13 اقدام شاخص آموزش‌وپرورش برای ارتقای مهارت‌های زیست سالم دانش‌آموزان؛ از تدوین کتاب ‌انسان و محیط زیست‌ تا ایجاد ‌۳۴۰۰ نهالستان‌

تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان متولی اصلی آموزش و ارتقای مهارت‌های زیست‌ سالم در دانش‌آموزان، اهداف، برنامه‌ها، سیاست‌ها و فعالیت‌های خودش را با استناد به اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین عملیاتی می‌کند.

کد مطلب: ۱۴۷۹۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد
13 اقدام شاخص آموزش‌وپرورش برای ارتقای مهارت‌های زیست سالم دانش‌آموزان؛ از تدوین کتاب ‌انسان و محیط زیست‌ تا ایجاد ‌۳۴۰۰ نهالستان‌

‌در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که چراغ راه این نهاد مقدس است بر مشارکت فعال آموزش و پرورش در مواجهه با نیازهای جامعه از جمله حفظ و پاکیزگی محیط زیست از طریق برگزاری دوره‌ها و اردوهای آموزشی-توجیهی برای مربیان و دانش آموزان تاکید دارد. تمام تلاش معاونت تربیت بدنی و سلامت این وزارت خانه بر این است تا به ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین به ویژه ساحت زیستی-بدنی توجه شود.

دفتر سلامت و تندرستی معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش، رسالت آموزش و تبیین اهمیت محیط زیست و ضرورت حفظ آن و همچنین نهادینه‌سازی مهارت‌های احترام به محیط زیست و نحوه استفاده صحیح از این ثروت ارزشمند به جامعه دانش آموزی کشور را بر عهده گرفته است و اقدامات زیر را در راستای نیل به این امر مهم اجرا می‌کند:

۱. انعقاد تفاهم‌نامه همکاری ‌بین سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش و تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه اجرایی

۲. ایجاد کارگروه محیط زیست در سطح حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش

۳. تدوین شاخص‌های محیط زیستی در کارگروه کشوری وزارت آموزش و پرورش

۴. تدوین کتاب "‌انسان و محیط زیست" برای دانش آموزان پایه یازدهم متوسطه

۵. آموزش اعضای تشکل دانش‌آموزی سفیران سلامت در حوزه حفاظت از محیط زیست در قالب کتاب راهنمای خود مراقبتی سفیران سلامت 

۶. اجرای گسترده مراسم دانش آموزی در مناسبت‌های محیط زیستی: روز هوای پاک (۲۹ دی ماه)، روز درختکاری (۱۵ اسفندماه)

۷. بهره‌گیری از ظرفیت سفیران سلامت دانش‌آموزی با هدف ترویج فرهنگ محیط زیست سالم در قالب برنامه رادیویی صدای سفیر سلامت دانش‌آموزی (در پویش محیط زیست این برنامه بیش از ۵۰۰۰۰ دانش آموز شرکت کردند‌)

۸. آموزش‌های حضوری و مجازی با استفاده از کانال‌های مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش در شبکه شاد

۹. اختصاص ۲ واحد درسی با عنوان سلامت، بهداشت و صیانت از محیط‌زیست در واحدهای عمومی برنامه درسی کلیه رشته‌های دانشگاه فرهنگیان

۱۰. اجرای دوره‌های آموزش ضمن خدمت با عنوان مدیریت زیست محیطی ویژه کلیه همکاران فرهنگی

۱۱. اجرای جشنواره مجازی روز طبیعت ویژه فرهنگیان

۱۲. اجرای طرح‌های زیست محیطی در مدارس  کشور (ساعتی با محیط‌بان، محیط‌یار و مدارس زیست محیطی، خانه‌های محیط زیست)

۱۳. در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی حدود ۳۴۰۰ نهالستان با عنوان طرح "هر مدرسه یک نهالستان" در مدارس کشور ایجاد شده است.      

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار