‌در محضر رهبر انقلاب صورت گرفت؛

روایت تلاش معلمان در مسیر ساختن مدرسۀ قوی برای ایران قوی‌ از زبان وزیر آموزش و پرورش

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در این دیدار ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز و فرهنگی گفت سال گذشته در چنین روزی، رهنمودهایی فرمودید که چراغ راهمان شد. ما همه، قدردان توجه و پشتیبانی همیشگی حضرتعالی از آموزش و پرورش هستیم. امروز، در محضر شریفتان، ضمن تقدیر و تشکر از همۀ معلمان دلسوز و فداکار سرزمین سربلندمان، روایت‌گر تلاش آن‌ها در مسیر ساختن مدرسۀ قوی برای ایران قوی هستم‌.

کد مطلب: ۱۴۷۱۷۹۶
لینک کوتاه کپی شد
روایت تلاش معلمان در مسیر ساختن مدرسۀ قوی برای ایران قوی‌ از زبان وزیر آموزش و پرورش

‌صبح امروز جمعی از فرهنگیان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند که در ابتدای این دیدار رضا‌مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش گزارش عملکرد وزارت آموزش و پرورش را به محضر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب ارائه کرد.

صحرایی در این دیدار ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دانش‌آموز و فرهنگی گفت سال گذشته در چنین روزی، رهنمودهایی فرمودید که چراغ راهمان شد. ما همه، قدردان توجه و پشتیبانی همیشگی حضرتعالی از آموزش و پرورش هستیم. امروز، در محضر شریفتان، ضمن تقدیر و تشکر از همۀ معلمان دلسوز و فداکار سرزمین سربلندمان، روایت‌گر تلاش آن‌ها در مسیر ساختن مدرسۀ قوی برای ایران قوی هستم. 

وی ادامه داد انجام رسالت خود در نهاد انسان‌ساز آموزش‌وپرورش را بر پایۀ اصولی استوار کرده‌ایم که از امامین انقلاب آموخته‌ایم. در کانون این اصول، باور به تربیت توحیدی بر پایۀ فطرت الهی انسان است. در این نظام تربیتی، غایت، دستیابی به حیات طیبه است، که «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أوْ اُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»؛ معلمی، شغل انبیاست؛ آموزش و پرورش، کانون تحولات انسان‌ساز و خلق دنیای آینده است و رسالت معلمان، تربیت نسل دارای هویت اسلامی-ایرانی، مقاوم و آگاه برای تحقق تمدن نوین اسلامی است. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، میثاق مشترک ما برای تحقق این آرمان بزرگ است. به فضل خداوند حکیم متعال، در سال ۱۴۰۲ فرزندان شما توفیقاتی در مسیر تحقق این سند داشتند که به گوشه‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنم.

صحرایی با اشاره به این که در جلسات دولت، رئیس جمهور پیوسته تحقق منویات حکیمانه حضرتعالی تاکید میکند افزود:در دیدارهای متعدد و از جمله در سال گذشته، ضرورت ترمیم سند تحول بنیادین و داشتن نقشه راه برای اجرای این سند را متذکر شده بودید. امروز مفتخرم به استحضار برسانم نقشه راه، تدوین و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. نقشه راهی که شاخص‌های قابل اندازه‌گیری دارد، زمان‌بندی شده و قابل رصد است، و مهم‌تر اینکه، مسیر تحقق اهداف تحولی تا مدرسه را مشخص کرده است. ترمیم سند نیز در مراحل پایانی اعتبارسنجی قرار گرفته و به‌زودی تقدیم شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد شد.‌ همچنین، یک شورا برای راهبری و پشتیبانی اجرایِ سند تحول بنیادین به ریاست معاون اول محترم رئیس‌جمهور تشکیل شده که هفت پروژۀ ملی را به عنوان پیشران‌های اجرایی‌سازی سند تحول تعیین کرده است. این شورا در واقع، تضمین‌کنندۀ شکل‌گیری ائتلاف ملی برای اعتلای نظام تعلیم‌وتربیت کشور است.

صحرایی ادامه داد: لازم می‌دانم همین‌جا از رئیس جمهور محترم و معاون اول ایشان و همه اعضای هیئت دولت تشکر کنم که عزم راسخ آن‌ها در اجرای سند تحول، پشتوانۀ محکمی برای آموزش و پرورش است.

محورهای تحول در نظام تعلیم و تربیت

محور اول: معلم

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه رهنمودهای حضرتعالی دربارۀ تحول در نظام تعلیم و تربیت و همچنین، تحلیل میدان آموزش و پرورش، ما را به این دریافت رسانده که باید جریان تحولی را در چهار محور اصلی پیگیری کنیم‌، گفت: محور اول: معلم؛ به عنوان سرمایۀ اصلی نظام تعلیم و تربیت و کانون تحول: و کسی که حقیقتاً هم مسأله و هم راه حل ما است! به گواه سازمان‌های متولی، تاریخی‌ترین استخدام معلمان کشور در سال ۱۴۰۲ انجام شد؛ اما نه از آن جهت که بکارگیری و جذب ۷۰ هزار معلم در یک‌سال، بی‌سابقه است، بلکه از نظر کیفی، این استخدام‌ها تاریخی بود. ما برای پیدا کردن افرادی که خلق‌وخو، ذات و زی و عشق و علاقۀ معلمی داشته باشند، ضوابط گزینش را تدقیق کردیم، بیش از ۷۰۰ کانون ارزیابی تشکیل دادیم و برای تشخیص صحیح و خردمندانۀ صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای و استعدادهای معلمی، سازوکارهای جدیدی را طراحی نمودیم. خوشبختم که به اطلاع برسانم ۱۰۵ هزار سهم استخدامی برای سال ۱۴۰۳ ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، بازهم افزایش یافته و به بیش ‌از ۳۰ هزار نفر رسیده؛ ظرفیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز ۳۰۰ درصد رشد کرده و ۷۲ هزار معلم جدید با همان دقت و حساسیت نسبت به ضوابط جذب و گزینش، به آموزش‌وپرورش خواهند پیوست. ۱۹ هزار نفر از این معلمان جدید، مربیان پرورشی و تربیت‌بدنی و مشاوران هستند که پس از یک دهه وقفه، جذب خواهند شد ان شاء الله. 

وی گفت: مجموعه سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان را با چرخش تحولی از تأمین معلم به تربیت معلم، در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رساندیم و در حال عملیاتی کردن آنها هستیم. اصلاح سازوکار جذب و گزینش دانشجومعلمان، برگزاری آزمون اختصاصی تربیت معلم، جذب بدون آزمون استعدادهای برتر قرآنی، علمی، فرهنگی و ورزشی دانش‌آموزی به دانشگاه فرهنگیان و ایجاد هیئت جذب مرکزی و افزایش قابل توجه ظرفیت جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه، نمونه‌هایی از اقدامات انجام شده در این چارچوب هستند (و همین‌جا لازم می‌دانم از حمایت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ خصوصاً دبیر این شورا و قائم مقام ایشان در ستاد تعلیم و تربیت و مساعدت سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه قدردانی کنم). مفاد این مجموعه سیاست‌ها و ضوابط، نویدبخش ارتقای جایگاه و شکوفا شدن مسیر تربیت معلم است. اگر مسئله کمبود فضای آموزشی و پرورشی این دانشگاه حل شود، دانشگاه فرهنگیان می‌تواند در آیندۀ نزدیک، به مرجع انحصاری تربیت و توانمندسازی معلمان کشور تبدیل شود.

محور دوم: برنامه درسی و تربیتی

صحرایی گفت: حضرتعالی در دیدارهای خود، همواره بر سه مسئلۀ محتوای آموزشی نافع، اهمیت مهارت‌آموزی، و ضرورت احیای امور تربیتی و اجرای فعالیت‌های پرورشی در مدارس تأکید فرموده‌‎اید. در سالی که گذشت، چارچوب شایستگی‌های پایه نظام تربیت رسمی عمومی تدوین شد و اکنون که در محضر جنابعالی هستیم، راهنمای برنامۀ درسی همه دروس، بر بستر این شایستگی‌ها و در تلفیق با آنها اصلاح شده‌ است. این چارچوب، توصیفی منسجم از مهم‌ترین شایستگی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموزان برای زندگی شایستۀ فردی و اجتماعی است؛ شایستگی‌هایی مثل تفکر و تعقل، هویت اسلامی-ایرانی، خودباوری و خودسازی و خویشتن‎بانی، و توانایی برقراری ارتباط مسئولانه و مؤثر. این شایستگی‌ها، عنصر محوریِ نقشه محتواییِ همه دروس خواهند بود و از این به بعد، همه کتاب‎های درسی و دیگر اجزای بسته‌های یادگیری به‌گونه‌ای تألیف و تولید خواهند شد که به دانش‌آموزان در کسب این شایستگی‎ها کمک کنند. اقدام دیگر، درج مجموعه‌ای از اسناد لانۀ جاسوسی در ۱۸ کتاب درسی  از مهر ۱۴۰۲ بود. این، علاوه بر برنامه‌های فرهنگی مستمر و هدفمندِ دانش‌آموزی با رویکرد دشمن‎شناسی و استکبارستیزی است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: در حوزۀ مهارت‌آموزی، با مدیریت فرآیند هدایت تحصیلی، سهم دانش آموزان رشته‌های فنی و مهارتی به حدود ۴۰ درصدِ کل دانش‌آموزان متوسطۀ دوم رسیده است. همچنین، آیین‌نامۀ تقویت و توسعۀ مهارت‌های دانش‌آموزان با محوریت برنامۀ «هر دانش‌آموز متوسطه یک مهارت شغلی»، به تصویب هیئت وزیران رسید. این، نخستین آیین‌نامۀ اجرایی منبعث از سند تحول بنیادین است که مطابق آن یک ائتلاف ملی برای آموزش مهارت‌های فنیحرفه‌ای و شغلی به دانش‎آموزان شکل خواهد گرفت. ۲.۵۰۰ هنرستان آموزش و پرورش، کارآفرین و تولیدی خواهند شد و بسیاری از دستگاه‌ها مکلف شده‌اند، متناسب با مأموریتشان، در جوار صنایع و کارخانجات و شهرکهای صنعتی بزرگ، هنرستان تأسیس نمایند. اقدام مؤثر دیگر در این زمینه، ارزشیابی تفصیلی برنامه‌های درسی فعلی رشته‌های فنی و حرفه‌ای بر اساس تحولات بازار کار و آمایش سرزمین بود. بازنگری رشته‌ها و کتاب‌های این حوزه متناسب با این ارزشیابی، از امسال آغاز خواهد شد. 

وی افزود: در زمینۀ احیای امور تربیتی و امتداد فعالیت‌های پرورشی در مدرسه، علاوه بر آنچه در زمینۀ جذب مربی پرورشی برنامه‌ریزی شده، در سال گذشته شاهد کنشگری فرهنگی و مشارکت قریب به ۸ میلیون دانش‌آموز و نیمی از مدارس کشور، در قالب طرح فراگیر پرورشی و تربیتی در مدارسمان بودیم که بر محور منظومۀ امید، ایمان، خودباوری و خردورزی، نشاط و هویت سازمان‌دهی شده بود. توفیقات مبارک دیگری هم در این حوزه حاصل شد، همانند:

‌*) نهضت احیای سرودهای فاخر فرهنگی و تربیتی و فراگیر شدن فرهنگ سرود و سرودخوانی دانش‌آموزی در کشور، با شکل‌گیری قریب به ۸ هزار گروه سرود دانش‌آموزی.

‌*) کنشگری گستردۀ دانش‌آموزان در برنامه‌های قرآنی، به‌ویژه برگزاری ۲۰هزار محفل قرآنی در ماه مبارک رمضان (که لازم می‌دانم از نقش مؤثر صدا‌و‌سیما و سازمان تبلیغات اسلامی در این مسیر، تشکر کنم).

‌ *) حضور بیش‌از چهار صد و چهل هزار دانش‌آموز در اعتکاف‌های دانش‌آموزی سال گذشته با رشد حدوداً ۱۲۷ درصدی نسبت‌به سال قبل. 

‌*) برگزاری بیش ‌از سیزده و نیم میلیون نفر روز اردو در قالب اردوهای راهیان نور، راهیان پیشرفت، زیارت اولی‌ها و یک‌روزه (که جا دارد از زحمات بخش‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آستان قدس رضوی تشکر کنم)

*) فراگیرسازی و کیفیت بخشی به جشن‌های تکلیف تحت عنوان بهار بندگی برای ۱.۳۰۸.۰۰۰ دانش‌آموز (که البته مایلم به استحضار برسانم که پسران دانش‌آموز تازه به سن تکلیف رسیده ما هم خیلی مشتاقند که در فرصتی به محضر حضرتعالی شرفیاب شوند)

*) تولید یا حمایت از تولید فیلم‌ها، پویانمایی‌ها و آثار هنری فاخر کودک و نوجوان

*) آموزش حداقل یک مهارت ورزشی به حدود ۴ میلیون دانش‌آموز و مشارکت قریب به ۸ میلیون دانش‌آموز در مسابقات ورزشی از سطح مدرسه تا حضور در عرصه‌های بین‌المللی

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: اقدام ویژه‌ای که در پایان این محور مایلم به استحضار برسانم و می‌دانم موجب مسرت حضرتعالی می‌شود، احیای باشگاه دانش‌پژوهان جوان برای دانش‌آموزان پرافتخار المپیادی‌مان، با حمایت ویژۀ آقای رئیس جمهور بود. برای امسال، علاوه بر افزودن المپیادهای جدید در موضوعاتی مانند هوش مصنوعی؛ فلسفه و منطق؛ علوم و فناوری هستهای، مدیریت، اقتصاد و حکمرانی، میزبان المپیاد جهانی فیزیک نیز خواهیم بود.

محور سوم: مدرسه 

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای تقویت مدارس دولتی اقدامات فراوانی از ستاد تا صف آموزش و پرورش انجام شد. بعلاوه، احکام قانونی گره‌گشایی در قانون برنامۀ هفتم پیشرفت پیش‌بینی شد، از جمله، امکان فعالیت تمام‌وقت مدارس و مراکز پرورشی، امکان قانونی استفاده از ظرفیت معلمان پیش‌کسوت مؤمن و متعهد، اعطای اختیارات مالی و اداری به مدارس و امکان افزایش بهره‌وری فضاهای آموزشی و پرورشی. البته هنوز موانع و محدودیت‌هایی داریم که برای رفع آنها و فرصت‌آفرینی بیشتر برای تحولات درون‌مدرسه‌ای، لایحۀ‌ تقویت مدارس و مراکز تربیتی آموزش و پرورش را تنظیم کرده‌ و در دستور کار قرار داده‌ایم. قانون تأسیس و ادارۀ مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را با رویکرد بهبود ضوابط صدور مجوز و فعالیت این مدارس و مراکز، و تقویت نظارت و حمایت از ابتکارات آنها اصلاح کردیم.

صحرایی تاکید کرد: برای الگوسازی و قله‌سازی از مصادیق عینی و تجربی تحول در سطح مدرسه که توسط معلمان و مدیران باانگیزه و خلاق ما رقم خورده بودند، رویداد بین‌المللی الف‌تا (الفبای تحول) را برگزار کردیم؛ که با توجه به فعال بودن دبیرخانه دائمی، امسال و سالهای آینده نیز استمرار خواهد داشت ان‌شاءالله. اقدام مهم دیگر، تهیه و تصویب دستورالعمل مدرسۀ در تراز سند تحول بنیادین بود. این دستورالعمل، درحقیقت نگاشتِ مدرسه‌ای سند تحول بنیادین است که اصلی‌ترین اقدام ما برای کاهش فاصلۀ سند با صحنه و گفتمانسازیِ «مدرسۀ قوی؛ ایران قوی» است.  (و همین جا لازم می‌دانم از همکاری رئیس و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قدردانی کنم). دیگر اقدام‌های مهم مدرسه‌ای عبارتند از:

*) اجرای طرح پویش جهاد علمی ویژۀ مدارس شبانه‌روزی با هدف تقویت کیفیت آموزش این مدرسه‌ها؛

*) اصلاح نظام اعطای مجوز و فعالیت مهدهای کودک و ساماندهی بیش از ۲۶۰۰۰ مهدکودک کشور و ارائه آئین‎نامه تربیت اَوان کودکی به هیئت دولت؛ که نوید بخش تحولی در کودکستان‎ها خواهد بود.

 *) افزایش ۴۹ درصدی فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در مدارس عادی دولتی و مدارسِ روستایی (با اولویت مدارس دخترانه) با هدف افزایش نشاط و شادابی دانش‌آموزان در مدرسه 

*) ادامۀ نهضت مدرسه‌سازی: در سالی که گذشت حدود ۲۹۰۰ مدرسۀ دیگر تکمیل یا ساخته شد؛ یعنی هر روز کاری متوسط ۸ مدرسه. این، علاوه بر بهسازی و بازسازی ۷۰ هزار کلاس درس مناطق محروم با مشارکت بیش‌از ۱۵ هزار گروه جهادی مردمی است.

محور چهارم: ارزشیابی و تضمین کیفیت

اجرای مصوبۀ تأثیر قطعی امتحانات نهایی دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دوم در راهیابی به دانشگاه‌ها اصلی‌ترین اقدامی است که پس‌از دو دهه، برای حل مسئلۀ کنکور اتفاق افتاده است. مایۀ افتخار است که به استحضار برسانم، سال گذشته این امتحانات ۴۰ درصد در نمرۀ ورودی داوطلبان به دانشگاه‌ها، تأثیر قطعی داشتند. امسال این عدد به ۵۰ درصد رسیده و سال آینده به ۶۰ درصد خواهد رسید. نتیجه عملی این اتفاق که شاهد آن هستیم، بازگشت مرجعیت به برنامۀ درسی و کتاب درسی، مدرسه و معلم و افزایش سهم دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار از قبولی در دانشگاه‌های برتر کشور است. 

صحرایی با اشاره به برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در سال پیش رو افزود:نقشه راه سند تحول، نقطه تمرکز برنامه‌ها و فعالیت‌های ما، از ستاد وزارت تا مدرسه است. تمرکز، جوهرۀ راهبرد است و بنا داریم به فضل الهی، با اتحاد، انسجام، همدلی، همفکری، هماهنگی، همکاری و همکوشی اعضاء و اجزاء نظامِ بزرگ تعلیم و تربیت و بلکه همۀ مجموعه‌ها و نهادهای کشور، روی این نقشه راه و تقسیم کار ملی آن متمرکز شویم. باور داریم که باید همۀ متولیان و متصدیان و بازیگران این عرصۀ خطیر، تعامل کنند، برهم بیفزایند و از هم بیاموزند؛ به‌گونه‌ای که بهتوان همدیگر برسند و قدرتشان، بسیار بیش‌از حاصل جمعشان باشد.

وی در پایان تصریح کرد: در مسیر پیشرفت، به آنچه انجام شده، قانع نیستیم. به وعده نصرت الهی که: «إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ یَنصُرکُم وَیُثَبِّت أَقدَامَکُم»، باور داریم و از حضرتعالی آموخته‌ایم که برطرف کردن مشکلات و رسیدن به وضع مطلوب در آموزش و پرورش، به تدبیر و دانایی، حوصله و صبر و شکیبایی؛ همّت و تلاش و مجاهدت، احتیاج دارد.  

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار