اجرای ۲۰ سناریو برای کاهش ‌بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل در سال جاری

دلیل بازماندگی از تحصیل صرفا فقر مالی نیست و برجسته کردن این دلیل چندان منصفانه نیست

تهران (پانا) - وزارت آموزش‌وپرورش در سال جاری بیست سناریو برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ‌پدیده بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل‌ طراحی و با تدوین برنامه اقدام ملی برای انسداد مبادی بی‌سوادی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل، اقدامات جهادی و انقلابی برای کاهش این روند را آغاز کرده است.

کد مطلب: ۱۴۶۶۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
اجرای 20 سناریو برای کاهش ‌بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل در سال جاری

‌معاونت آموزش ابتدایی در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه «دنیای اقتصاد» با عنوان «ضربه فقر به تحصیل» به تاریخ ۱۴۰۲.۱۲.۲۷ نوشت:

«عدد کودکان بازمانده از تحصیل دوره‌ ابتدایی در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به کمترین میزان خود در طول سال‌های گذشته رسیده است و در این مقاله نیز به صحت این موضوع اشاره‌ شده است. تنها در سال تحصیلی ذکر شده حدود ۵۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل جذب آموزش‌وپرورش شدند و این عدد نسبت به عدد سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ کاهش حدود ۵۰ هزار نفری را نشان می‌دهد.

آنچه در مورد کودکان بازمانده از تحصیل به‌خصوص در دوره‌ ابتدایی وجود دارد این است که درصد بسیار بالایی از این کودکان به دلایل متعدد و متقن مانند دارا‌بودن بیماری صعب‌العلاج، ناتوانی شدید ذهنی، مهاجرت و فوت و سایر عوامل دیگر، امکان حضور در مدرسه را ندارند. دلیل بازماندگی از تحصیل صرفا مسائل مالی و فقر مالی نیست و برجسته کردن این دلیل چندان منصفانه نیست. برای تایید این مطلب، سهم کودکان کار در میان علل بازماندگی از تحصیل کودکان این گروه سنی کمتر از (یازده صدم درصد) است. نرخ پوشش تحصیلی واقعی دوره‌ ابتدایی به‌عنوان مهم‌ترین شاخص توسعه عدالت آموزشی در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نسبت به سال قبل رشد فراوانی (حدود ۰.۲۵درصد) داشته است. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق رصد فردبه‌فرد و چهره‌به‌چهره کلیه کودکان بازمانده از تحصیل این گروه سنی و اهتمام برای جذب تک‌تک آنان است. در راستای تحقق این نرخ که از افتخارات نظام اسلامی است ما در سطح کشور تعداد قابل‌توجهی مدارس یک‌نفره، دو‌نفره و سه‌نفره داریم.

اقدام بنیادین وزارت آموزش‌وپرورش برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل و کودکان ترک‌تحصیل:

۱. در سال ۱۴۰۱ این وزارتخانه در راستای دستیابی همه کودکان لازم‌التعلیم به حقوق الهی خود و همچنین پاسخگویی به نهادهای بالادستی و بر اساس تقاضای گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، سامانه‌ای جامع و دقیق را با یکپارچه‌سازی اطلاعات ملی تحت عنوان سامانه شهید محمودوند (شهید شاخص تفحص شهدا) راه‌اندازی و وضعیت دقیق کودکان بازمانده از تحصیل را مشخص کرد. در این سامانه به‌صورت میانگین برای هر ۵ کودک بازمانده از تحصیل یک پیگیری‌کننده جهادی از بین فرهنگیان اختصاص پیدا کرد و این پیگیری‌کننده به درب منزل تک‌تک این کودکان مراجعه و وضعیت آن‌ها را در سامانه شفاف اعلام کرده است.

۲. در سامانه مذکور دلایل، اقدامات و شیوه‌ جذب، آموزش و نگهداشت کلیه کودکان بازمانده از تحصیل در گروه سنی ۶ تا ۱۱سال احصا شد.

۳. در سال جاری بیست سناریو برای کاهش آسیب‌های اجتماعی این پدیده (بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل) طراحی و با تدوین برنامه اقدام ملی برای انسداد مبادی بی‌سوادی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل، اقدامات جهادی و انقلابی برای کاهش این روند را آغاز کرده است. هر روز وضعیت این آمار با سرعت بسیار مناسب به‌سوی بهبودی حرکت می‌کند که نتایج آن در پایان سال تحصیلی جاری برای اطلاع عموم مردم شریف ایران منتشر خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار