مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد:

پروژه مهر در آموزش و پرورش چگونه اجرا می‌شود؟

ثبت‌نام بیش از یک میلیون ‌پایه اولی‌ تاکنون/ «تسهیل‌گری» و «مشارکت مردم» دستورکار آموزش‌وپرورش

تهران (پانا) - مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش جزئیات اجرای پروژه مهر در این وزارت‌خانه را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۸۱۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
پروژه مهر در آموزش و پرورش چگونه اجرا می‌شود؟

سید‌مجتبی هاشمی در گفت‌وگو با پانا درباره پروژه مهر اظهار کرد: «آماده‌سازی فضای مدیریتی وزارت آموزش‌و‌پرورش در سطوح ستادی، استانی، منطقه‌ای تا مدرسه ‌با گستردگی که آموزش‌و‌پرورش در سطح کشور ‌دارد، کار‌ سخت و سنگینی است. ‌ما یک دغدغه داریم، زمانی که مقدمات را آماده و کار را طراحی و اجرا ‌می‌کنیم، یک شعار داریم، آن هم اینکه مراقبت کنیم ‌دانش‌آموزی از چرخه آموزش باز نماند. این شعار خیلی عمیقی است. باید متناسب با آن ‌زحمات زیادی کشیده شود و ما بتوانیم پاسخگویی مناسبی به ابعاد مختلف نیازهای خانواده‌ها در حوزه آموزشی داشته باشیم.»

وی ادامه داد: «فرایند منتهی به مهرماه مقدماتی را می‌طلبد. از جمله تمهید مقدمات، انسجام‌بخشی، راهبری و نظارت در حوزه‌های مختلف، ‌فضای آموزشی، توزیع کتب درسی، ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه‌هایی که مورد نیازشان است و در مناطق جغرافیایی که در آن زندگی می‌کنند و هزاران فرایند ریز و درشتی که در سطح مدرسه، منطقه، استان و ستاد راهبری می‌شود و ‌نمود آن را در مهر‌ماه می‌بینیم. پروژه مهر این موارد و این مقطع را مدیریت می‌کند. ‌امسال‌ پروژه مهر از یک حالت اجرایی و نظارتی به یک پروژه ‌راهبری و نظارتی تبدیل می‌شود. ‌‌زمانی‌که کلیت اهداف پروژه ‌مشخص می‌شود، کارگروه‌های ذیل ‌پروژه تعریف خواهند شد و ‌هر کدام وظایف ذاتی خاص خودشان را دارند. ‌مسئولین این کارگروه‌ها و پروژه‌ها مشخص می‌شوند. راهبری جریان تا زمانی که مدارس بازگشایی شوند، توسط پروژه مهر انجام خواهد شد.»

تشکیل 9 کارگروه در قالب پروژه مهر

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش افزود:‌ «‌قرار نیست که پروژه مهر خودش ‌کار اجرایی انجام دهد. ‌کار اجرایی در قالب کارگروه‌های ذیل ‌پروژه اتفاق خواهد افتاد. 9 کارگروه در سطح ملی ‌و ذیل آن‌ها، ‌شش پروژه‌ تعریف شده است. امسال پروژه‌های ما و مدیران پروژه‌ها کاملا منطبق و ‌هماهنگ با کارگروه‌ها تعریف شدند. وظایف‌شان مشخص است و ‌ابلاغ‌های آن‌ها با امضای ‌مقام عالی وزارت تقدیم‌ شده است. ‌تا امروز ‌هشت جلسه ستاد ملی ‌پروژه در سطح کشور برگزار شده و عموم فعالیت‌هایی که مرتبط با سیاست‌گذاری بوده، ‌تعیین تکلیف ‌به استان‌ها ابلاغ شده است. ‌استان‌ها هم فعالیت‌های اجرایی را شروع کرده‌اند. درست است که سال تمام نشده و ما همچنان درگیر آزمون‌ها و امتحانات نهایی هستیم، ولی ‌بحث بازگشایی مدارس ‌برای سال آینده را ‌طرح‌ریزی می‌کنیم.»

هاشمی تاکید کرد: «‌تلاش ما این بوده که مشارکت خانواده‌ها را امسال بیشتر ‌کنیم. اعتقاد داریم که باید ابعاد ‌نظام مردمی‌سازی اداره مدارس تعریف شود و از ظرفیت مردم ‌استفاده ‌کنیم.»

ثبت‌نام بیش از یک میلیون دانش‌آموز پایه اول ابتدایی تاکنون/ «سنجش سلامت نوآموزان» شرط ثبت‌نام

وی به کارگروه‌های ذیل پروژه مهر اشاره کرد و گفت: «9 کارگروهی که طراحی شده‌اند شامل؛ 2 کارگروه تحت عنوان کارگروه کیفیت‌بخشی آموزشی و ثبت‌نام در مقطع ابتدایی و در مقطع متوسطه داریم. دو کارگروهی که به‌صورت جداگانه این کار را انجام می‌دهند. ‌این دو کارگروه علاوه بر فعالیت‌هایی که ‌در زمینه ثبت‌نام دارند، باید فعالیت‌های مرتبط با کیفیت‌بخشی مدارس را هم انجام دهند. کل فرآیند ثبت‌نام در حوزه ابتدایی توسط معاونت ابتدایی و در حوزه متوسطه توسط معاونت متوسطه انجام می‌شود و البته کار سامان‌دهی نیروی انسانی و کیفیت‌بخشی را هم انجام می‌دهند. ‌در حوزه ابتدایی ‌در پایه اول ابتدایی، ثبت‌نام‌ شروع شده و تاکنون بیش از یک میلیون دانش‌آموز در سطح کشور پیش ثبت‌نام شدند. کار با ‌برنامه دقیق پیش می‌رود و البته برای پایه اول ابتدایی، سنجش سلامت نوآموزان یک امر ضروری و شرط ثبت‌نام است.‌»‌

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: «‌‌کارگروه ‌برنامه‌ریزی، ساماندهی و بهسازی منابع انسانی و کارگروه تامین و تجهیز مدارس دو کارگروهی هستند که ذیل معاونت ‌برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و در سطح استان‌ها و مناطق هم به همین شکل در حوزه معاونت ‌برنامه‌ریزی استان، تشکیل شده‌اند. ‌مهم‌ترین فرایندی که این دو کار‌گروه ‌دارند بحث ساماندهی نیروی انسانی است که مقدمات آن در هفته‌های گذشته فراهم ‌و اتاق وضعیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش تشکیل شده است. این اتاق ده‌ها جلسه از سال گذشته ‌برگزار کرده است. عملیات ساماندهی نیروی انسانی، شناخت نیاز‌ها، جذب معلمان، سامان‌دهی ‌مسائل مرتبط با بازنشستگان ‌و سایر متغیرهایی که در حوزه نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش هست، در اتاق وضعیت وزارت آموزش و پرورش به صورت هفتگی بررسی می‌شود. ‌امسال فرایندهای ساماندهی نیروی انسانی زودتر از سال گذشته هم شکل گرفت. کارگروه تامین و تجهیز فضای آموزشی هم کارگروه دیگری است که در حوزه تامین‌ تجهیزات ‌مدارس ‌کار را با هماهنگی نوسازی مدارس ‌دنبال می‌کند.»

بهسازی و توانمندسازی نیروی انسانی توسط دانشگاه فرهنگیان

وی ادامه داد: «یک پروژه دیگر ‌ذیل ‌کارگروه ‌برنامه‌ریزی و سامان‌دهی نیروی انسانی ‌شکل می‌گیرد تحت عنوان بهسازی و توانمند‌سازی نیروی انسانی که مسئولیت پروژه ‌با دانشگاه فرهنگیان است. برای این پروژه، آموزش معلمان و مدیران به ویژه‌ جذب‌های جدید در فصل تابستان برنامه‌ریزی شده است. این عزیزان دوره‌های ضمن خدمت را در تابستان و بعد هم در ادامه سال تحصیلی ‌خواهند ‌گذراند. ‌کارگروهی ‌هم ‌به‌صورت مجزا طرح‌ریزی شده که کارگروه کیفیت‌بخشی حوزه پرورشی است که ‌مباحث حوزه تربیتی را دنبال می‌کنند. ‌کارگروه‌ ‌اطلاع‌رسانی و رسانه را هم داریم که با محوریت ‌حوزه روابط عمومی اداره می‌شود. کارگروهی نیز تحت عنوان  انتخاب و انتصاب مدیران مدارس وجود دارد که در حوزه ارزیابی عملکرد شکل گرفته است. کارگروه دیگر ‌بررسی صلاحیت‌ها است که دوستان حوزه ‌حراست ‌انجام می‌دهند. نهمین کارگروه، کارگروه‌ ‌مشارکت و مردمی‌سازی است که با مسئولیت معاونت مشارکت‌ها، ‌برنامه‌ریزی می‌شود. ‌در این کارگروه از ظرفیت سایر نهادها، مجموعه استانداری و فرمانداری‌ها برای بازگشایی مدارس استفاده خواهیم کرد.»

هاشمی گفت: ‌«تاکنون، هشت جلسه با حضور آقای وزیر و ‌معاونان در‌خصوص آماده‌سازی سال بعد داشته‌ایم. ‌این عزم آموزش و پرورش را برای بازگشایی مطلوب برای سال آینده نشان می‌دهد. ضمن اینکه در فرایند اجرا ما یک ماه برنامه‌ریزی خود را جلو آوردیم. ‌یعنی اگر سال گذشته نقطه پایانی ما برای انجام فرآیندهای آماده‌سازی، ‌سی‌و‌یک شهریور بوده امسال سی‌و‌یک مرداد خواهد بود. روند و فرآیند هر هفته با ارائه گزارش و توضیح بررسی می‌شود.»

سیدمجتبی هاشمی به موضوع ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: «‌‌سال گذشته بارها به دلیل بازنشستگی بیش از حدی که به دلیل متوقف‌شدن چند ساله رتبه‌بندی داشتیم، ‌خروجی آموزش و پرورش خیلی زیاد بود و کمبود معلم را حقیقتا در بخش‌هایی احساس کردیم. امسال اما برنامه‌ریزی برای جذب خیلی بهتر اتفاق افتاد. مجوزها به موقع داده شد. امسال یکی از سیاست‌های راهبردی ما این است که سازمان مدرسه تغییر پیدا نکند.»

تمام توجه آموزش و پرورش ‌تسهیل‌گری ‌در امر ثبت‌نام دانش‌آموزان است

وی به موضوع ثبت‌نام نیز اشاره کرد و گفت: «‌در حوزه ثبت‌نام دانش‌آموزان یک بخش این است که عزیزانی که به‌صورت میان‌پایه در همان مدرسه درس می‌خوانند، ‌نیازی به مراجعه به مدرسه ندارند و این کار توسط ‌سامانه انجام می‌شود. ‌ثبت‌نام مجدد این دانش‌آموزان نیازی به رفت‌و‌آمد ندارد. ‌ثبت‌نام کلاس اولی‌ها به صورت الکترونیکی و حضوری آغاز شده و در حال انجام است. بیش از یک‌سوم ثبت‌نام‌ها ‌‌انجام شده است. ستادهای ثبت‌نام فعال هستند و عزیزان می‌توانند مراجعه کنند و مسئله خود را ‌با آن‌ها در میان بگذارند تا حل‌و‌فصل شود. تمام توجه آموزش و پرورش ‌تسهیل‌گری ‌در امر ثبت‌نام دانش‌آموزان است. ‌نگاه این است که دانش‌آموز همچنان که برای خانواده مهم است برای ما هم در آموزش و پرورش مهم است. ‌سایت شکایات هم در ‌آموزش و پرورش در دسترس است و ‌اولیا می‌توانند مسائل خود را ‌ثبت کنند. ‌از سال گذشته ‌در مدارس در حقیقت QRCODE یا رمزینه نصب است ‌و اولیا می‌توانند از آن طریق هم مستقیم به وزارت آموزش و پرورش ارتباط برقرار کنند. ‌مسائل محرمانه باقی می‌ماند و ‌مخاطب ما محرمانه است و ‌کار را پیگیری می‌کنیم. ‌وزارت آموزش و پرورش در هشت سال گذشته، هشتاد‌و‌شش هزار مدرسه را بازدید کرده است و شاید از برخی از مدارس ‌چند بار بازدید شده باشد.‌»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار