دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در سالی که گذشت؛
تحول در معاونت ابتدایی؛ از جذب 50 هزار بازمانده از تحصیل تا راهاندازی مدرسه تیزهوشان عشایری
تهران (پانا) - در جلسهای با حضور وزیر آموزش و پرورش و اعضای شورای معاونان، دستاوردهای این وزارتخانه در سال قبل و همچنین برنامههای سال ۱۴۰۳ تبیین شد.
حمید طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این جلسه گفت: حدود ۵۰ هزار نفر از افراد بازمانده از تحصیل را جذب کردهایم. ۹۶ هزار نفر از معلمان در قالب شیوه جدید آموزشی، گروهبندی شده و با بحثهای علمی، به تبادل نظر پرداختند که تجربه موفقی بود و انشاالله این شیوه آموزشی ادامه خواهد یافت.
جذب ۵۰ هزار بازمانده از تحصیل
وی در ادامه افزود: اقدام دیگری که از دو سال قبل آغاز شده بود بحث سامانه شناسایی افراد بازمانده از تحصیل با نام سامانه شهید محمودوند بوده است. سال تحصیلی گذشته حدود ۵۰ هزار نفر از افراد بازمانده از تحصیل را جذب کردهایم؛ امسال علی رغم اینکه در موضوع شناسایی افراد بازمانده از تحصیل دستاوردهایی داشتیم؛ عمده چالش ما در بحث جذب این افراد به تحصیل است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای حدود هشتاد هزار نفر از بازماندگان از تحصیل، مسئول پیگیری تعیین شده است، بیان کرد: ۲۰ عامل در بازماندگی و ترک از تحصیل تاثیر دارد. به راحتی نمیتوانیم کسانی را که یک سال تحصیلی در مدرسه ثبتنام نکردند به عنوان بازمانده از تحصیل اطلاق کنیم. به طور مثال حدود ۵ هزار نفر از این افراد فوت کردند.
تدوین آییننامه جذب بازماندگان از تحصیل
طریفی حسینی خاطرنشان کرد: آییننامه جذب بازماندگان از تحصیل را تدوین کردیم که بهزودی در اولین جلسه ستاد پیگیری و هماهنگی سند تحول با حضور معاون اول رئیسجمهور این موضوع بررسی خواهد شد.
۴۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری در کیفیتبخشی مدارس عشایری/ راهاندازی مدرسه تیزهوشان عشایری
وی با تاکید بر این که موضوع دیگر بحث عدالت تربیتی و کیفیتبخشی به مدارس عشایری است، افزود: ما به طور چشمگیری در آزمون استخدامی ماده ۲۸ امسال و در کنکور سراسری ۱۴۰۲ به طور ویژه به استخدام معلم در مدارس عشایری توجه کردیم. تلاش بر این بوده است که افرادی جذب شوند که در این مناطق سکونت داشتند. جذب این افراد تاکنون بیسابقه بوده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: سالهای گذشته حدود یک میلیارد تومان بابت کیفیتبخشی به مدارس عشایری سرمایهگذاری میشد که امسال این رقم به ۴۰ میلیارد تومان رسید. حتی در استان آذربایجان غربی یک مدرسه تیزهوشان ویژه عشایر راهاندازی شده است.
طریفی حسینی گفت: بنا داریم در سه محور امور مربوط به معاونت آموزش ابتدایی را به پیش ببریم. اصلاح نظامات حکمرانی و اداره امور در نظام آموزش ابتدایی، عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر و و بحث کیفیتبخشی آموزشی و توانمندسازی نظامات مدرسه هم موضوع دیگر است.
تدوین جدول عناوین دروس و ساعات هفتگی قبل از سال تحصیلی جدید
وی بیان کرد: در بحث کیفیتبخشی آموزشی و توانمندی نظامات مدرسه، اولین اقدامی که بنا داریم انجام دهیم تدوین جدول عناوین دروس و ساعات هفتگی است که با همکارانمان در سازمان پژوهش بازنگریهای لازم را خواهیم داشت و جناب دکتر لطیفی هم پیشنویسی را آماده کردهاند هماهنگیهای لازم انجام شده است. امیدواریم تا پیش از شروع سال تحصیلی آینده بتوانیم جدول عناوین دروس را تدوین و تصویب کنیم و مقدمات بازنگری کتب درسی را داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موضوع دیگر بحث ارتقای سواد خواندن و نوشتن است، اظهار کرد: این بار بهصورت متفاوت در بستههای تربیت یادگیری با همکاری سازمان پژوهش انجام شده است که طی آن صد ساعت درسی که به صورت شناور وجود داشته و از آن استفاده نمیشود یا به صورت اختیاری توسط مدارس اجرا میشود مورد توجه ما خواهد بود.
خلاقیتپروری در دستورکار معاونت ابتدایی
وی گفت: در باب بحث نظام استعداد و خلاقیتپروری یک بسته آماده شده است که در قالب اقدامات فوق برنامه در همان ۱۰۰ ساعت آزاد درسی دیده شده است که برای ساماندهی ساعتهای درسی مکمل و فوق برنامه است.
۴۰ درصد از معلمان ابتدایی دوره اول در «نظام دوری» فعالیت خواهند کرد
طریفی حسینی در ادامه گفت: بحث دیگر ما استقرار نظام دوری است که میخواهیم چهل درصد از معلمان ابتدایی دوره اول در نظام دوری فعالیت کنند.
احیای آییننامههای کلاسهای چندپایه و روستایی و عشایری در دستورکار
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان افزود: بحث ساماندهی کلاسهای چند پایه و روستایی و عشایری را داریم که آییننامههای خوبی در شورای عالی آموزش و پرورش در جهت بهبود این کلاسهای درس تدوین شده است. سالها این آییننامهها اجرایی نشده و ما بنا داریم این آییننامهها را احیا کنیم. سازوکارهای جذب نیروهای کارآمد را در دستور کار داریم.
ارسال دیدگاه