دیدگاه و برنامه‌ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره آموزش و پرورش از زبان نمایندگان آن‌ها

تهران (پانا) - جلسه مناظره انتخاباتی درباره «مسائل تعلیم و تربیت و وزارت آموزش و پرورش» با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری غیر از نماینده مسعود پزشکیان عصر امروز در سالن حجاب مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۸۲۷۲۵
لینک کوتاه کپی شد
دیدگاه و برنامه‌ نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره آموزش و پرورش از زبان نمایندگان آن‌ها

در این مناظره انتخاباتی سیدبابک هاشمی نکو نماینده محمدباقر قالیباف، محمدمهدی کاظمی نماینده سعید جلیلی، عباسعلی زارعی نماینده امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمود حدادی نماینده مصطفی پورمحمدی و عباس رمضانی به‌عنوان نماینده علیرضا زاکانی حضور داشتند.

محور اول این مناظره انتخاباتی که هواداران کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم در آن حضور داشتند، مرتبط با «منابع انسانی و دانشگاه فرهنگیان و رتبه‌بندی معلمان» بود که نمایندگان هر کدام از نامزدها در ۴ دقیقه به شرح زیر به سوالات این حوزه پاسخ دادند.

عباس رمضانی، نماینده علیرضا زاکانی:

کیفیت‌بخشی به منابع انسانی قطعا مورد توجه آقای زاکانی خواهد بود همان مسیری که شهید رییسی طی کردند. بعضی‌ها دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را که تنها کانال ورود نیرو به آموزش و پرورش است می‌خواهند تضعیف کنند، اما نتوانستند. باید مدل ورود به وزارت آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد. شهید رییسی مطرح کردند که فارغ‌التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها اگر بخواهند معلم شوند باید دو سال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کنند و این یکی از بهترین مسیرها بود که باید ادامه پیدا کند.

محمدمهدی کاظمی نماینده سعید جلیلی: 

مسیر جذب افراد در وزارت آموزش و پرورش باید دو دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد. موضوع نیروی انسانی یک موضوع پیچیده است و باید با برنامه‌ریزی محقق شود. با رویکرد نگاه به آینده باید تنظیم شود. تدوین برنامه جامع منابع انسانی به عنوان یک ضرورت مهم است و نباید به صورت احساسی اکنون برای کسری فعلی اقدام به جذب معلم کنیم. ما امروز مسأله نیروی انسانی را در کنار مسیر جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان ‌ ماده ۲۸ باید با روش‌های دیگر از جمله اضافه تدریس معلمان جبران کنیم. اگر حق‌التدریسی معلمان را به موقع و با ضرایب درست پرداخت کنیم بخشی از موضوع نیروی انسانی حل و فصل خواهد شد. باید تحلیل ۱۸ ساله از جذب نیروی انسانی داشته باشیم.  

سیدبابک هاشمی نکو نماینده محمدباقر قالیباف: 

رتبه‌بندی در دولت آقای روحانی با یک لایحه ۵ هزار میلیاردی به مجلس تقدیم شد و اگر تصویب و تقسیم می‌شد رقم ناچیزی به معلمان تعلق می‌گرفت. خوشبختانه با وعده رییس‌جمهور شهید و کمک مجلس رتبه‌بندی تصویب شد و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دولت سیزدهم بابت رتبه‌بندی تا الان پرداخت کرده‌اند که جای تقدیر دارد. آیین‌نامه رتبه‌بندی اما دارای اشکال بود که باید برطرف شود. در دولت آینده قطعا برای ادامه مسیر این آیین‌نامه اصلاح شود و معلمی را از نظر معلمی بسنجد. معلم باید خوب در کلاس معلمی کند و این معلم باید ارتقا بگیرد. 

محمود حدادی نماینده مصطفی پورمحمدی:

در دولت قرار دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی برنامه داریم که در سطح دانشگاه‌های سطح پنج قرار بگیرند و این اصلا نشدنی نیست و کاملا در دسترس است. 

عباسعلی زارعی نماینده امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: 

قرار است که ما کاری کنیم که براساس فرمایشات مقام معظم معلم، در عمل از معلمان تشکر کنیم. باید ببینیم معلمان به چه چیزی نیاز دارند. حقوق کافی داشته باشد. معلم محل مناسبی برای مسکن داشته باشند و باید ادامه مسیر دولت سیزدهم را در این زمینه داشته باشیم و ماموریت را کامل کنیم. معلمان ما باید همیشه از نظر ارتقای علمی پشتیبانی شوند و وظیفه ماست که این پشتیبانی را داشته باشیم. نباید این قدردانی به روز معلم خلاصه شود. باید جامعه نسبت به جایگاه معلم آگاه شوند. معلمان باید دارای نظام معلمی باشند و این اتفاق را رقم خواهیم زد. 

محور دوم: اقتصاد آموزش و معیشت معلم

عباس رمضانی، نماینده علیرضا زاکانی:

اول باید ساختارهای معیوب را اصلاح کنیم. نزدیک ۱۵۰ هزار نفر نیروی ستادی داریم و اگر عوامل اجرایی مدارس را اضافه کنیم عدد قابل توجهی است که اگر با استخدام‌های جدید هر سال مقایسه شوند، میبینیم که خیلی جدی می‌توانیم مشکل نیرو را از بین ببریم. حتی اگر اعتبارات غیرپرسنلی هم افزایش یابد باز هم ایراداتی در ساختار وجود دارد که اجازه اصلاح را نخواهد داد. باید به سمت تکنولوژی‌های نوین حرکت کنیم تا هزینه‌ها را کاهش دهیم. 

محمدمهدی کاظمی، نماینده سعید جلیلی: 

فرهنگیان عزیز ناراحتند از اینکه حقوق آن‌ها با سایر کارکنان سایر دستگاه‌ها متفاوت است. یکی از موضوعات سند تحول این مسأله است و ما در دولت آقای جلیلی یکی از برنامه‌های‌مان، توجه به نظام پاداش و جبران خدمات رفاهی و مسکن فرهنگیان است. ظرفیت‌های مهمی وجود دارد؛ صندوق ذخیره فرهنگیان در دهه ۹۰ با مشکلاتی مواجه شد می‌تواند یک ظرفیتی را برای رفاه معلمان ایجاد کند. بخشی از سبد معیشتی معلمان بحث مسکن است که از طریق این صندوق و شرکت‌های آن حل و فصل و تامین شود. ما با مدیریت بهینه می‌توانیم خدمات رفاهی به همکاران خود ارائه کنیم. دولت باید سهم خود را از سهم بودجه عمومی به ۲۵ درصد برساند که الان ۱۰ درصد است. سالانه باید ۲ درصد از سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور افزایش دهیم. آقای جلیلی باور به معلم و آموزش و پرورش دارند.

بابک هاشمی نکو نماینده محمدباقر قالیباف: 

در دهه ۷۰ بودجه آموزش و پرورش ۲۰ درصد از کل بودجه دولت بود که در سنوات مختلف کاهش یافت و به زیر ۱۰ درصد رسید. در حالی که این بودجه باید بالای ۲۰ درصد برسد. ۹۸ درصد بودجه پرسنلی و ۲ درصد غیرپرسنلی در خیلی از کشورها وجود ندارد و نرم جهانی ۷۰ به ۳۰ است. اگر بودجه غیرپرسنلی پایین باشد چگونه میتوانیم ساخت و ساز کنیم و سرانه بدهیم و ... . بنابراین این بودجه باید افزایش یابد. باید بهره‌وری را مد نظر قرار دهیم و باید از مدارس روستایی حمایت کنیم. اگر وضعیت آموزش را در کشور ارتقا دهیم می‌توانیم جلوی هدررفتن منابع را بگیریم و وضعیت را بهبود ببخشیم. 

محمود حدادی نماینده مصطفی پورمحمدی: 

اگر وضعیت ظرفیت‌های موجود آموزش و پرورش را سامان دهیم، می‌توانیم به خوبی جریان را مدیریت کنیم. خانواده آموزش و پرورش شایسته این هستند که از مجموعه‌های رفاهی زیرمجموعه بهره ببرند و سطح مطلوبی از زندگی را تجربه کنند. آقای پورمحمدی برنامه‌های کوتاه‌مدت و البته آینده‌نگرانه به آموزش و پرورش دارند. 

عباسعلی زارعی نماینده امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: 

معلم وقتی مالکیت دارد باید همه جوره در صندوق ایفای نقش کند. ایشان خود سهم دارد. با تمام تلاش‌هایی که در دولت سیزدهم انجام شده اما همچنان نیازمند تلاش هستیم و باید تلاش کنیم تا شفافیت مالی کامل در آن صورت بگیرد. متولیان امر باید تلاش کنند اگر قرار است سوددهی بیشتری داشته باشیم از متخصصان امر به درستی استفاده کنند تا کارهای لازم برای معلمان انجام شود. مشارکت فعال معلمان در این زمینه لازم است. 

محور سوم: سند تحول بنیادین و ارتقای کیفیت مدارس دولتی 

عباس رمضانی، نماینده علیرضا زاکانی:

ارتباط فرادستگاهی یکی از الزاماتی است که در همه سازمان‌ها باید وجود داشته باشد و در آموزش و پرورش بسیار مهم است و در آموزش و پرورش این روابط لازم است. با ایجاد روابط فرادستگاهی می‌توانیم هر بخش را به سازمان مربوطه اتصال دهیم تا ستادها را کم کرده و به وظیفه یاددهی و آموزش خود بپردازند. برای مثال ما درمانگاه درست کرده‌ایم در حالیکه باید با وزارت بهداشت وصل باشیم. باید ارتباط با نهادهای تاثیرگذار و شورای عالی از جمله شورای عالی آموزش و پرورش داشته باشیم.

محمدمهدی کاظمی نماینده سعید جلیلی: 

آموزش و پرورش به نوعی نیروی مولد کشور است، ما دارای سازمان‌های متعددی هستیم که نیروی آن در آموزش و پرورش تربیت می‌شود. وقتی رییس جمهوری باور به آموزش و پرورش داشته باشد، آموزش و پرورش برایش دارای اولویت است و آقای جلیلی آموزش و پرورش را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. باید مطالبی که آموزش می‌دهیم با نیازهای روز دانش‌آموز و جامعه امروز و فردا در نظر بگیریم، لذا رویکرد کتاب‌های درسی آموزش مهارت زندگی است و مطالب درسی را باید براساس نیازهای امروز و فردای دانش آموزان و مهارت شغلی را به دانش آموزان ایجاد کنیم تا آموزش مادام العمر برای دانش آموزان فراهم کنیم. ما متاسفانه در دهه ۹۰ شاهد توقف اجرای سند تحول بنیادین بودیم و سند ۲۰۳۰ جایگزینی برای سند تحول بنیادین شد و در دولت شهید رییسی اجرای سند تحول بنیادین از سرگرفته شد. مسئله اجرای سند تحول ناشی از عدم وجود نقشه راه بود. کلیات نقشه راه فراهم شد و همه دولت ها باید براساس نقشه راه حرکت کنند. ارائه تسهیلات به فرهنگیان به عنوان یک مسئله است و باید به آن پرداخته شود. منزلت و معیشت معلم مهم است. طرح رتبه‌بندی هم در دولت آقای رئیسی اجرا شد.

بابک هاشمی نکو نماینده محمدباقر قالیباف: 

تمام وزارتخانه‌ها باید در مورد اجرای سند سهیم شوند به ویژه در سند از صداوسیما نام برده شده است که باید مسئولیت خود را ایفا کند.  در موضوع دانشگاه فرهنگیان در دولت قبلی تضعیف شد و پذیرش دانشگاه به سالیانه ٣-۴ هزار نفر رسیده بود که البته در دو سال آخر دولت این رقم افزایش یافت. این صندوق هر ماه با کسر مبلغی از حقوق فرهنگیان اداره می‌شود و در دولت گذشته اختلاس ٨ هزار میلیاردی را شاهد بودیم که مسببان آن اکنون در ستادهای انتخاباتی هستند.

محمود حدادی نماینده مصطفی پورمحمدی: 

در آموزش و پرورش طی یک دهه اخیر 9 وزیر تغییر کرده است و ثبات اساسی نیاز است ضمن اینکه قوی‌ترین وزیر باید حضور داشته باشد. وقتی از مدرسه دولتی یاد می‌شود، این به ذهن می‌رسد که بی‌کیفیت است، تقویت مدارس دولتی مورد تاکید رهبری است و براساس پژوهش‌های انجام شده به دنبال این هستیم چقدر می‌توان به مدرسه استقلال بیشتری داد و تابوی درآمدزایی شکسته شود. مدارس سمپاد برای هوش‌های برتر طراحی شده است و باید اقتضائات کشور خود را در نظر بگیریم، هوش با استعداد متفاوت است و درصد اندکی از دانش‌آموزان هوش برتر دارند.

عباسعلی زارعی نماینده امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:

ما نمایندگان خانواده‌هایی هستیم که می‌خواهند فرزندانشان به عنوان آینده سازان کشور در مدارس تربیت شوند و ما معلمان به همراه خانواده‌ها باید به فرزندان آموزش دهیم که به پرچم ایران ببالند. باید جایگاه معلمان را ارتقا دهیم و در زیرساخت‌ها دقیق شویم و منابع مورد نیاز را برای آموزش و پرورش و حقوق و مزایا تأمین کنیم، با وجود رتبه‌بندی همچنان حقوق معلمان نیاز به افزایش زیاد دارد. دوره‌های آموزشی معلمان نباید در فضای مجازی برگزار شود و باید به شکل کارگاهی باشد تا معلم احساس رشد کند و مشارکت والدین و خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت برای افزایش کارآمدی مدرسه باید محقق شود.

جمع‌بندی

عباس رمضانی نماینده علیرضا زاکانی:

آموزش یک موهبت جمعی است. همه طبقات حق دارند از آموزش رایگان و با کیفیت بهره ببرند. نباید فضایی ایجاد شود که مدارس به سمت خصوصی‌سازی بروند. سمپاد باید روی ۱۰ بعد هوش کار کند نه یک بعد.

محمدمهدی کاظمی نماینده سعید جلیلی: 

رییس‌جمهور باید آموزش و پرورش را بشناسد و باور به تقویت مدارس دولتی داشته باشد تا خانواده‌ها انتخاب مدرسه دولتی را در اولویت قرار دهند. باید تمرکز ما روی تقویت مدارس دولتی باشد. موضوع کیفیت مدارس دولتی شدنی است. مدارس دولتی باید به کیفیتی برسند که اولویت اول خانواده‌ها باشند و یکی از راه‌های این ارتقا، جذب نیروی انسانی باکیفیت است. باید به معلمان اختیارات ویژه بدهیم. تربیت معلم یک مسأله مهم است. باید محتوای دانشجومعلمان را باکیفیت تهیه کرد و برنامه درسی آن‌ها متناسب با مدارس تغییر کند. مردمی‌سازی می‌تواند یک روش خیلی خوب در آموزش و پرورش باشد. مولدسازی املاک و تعاونی‌ها هم باید ساماندهی داده شوند و با کسب درآمد مناسب و دیگر ظرفیت‌ها به آموزش و پرورش کمک کنیم. 

بابک هاشمی نکو نماینده محمدباقر قالیباف: 

رییس‌جمهور شهید رییسی در اولین جلسه بعد از ریاست‌جمهوری در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش شرکت کردند، چیزی که قبل از ایشان سابقه نداشت. ایشان آموزش و پرورش را اولویت اصلی می‌دانستند. نقشه راه اجرای سند تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و قطعا باید در دولت آینده اجرا شود. ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را به ۳۵ هزار نفر رساندند. افزایش مساحت این دانشگاه را ادامه خواهیم داد. آزمون‌های استخدامی و تغییر نحوه گزینش معلمان از تحولاتی بود که انجام شد و ایجاد ۷ هزار فضای آموزشی و طرح شهید سلیمانی از خدمات مهم شهید رییسی بود. کشور ما قوانین خوب دارد و مدیری نیازمند است که این قوانین را به خوبی اجرا کند. آقای قالیباف هر کجا که بوده‌اند آثار خوبی از خود به جا گذاشته‌اند. در نگاه آقای قالیباف ایشان برای معیشت معلمان و ارتقای آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای دارند. بودجه آموزش و پرورش را باید براساس نیاز نه عملکرد تخصیص دهیم. تداوم رتبه‌بندی را با رفع مشکلات باید دنبال کنیم. مهارت‌آموزی و توسعه هنرستان‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت. 

محمود حدادی نماینده مصطفی پورمحمدی: 

مطالبه مقام معظم رهبری هم ارتقای کیفیت مدارس دولتی است که باید مورد توجه باشد و مورد توجه ما هم در دولت قرار خواهد بود. آقای پورمحمدی نگاه ویژه به آموزش و پرورش دارند و معتقدند که نباید در این حوزه دچار روزمرگی شویم. آموزش و پرورش جای مناقشات سیاسی نیست و نباید از این ناحیه آسیب ببیند.

عباسعلی زارعی نماینده امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: 

 اگر انقلاب را دو بخش مهم در نظر بگیریم. چهل سال اول را پشت سر گذاشتیم. ما معلمان مسئولیت‌های سنگینی در گام دوم داریم. از کلاس‌های درس ما در آینده رییس‌جمهور و پست‌های مهم خارج می‌شوند. جایی که معلمان ما نقش‌آفرینی می‌کنند. بنابراین معلم باید تراز باشد. معلمان ما این چنین هستند. باید روی محتوا کار کنیم تا کاربردی باشد، منفعت برساند و دانش‌آموزان بتواند در زندگی به کار بگیرد. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار