی فیزیک، ۶۰ درصد در رشته علوم تجربی و ۱۰ درصد در رشته ادبیات و علوم انسانی و ۱ درصد در رشتههای فنی، تحصیل میکنند.»
فتحینژاد افزود: «نکته قابل توجه در مقایسه آماری رشتههای مختلف مدارس، افزایش دانشآموزان رشته مهارتی به عدد ۸۱۸ نفر است. سمپاد مهارتی که از سال ۱۳۹۸ در دبیرستانهای دوره دوم استعدادهای درخشان آغاز شده است؛ تاکنون در ۱۱ استان در حال رشد تدریجی است.»
وی درباره دیگر فعالیتهای سازمان ملی سمپاد گفت: «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان پس از عبور از مراحل اولیه استقرار و تحقق اولویتهای دوساله که شامل مراحل سازمانسازی، برند(ویژند)سازی و نیروسازی است؛ مدل تربیتی سمپاد را تدوین و تعداد ۲۵ عنوان شایستگی در محورهای دانش، مهارت و نگرش و منش شخصیتی را بهعنوان شایستگیهای مطلوب مخاطبان سمپاد احصا کرده است.»
فتحینژاد در رابطه با اهداف کلان فعالیتهای سازمان ملی استعدادهای درخشان، اظهار کرد: «رشد و شکوفایی حداکثری استعدادهای درخشان برای رساندن این افراد به کمال انسانی در راستای ارزشهای متعالی ملّی و اسلامی، فراهم کردن نیروی انسانی شایسته برای پیشبرد اهداف ملّی و تمدنی کشور، از طریق مشارکت در مسألهیابی، مسألهشناسی و ارائه و اجراییسازی راهحلهای بهینه و کمک به ارتقای آموزش و پرورش عمومی به روشهای همافزایی، الهامبخشی و الگوسازی؛ سه هدف کلانی هستند که در راستای شعار چشماندازی «هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده اثرگذاری»؛ برای شناسایی، هدایت، توانمندسازی، حمایت هدفمند و زمینهسازی برای اثرگذاری حداکثری صاحبان اسـتعدادهای برتـر در نظـام تعلیموتربیت رسمی و عمومی کشور، از طرف این سازمان مورد پیگیری و اقدام هستند.»
ارسال دیدگاه