مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در گفتوگو با پانا تشریح کرد؛
جزئیات اجرای طرح «نسیم مهربانی» با همکاری وزارتخانههای آموزش و پرورش و اقتصاد
مرحله سوم طرح توزیع اموال تملیکی در مدارس بهزودی آغاز میشود
تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران جزئیات اجرای طرح نسیم مهربانی که با همکاری وزارتخانههای آموزش و پرورش و اقتصاد بهمنظور در اختیار گذاشتن اموال تملیکی به مدارس کشور در حال انجام است را تشریح کرد.
مسعود بهرامی در گفتوگو با پانا به همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت اقتصاد و دارایی در طرح «نسیم مهربانی» اشاره کرد و درباره هدف این طرح گفت: «موضوع طرح نسیم مهربانی بحث توزیع اقلام و لوازمی است که ما با کمک وزارت اقتصاد و دارایی به واسطه تفاهمی که با این وزارتخانه داشتیم، از طریق سازمان اموال تملیکی در اختیارمان گرفتیم و به توزیع در میان دانشآموزان مناطق کمبرخوردار میپردازیم.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در رابطه با اموال و اقلامی که در طرح نسیم مهربانی مورد استفاده قرار گرفته گفت: «برخی اموال در مسیر واردات طی تشریفات نشده و ضبط قضایی میشوند و برخی تولیدات داخل به دلایلی توسط دستگاه قضایی ضبط میشود. این اموال در چرخه فروش قرار میگیرد و در شرایطی مشخص با بالاترین ارقام در بازار توزیع میشود. با مجوزی که از مراجع ذیصلاح گرفتیم این اذن را از سازمان اموال تملیکی داریم که با هزینه و ارقام کارشناسی پایه و با حداقل قیمت برای دانشآموزان تحویل بگیریم.»
وی درباره وضعیت کنونی طرح نسیم مهربانی گفت: «تا این لحظه یک مرحله به صورت کامل انجام شده و در حال اتمام مرحله دوم هستیم. در مرحله اول ۱۶ استان کمتربرخوردار در فهرست قرار داشتند. اقلامی که در مرحله اول داشتیم عموما لوازمالتحریر و پوشاک بود. شیوه کار در این مرحله به این صورت بود که سازمان اموال تملیکی این اموال را در انبارهایی که در استانهای مختلف دارد، فهرستبرداری و صورتبرداری میکنند، در ادامه اموال را به صورت بستهبندیهای بزرگ به انبار مرکزی طرح که در شهرستانهای استان تهران و در شهرری مستقر است منتقل میشود.»
جزئیات مرحله اول طرح نسیم مهربانی
بهرامی به اهمیت اجرای مرحله طبقهبندی و بستهبندی اشاره کرد و افزود: «در مرحله اول پس از رسیدن بستهها به انبار مرکزی این بستهبندیها باز میشود. به جهت نگرانیها و اهمیتی که برای ما وجود داشت تمام این مراحل تحت تدابیر امنیتی و با دوربینهای مدار بسته برای جلوگیری از هر گونه بروز مشکل انجام میشود. این اقلام یک به یک طبقهبندی میشوند و در بستههای مخصوصی که آماده توزیع است قرار میگیرد. این بستهها با آرم نسیم مهربانی و مشخصات لازم صورت جلسه شده و کارتنها پلمپ میشود.»
وی درباره جزئیات توزیع اقلام در استانها در مرحله اول طرح گفت: «مرحله اول این طرح پیش از تعطیلات نوروز توزیع شد. در استانها فهرست دانشآموزانی که باید این اقلام را دریافت میکردند از قبل مشخص شده و با ارسال به استان در اختیار دانشآموز قرار گرفته و امضا و صورت جلسه میشد.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران به توجه به اقلیم استانها و شرایط آبوهوایی در بستهبندی و طبقهبندی در مرحله اول اشاره کرد و گفت: «در این بستهها با توجه به اقلیمها، دستهبندی میشوند. در بحث پوشاک برخی اقلام مناسب مناطق سردسیری بود که برای مناطق کوهستانی کشور در نظر گرفته شد و برخی پوشاک مناسب مناطق گرمسیری بودند که برای مناطق گرمسیر کشور در نظر گرفته شد. لوازمالتحریر نیز به همین ترتیب متناسب با اقلیمها طبقهبندی شده است.»
بهرامی اقلام را به دو دسته فردی و جمعی تقسیم کرد و در زمینه ارائه این اقلام با توجه به این دستهبندی گفت: «گروهی از این اقلام فردی بود که در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. گروهی دیگر از این اقلام نیز اقلام جمعی بود که همچون لوازم آشپزخانه در اختیار مدارس شبانهروزی قرار گرفت.»
افزایش ۷ برابری حجم اموال ارائه شده به طرح نسیم مهربانی
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران از افزایش چشمگیر اموال ارائه شده در مرحله دوم نسبت به مرحله اول خبر داد و افزود: «فضای مرحله دوم با توجه به اعتمادی که به اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران انجام دادند که به خوبی انجام شد، مجددا به اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران اعتماد کردند و این بار در حجم بسیار بیشتری قریب به ۷ برابر دوره قبلی از سراسر کشور به انبار مرکزی طرح آمده است.»
جزئیات مرحله دوم طرح نسیم مهربانی
وی از اتمام مرحله دوم طرح تا اردیبهشت خبر داد و گفت: «تعداد کمی از بارها به دلیل برخورد با تعطیلات عید نوروز و عدم وجود مسیر جادهای ترانزیت در این ایام همچنان به انبار مرکزی نرسیده و در حال حاضر ارسال شده است. در حال حاضر در مرحله دوم بستهبندیهای ارسالی به انبار مرکزی باز شده و اقلام ارسالی طبقهبندی شده و آماده توزیع است. در مرحله دوم، توزیع به مناطق کمبرخوردار سراسر کشور انجام میشود. ما تا انتهای هفته آینده و به احتمالا بیشتر هفته اول اردیبهشت بتوانیم این تجهیزات را توزیع کنیم.»
بهرامی به افزایش برخی اقلام در مرحله دوم اشاره کرد و گفت: «در این مرحله علاوه بر لوازمالتحریر و پوشاک اقلام دیگری از جمله لوازم بازی و سرگرمی که برای اتاقهای بازی دانشآموزان ابتدایی و مدارس استثنائی در نظر گرفته شده، همچنین تجهیزات هنرستانی همچون موتور خودرو در بحث آموزش و... نیز به بستهها اضافه شده است.»
اقلام ارزش افزوده بسیار خوبی دارند
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران از ارزش افزوده بسیار بالای اقلام خبر داد و افزود: «این اقلام ارزش افزوده بسیار خوبی دارند. با توجه به این مسئله که در آموزش و پرورش به لحاظ منابع دچار محدودیت هستیم این امر بسیار مهم است. کالاهایی که تهیه میکنیم در بازار گاها تا ۱۰ تا ۱۵ برابر قیمت خرید ما، به فروش میرسد.»
وی درباره چگونگی خرید اقلام خاص گفت: «برخی از اقلام خاص که مصارف خاص دارند با هماهنگی معاونت و مسئولین مربوطه تهیه و توزیع میشود تا به دست افرادی برسد که بهره بیشتری داشته باشند.»
گام سوم با توجه به نیازها تنظیم میشود
بهرامی از وجود گام سوم برای این طرح خبر داد و افزود: «این طرح حتما گام سوم نیز دارد و در این گام تلاش خود را به این سمت میبریم که نوع اجناس را توسعه دهیم. چرا که نیازها بسیار فراتر از مسائلی است که در این دو گام به آن پرداختیم.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران درباره احتمال وجود پارچه در میان اقلام گام سوم خبر داد و گفت: «ما قول این موضوع را گرفتیم که در گام سوم پارچه را در اختیار ما قرار دهند. چرا که پارچه مهمترین مصرف هنرستانهای خیاطی است و در این حجم بالا به صورت متری فروخته نمیشود بلکه به صورت کیلویی به فروش میرسد. اگر بتوانیم این ماده مصرفی را در اختیار هنرستانهای خود قرار دهیم، بسیاری از مصارف کارگاهی خود را میتوانیم از این طریق پوشش دهیم.»
وی به عدم امکان برآورد قیمت برای طرح نسیم مهربانی اشاره کرد و گفت: «به دلیل نوع قیمتدهی انجام شده که پایه کارشناسی بوده، قیمت اقلام و بستهها بسیار قیمتهای نازلی است و ارزش افزوده آن چندین برابر است. اما به دلیل وجود هزینههایی نظیر هزینه کارشناسی، هزینه حمل و نقل، هزینه بستهبندی که بسیار بالا و حساس است و... جزئیاتی بوده که نیاز به زمان مفصلی برای برآورد قیمت و جمعبندی به وجود میآورد.»
ارسال دیدگاه