معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌و‌پرورش:

فعالیت‌های فرهنگی و هنری باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه ابزار هنر سریع است و قدرت نفوذ بالایی دارد، تاکید کرد پیوست رسانه‌ای در تمام فعالیت‌ها مهم است و فعالیت‌های این حوزه باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد.

کد مطلب: ۱۴۷۴۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های فرهنگی و هنری باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد

حجت الاسلام محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی در مراسم معارفه مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی اظهار کرد: بحث این اداره کل بسیار مهم و پردامنه است. یکی از جدی‌ترین عرصه‌های حوزه پرورشی و به تعبیری قلب حوزه پرورشی و فرهنگی، اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی بوده و خواهد بود.

وی افزود: اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی ناظر به حوزه فعالیت، فضا و نیروی انسانی است. باید تلاش کنیم در تمام عرصه‌ها و ۳ اداره کل همچنین سازمان دانش‌آموزی فعالیت‌ها با چاشنی مسائل فرهنگی و ابزار هنر باشد. ابزار هنر سریع است و قدرت نفوذ بالایی دارد.

پورثانی یکی از موضوعاتی که در اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی مورد تاکید قرار داد را موضوع متناسب‌بودن فعالیت‌ها با اقتضائات دانش‌آموزان و چرخش‌های او دانست و گفت: یکی از جدی‌ترین مسایل در حوزه پرورشی، پیوند بین محتوای درسی با بحث پرورشی است که در اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی در حوزه‌های سرود، تئاتر درسی، کتابخوانی، تربیت سیاسی و حوزه اردویی مشهود است.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی، پیوند درسی تمام فعالیت‌هاست، چراکه پیوست درسی فعالیت‌های ما را عمق می‌دهد. همچنین اردوگاه یکی از بهترین بسترهای تنوع موقعیت های یادگیری است.

معاون وزیر افزود: باید به فضاهای پرورشی خود اعتبار ببخشیم. اردوگاه و کانون یک موقعیت الهام بخش برای رشد و تربیت دانش آموزان است.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور مبنی بر بالا بردن نشاط اجتماعی بین مردم گفت: این موضوع یکی از جدی‌ترین و ملموس‌ترین بحث به شمار می‌آید؛ توجه به اقتضائات دانش آموزان بسیار مهم است باید اگر اردویی یا مسابقه‌ای طراحی می‌کنیم این برنامه با نیاز حال دانش آموز همخوانی داشته باشد.

پورثانی اظهار کرد: توجه به فرایندها مهم است، در تعریف تربیت می‌گوییم این امر فرایندی است لذا در کارها بسیار مهم است که برنامه فرایندی تعریف کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی افزود: پیوست رسانه‌ای در تمام فعالیت‌ها مهم است؛ فعالیت‌های حوزه باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد. همچنین تشکیل حلقه میانی در تمام بخش‌های اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی مهم است. این حلقه میانی باید شتاب دهنده فعالیت‌ها در کشور باشد.

وی با اشاره به شایسته‌گزینی، جوان‌گرایی و تحول‌خواهی به عنوان شاخص‌های اصلی در انتصابات تصریح کرد: حجت الاسلام خانی یک فردی هنرفهم و تحول خواه است که مدرسه‌ای کار و با دانش آموز زیست کرده است زیرا تمام برنامه‌ریزی‌ها برای مدرسه صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در زمان مدیریت آقای خانی، کارهای خوبی در زمینه تغییر در جشنواره‌ها و راه اندازی پویش های مختلف انجام شد. همچنین از ظرفیت گروه‌های مردمی در اجرای فعالیت‌ها استفاده شد.

پورثانی گفت: در اداره کل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی سندهای جدی مانند سند اوقات فراغت، آیین‌نامه مالی اردوگاه‌ها، سند تحول معاونت پرورشی و فرهنگی دنبال می‌شود که از جمله کارهای تحولی جدی است. 

براساس این گزارش حجت السلام محمد خانی نیز در این مراسم ضمن تشکر از حسن اعتماد معاون پرورشی و فرهنگی برای عهده دار شدن مسئولیت سنگین در حوزه فرهنگی گفت: برای انجام فعالیت های حوزه پرورشی و فرهنگی، نیاز به کار شبانه روزی داریم. موضوع ایده و ابتکارهای نو نیز جدی است هرجا پیشرفت و موفقیتی شاهد بودیم، بازنگری در فعالیت ها صورت گرفته است.

وی افزود: ارتباط با گروه‌های مردمی و جهادی جدی است. معتقدم اگر با گروه‌های مردمی و جهادی همکاری و همراهی داشته باشیم، موفق خواهیم بود.

خانی در ادامه با اشاره به بهره‌وری در کارها افزود: موضوع بهره‌وری بسیار مهم است باید به این امر توجه ویژه شود.

گفتنی است در پایان این مراسم، حکم ابلاغ حجت الاسلام محمد خانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی از سوی معاون وزیر آموزش و پرورش، به وی اعطا شد.

‌همچنین حجت الاسلام محمدحسین پورثانی ‌در جلسه دیگری با اشاره به برنامه نماد گفت: با توجه به وضعیت موجود و در اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش سازمان‌یافته علمی قوای سه‌گانه کشور در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، به منظور استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، پروژه ملی نماد با مشارکت ۱۴ دستگاه اجرایی کشور بر اساس سند ائتلاف ملی در تمامی مدارس کشور اجرا می‌شود.

وی افزود: برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان (نماد)، مجموعه‌ای نظام‌یافته از خدمات و برنامه‌ها برای مراقبت از دانش‌آموزان در برابر رفتار‌های پرخطر، از طریق مداخله به‌هنگام و مؤثر، در پنج محور آموزش، توانمندسازی، غربالگری، مداخلات روانشناختی و حمایت‌های روانی – اجتماعی است و به‌عنوان یکی از طرح‌های تحولی، موفق و فوق‌العاده در آموزش و پرورش شناخته می‌شود.

پورثانی گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در مدرسه تولید نمی‌شود، بلکه محل ظهور و بروز آسیب مدرسه است، لذا ضروری است تا با شناسایی به موقع، ارائه خدمات آموزشی، مشاوره فردی، خانوادگی و انجام مداخلات مختصر ضروری، همچنین پیگیری برای ارائه خدمات حمایتی و تخصصی یا مداخله قضایی، با استقرار نظام جامع مراقبت اجتماعی و پوشش کامل دانش‌آموزان از طریق مشارکت بین بخشی مبتنی بر مدل بومی و سبک زندگی اسلامی – ایرانی، ظرفیت‌سازی جهت افزایش عوامل محافظت‌کننده و کاهش عوامل مخاطره‌آمیز دانش‌آموزان در مدرسه، خانواده و محله صورت بگیرد.

وی افزود: مدیر مدرسه مکلف است با شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر یا بزه‌دیده ضمن ارائه خدمات آموزشی، مشاوره فردی و خانوادگی و انجام مداخلات مختصر ضروری، وقتی دانش‌آموز نیازمند معاضدت‌های قضایی، انتظامی و حمایت‌های اجتماعی است، دانش‌آموزان را بر حسب موضوع به بهزیستی یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان دادگستری معرفی کنند.

معاون وزیر درباره فعالیت «نماد» اظهار کرد: نماد که با محوریت سامانه اختصاصی به همین نام، اجرا می‌شود، ۵ بخش آموزش، غربالگری، اقدام مختصر، درمان و حمایت‌های اجتماعی دارد. مداخلات «نماد» به‌صورت سطح‌بندی شده و بر اساس وضعیت دانش آموز، صورت می‌گیرد. 

وی در ادامه به فعالیت‌های ارتقایی نماد اشاره و اظهار کرد: «نماد»، به منظور ارتقای توانمندی‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان، بخش فعالیت‌های ارتقایی را طراحی و راه‌اندازی کرده است که شامل دو بخش آموزش‌های ارتقایی و فعالیت‌های ترویجی است.

وی در ادامه افزود: «نماد»، ابزارهایی را طراحی کرده است که به معلمان و رابط مشاور کمک می‌کند تا بر حسب نوع مشکل دانش‌آموز بدانند که در موارد ضروری، چگونه می‌توانند به دانش آموز کمک کنند.

پورثانی با اشاره به بخش درمان تصریح کرد: در این بخش، خدمات مورد نیاز دانش‌آموزان در زمینه درمان (‌شامل درمان‌های روانشناختی‌، روانپزشکی و پزشکی در حیطه‌های مربوط به سلامت روانی اجتماعی) به دانش آموزان ارائه می‌شود. در این بخش‌، دانش آموزان با مشارکت در غربالگری‌ یا از طریق معرفی والدین ، معلمان و کلیه همکاران آموزشی‌، پرورشی و اجرایی‌، توسط مشاوران مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از تشخیص و سطح‌بندی مشکل‌، خدمات مورد نیاز او برای درمان را در یکی از سطوح مدرسه، منطقه ‌یا از طریق سایر دستگاه و مراکز درمانی، به او ارائه می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار