اعلام ۱۱ اولویت سازمان آموزشوپرورش استثنایی
تهران (پانا) - گردهمایی دو روزهٔ روسای ادارات آموزشوپرورش استثنایی پس از تبیین برنامههای معاونتهای سازمان و ارائه نظرات و دیدگاههای استانها با جمعبندی و سخنرانی حجتاله الماسی سرپرست سازمان آموزشوپرورش استثنایی پایان یافت.
الماسی در این گردهمایی ۱۱ اولویت کاری را برای مدیران ستاد و استانها برای سال تحصیلی آینده اعلام کرد که به شرح زیر است:
۱- کیفیتبخشی آموزش تلفیقی و یکپارچه، به نحوی که دانشآموزان با نیازهای ویژه که امکان ادامه تحصیل در مدرسه عادی را دارند از برنامههای آموزشی ویژه برخوردار شوند.
۲- متناسبسازی برنامه درسی آموزشوپرورش استتثنایی. هماکنون محتوای کتب درسی با شرایط خاص بعضی گروههای دانشآموزان استثنایی سنخیت ندارد و موجب شده بعضی دانشآموزان چندسال در یک پایه تحصیلی بمانند.
۳- گسترش کیفی و کمی برنامههای پرورشی و ورزشی در سطح مدرسه، منطقه و استان و برگزاری برنامههای کشوری به صورت قطبی. در برنامههای پرورشی، سرود و تئاتر مورد توجه ویژه قرار گیرد.
۴- تربیت و تامین نیروی انسانی مورد نیاز مدارس استثنایی از طریق ظرفیتهای ایجاد شده در دانشگاه فرهنگیان بهویژه به شیوه دو مدرکی (۲ سال تحصیل در یکی از دانشگاههای معتبر کشور و ۲ سال آخر در دانشگاه فرهنگیان).
۵- از طریق مشارکت سازمان فنیوحرفهای مسیری ایجاد کنیم که دانشآموزان استثنایی علاقهمند بتوانند بعد از فارغالتحصیلی یک مهارت که امکان کارآفرینی از طریق آن باشد را کسب کرده باشند.
۶- با استفاده از ظرفیت سایر دستگاهها و همکاریهای مردمی، دانشآموزان استثنایی بازمانده از تحصیل شناسایی و اقدامهای لازم برای بازگشت آنها به تحصیل فراهم شود؛ به نحوی که پوشش تحصیلی در همه دورهها به وضعیت حداکثری برسد.
۷- آموزش نظاممند والدین به شیوه ترکیبی (حضوری - مجازی). در مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی-تربیتی برنامهریزی و اجرا شود.
۸- به منظور اتمام مرحله سنجش در مراکز جامع برای اطلاعرسانی به خانوادهها از ظرفیت شبکههای ملی صداوسیما و سکوی شاد استفاده حداکثری بهعمل آید.
۹- آموزشهای تکمیلی به شیوه ترکیبی برای معلمان جدیدالاستخدام استثنایی با همکاری دانشگاه فرهنگیان برنامهریزی و اجرا شود.
۱۰- بررسی وضعیت نیروی انسانی مدارس استثنایی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حداکثر تا ۱۵ اسفندماه نهایی شود.
۱۱- زمینهسازی برای حضور فعالانه مدارس استثنایی واجد شرایط برای مشارکت در فعالیتهای فرهنگی محله (مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله).
ارسال دیدگاه