‌وقتی سفره یک تجارت ناعادلانه جمع می‌شود؛

وزارت آموزش‌وپرورش نقشه شوم سوداگران را خنثی کرد

مافیای کنکور و بازی با روان دانش‌آموزان

تهران (پانا) - ‌فقط چند روز تا شروع امتحانات نهایی خردادماه دانش‌آموزان باقی مانده بود، اما سوداگران ‌حوزه کنکور که هدفی جز اخاذی و کلاهبرداری ندارند، ماجرایی را دامن زدند تا تمرکز و آمادگی ‌‌دانش‌آموزان برای امتحانات را به هم بزنند.

کد مطلب: ۱۴۷۵۷۱۴
لینک کوتاه کپی شد
 وزارت آموزش‌وپرورش نقشه شوم سوداگران را خنثی کرد

‌سال‌هاست که بسیاری از دانش‌آموزان‌ به دلیل مانعی به نام «کنکور» متناسب با استعدادشان‌ به دانشگاه‌های خوب راه پیدا نمی‌کنند. هر سال این معظل بزرگ وجود دارد و مافیای کنکور برای تجارت خود، سعی در خالی‌کردن جیب والدین دارند و دانش‌آموزان را با دور کردن از کتاب‌ها و محتوای اصلی، به سمت موسسات آموزشی می‌کشانند. خانواده‌ها ‌مهم‌ترین منبع تغذیه این تجارت پُرسود و ناعادلانه و در عین حال قربانیان آن هستند‌. این تجارت که نه مبنای علمی دارد و نه مشابه خارجی سال‌هاست که دایره نفوذ خود را گسترده کرده است و در دولت‌های مختلف کسی را توان جنگ با این غول نبوده است. دولت سیزدهم اما علیرغم همه فضاسازی‌ها‌، همه همت خود را به‌کار گرفته تا این معظل را از بین ببرد، از نگرانی والدین بکاهد، ‌ ‌سیستم عادلانه و برابر را برای همگان فراهم کند و غول کنکور را در چراغ کند، تلاشی که به اذعان کارشناسان ثمربخش بوده است و باعث ناراحتی مافیا شده است. 

به‌ همین منظور سال گذشته‌ وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم در راستای کوتاه‌کردن دست مافیا از جیب مردم و برای احقاق حق همه دانش‌آموزان، برای بازگرداندن مرجعیت به مدرسه، کتاب درسی و به معلم، مصوبه ضریب تاثیر قطعی امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی ‌در راهیابی به دانشگاه‌ها را اجرا کرد. مصوبه‌ای که تاثیر فوق‌العاده‌ای برای راهیابی همه دانش‌آموزان سراسر کشور به‌صورت مساوی و برابر به دانشگاه‌های خوب داشت. مصوبه تاثیر قطعی امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان دانشگاه‌ها نشان داد که دانش‌آموزان مناطق محروم می‌توانند به دانشگاه خوب راه یابند و نشانه آن در نفرات برتر کنکور مشخص بود که تعداد زیادی از این نفرات در سال گذشته از مناطق محروم بودند. این مصوبه در سال گذشته تاثیر 40 درصدی داشت، ‌امسال که به 50 درصد رسیده و سال بعد هم قرار است به 60 درصد برسد؛ اتفاق مهمی که باعث ناراحتی مافیا شده و دکان موسساتی که ‌کاسبان کنکور محسوب می‌شوند را رو به تعطیلی کشانده است. 

امسال اما با نزدیک‌شدن به زمان برگزاری امتحانات نهایی، وقتی دیدند که بازارشان کساد است سعی در ایجاد اختلال در فرآیند برگزاری امتحانات نهایی و ایجاد استرس و اضطراب برای دانش‌آموزان و والدین داشتند. آن‌ها سعی کردند با ایجاد اختلال سامانه‌ای، برای دانش‌آموزان مشکل ایجاد کرده و آن‌ها نتوانند کارت ورود به جلسه امتحانات خود را دریافت کنند.‌ نقشه شومی که با تدبیر خوب وزارت آموزش و پرورش شکست خورد و ‌تیر آن‌ها به هدف اصابت نکرد.‌ 

طبق اعلام قبلی وزارت آموزش و پرورش، قرار بود آزمون نهایی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم روزانه، بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلب آزاد رشته‌های شاخه نظری دوره دوم آموزش متوسطه و متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره (شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش) نوبت خرداد‌‌ سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ‌از 31اردیبهشت ‌تا 29 خرداد برگزار شود.

پس از ایجاد ‌اختلال در دریافت کارت ورود به جلسه دانش‌آموزان اما وزارت آموزش و پرورش تصمیماتی اتخاذ کرد تا دانش‌آموزان بتوانند بدون مشکل وارد حوزه‌های امتحانی شوند. وزیر آموزش و پرورش در یک پیام ویدئویی به دانش‌آموزان اطمینان که هیچ یک از آن‌ها از امتحان محروم نخواهند بود. این وزارت‌خانه در اطلاعیه‌ای ‌‌ضمن عذرخواهی از یکایک دانش‌آموزان و اولیای گرامی آن‌ها و در پاسخ به درخواست مدیران اجرایی حوزه‌های امتحانیِ در سراسر کشور، با هدف تمرکز و ایجاد آرامش و جلوگیری از تضییع حقوق دانش‌آموزان‌، زمان آزمون اول پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم از امروز سی‌ام و فردا 31 اردیبهشت را تغییر داد. به این ترتیب تاریخ برگزاری امتحانات نهایی از 31 اردیبهشت تا 31 خرداد خواهد بود. 

همچنین مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌و‌پرورش نیز اعلام کرده است که دانش‌آموزان‌ می‌توانند از طریق مدرسه محل تحصیل خود از آدرس حوزه آزمون مطلع و با شناسنامه در جلسه آزمون حاضر شوند. متقاضیان ایجاد و ترمیم سابقه تحصیلی هم می‌توانند با مراجعه به اداره‌های آموزش و پرورش مناطق، از محل حوزه آزمون خود مطلع شوند و با ارائه مدرک شناسایی معتبر در حوزه حضور یابند.

از امروز نیز امکانی فراهم شده است تا دانش‌آموزان بتوانند از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کارت ورود به جلسه آزمون خود را دریافت کنند.

دانش‌آموزان می‌توانند تمام جزئیات برگزاری امتحانات نهایی، فرایند طراحی و تصحیح آزمون‌های نهایی؛ سوالات آزمون، فرآیند تصحیح، مقررات آزمون، تخلفات، تبصره تک‌ماده و دیگر جزئیات امتحانات نهایی را اینجا بخوانند. 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار