وزیر آموزش و پرورش:
همه کارکنان آموزش و پرورش شامل آئیننامه مسیر رشد معلمی میشوند
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش خبر داد تمام کارکنان وزارت آموزش و پرورش نیز شامل آئیننامه مسیر رشد معلمی که روز گذشته در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد، میشوند.
اردیبهشت ماه امسال مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان فرمودند «چند سال این سند تحوّل را گذاشتیم در کشو، درش را هم بستیم! هیچ تحرّکی انجام نگرفت، [لذا] ضرر کردیم... خب حالا بحمدالله شنیدم که سند، هم مورد بازنگری قرار گرفته، که رو به اتمام است و در حال نهایی شدن است، هم «نقشهی راه» برای اجرای آن آماده شده، که اینها همه مهم است بخصوص این نقشهی راه برای اجرای سند خیلی مهم است؛ بدانیم این سند را چه جوری بایستی عمل کنیم که در تمام سطوح آموزشوپرورش اثر خودش را ببخشد؛ این خبر خوبی است. نگذارید وقفه ایجاد بشود و کار را به طور جدّی پیش ببرید.»
حالا کمتر از گذشت یک ماه از این دیدار کلیات الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آئیننامه مسیر رشد معلمی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد.
وزیر آموزش و پرورش در این جلسه ضمن تسلیت شهادت رئیسجمهور و هیات همراه گفت: فقدان رئیسجمهور دلسوز و خدمتگزار مردم، ضایعهای دردناک است. خدایا ما جز خیر و خوبی از او ندیدهایم و این پاداش کسانی است که برای رضای خدا و آسایش خلق او کار میکنند.
رضامراد صحرایی با تاکید بر اهمیت توانمندسازی معلمان اظهار داشت: توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس یکی از برنامههای اصلی ما در آموزش و پرورش است این کار به طور جدی در حال پیگیری و انجام است.
وی با تاکید بر اهمیت آموزش و بازآموزی همکاران فرهنگی اظهار داشت: توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس یکی از برنامههای اصلی ما در آموزش و پرورش است و این کار بهطور جدی در حال انجام است. همه کارکنان آموزش و پرورش شامل آئیننامه مسیر رشد معلمی میشوند.
صحرایی با اشاره به اهمیت برنامه درسی ملی و مرجعیت معلمان تاکید کرد: مبنای آموزش و پرورش برنامه درسی ملی و مرجعیت معلمان است و نباید چیزی غیر از این باشد، همانطوری که رئیسجمهور شهید بر ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی تاکید داشت برای ما هم ارتقای مدارس دولتی و توجه جدی به دانش آموزان مناطق محروم در اولویت است.
یک هزار و سی و نهمین(۱۰۳۹) جلسه شـورای عـالی آموزش وپرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
*کلیات «آئیننامه مسیر رشد معلمی» در این جلسه پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی به تصویب رسید و مقرر شد پس از بررسی و اصلاح موادی از آن توسط یک کارگروه ۸ نفره متن نهایی آن مجددا در صحن علنی شورای عالی مطرح و به تصویب برسد. این آئیننامه ناظر بر استانداردهایی است که برای ارزیابی صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان تهیه شده است. آئیننامه مسیر رشد معلمی ناظر به راهبرد کلان۱۳ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر توسعه مستمر شایستگیها و توانمندیهای اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفهای فرهنگیان و در اجرای ماده ۷ آییننامه اجرای قانون نظام رتبهبندی معلمان تهیه شده است. هدف این آئیننامه توانمندسازی و ارتقای صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای، تقویت روحیه پژوهش، دانشافزایی و یادگیری، ارتقای بینش و مهارتهای معلمی و توسعه مستمر شایستگیها و توانمندیهای اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفهای فرهنگیان و توجه به اصل تربیت مدرسهمحوری و تقویت پیوند توانمندسازی معلمان با نظام رتبهبندی معلمان، نگهداشت و ارزیابی، مسیر رشد معلمی مطابق مواد این آییننامه تعیین و اجرا میشود.
*دستور دوم این جلسه «بررسی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» بود که پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی آموزش و پرورش کلیات آن نیز به تصویب رسید. در اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین تأکید زیادی به ارتقای نقش و جایگاه مدرسه و ارکان آن در تعلیم و تربیت شده است از جمله در هدف عملیاتی ۷، افزایش نقش مدرسه به عنوان یکی از کانونهای پیشرفت محلی، به ویژه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی است. الگوی مدرسه تراز سند براساس معیارها و شاخصهایی مبتنی بر سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی طراحی شده است. بنابراین لازم است این نقشه راهنمای عمل مدیران، معلمان، والدین، دانشآموزان و سایر عوامل درونی و بیرونی مدرسه قرار گیرد. مدرسه در تراز سند تحول بنیادین را پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با همکاری صاحب نظران و متخصصان این حوزه طراحی و اجرا میکند.
ارسال دیدگاه