یادداشت معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:
۱۴ بهمن و روایت خشت اول
تهران (پانا) - طرح شهید همت که اجرای آن یکی از رویکردهای نوین وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش ابتدایی است و به نام معلم شهید، محمدابراهیم همت نامگذاری شده، درصدد است تا صلاحیتهای حرفهای آموزگاران مدارس ابتدایی را با برپایی دورههای حضوری و ایجاد گفتمان آموزشی در شبکههای علمی معلمان توسعه دهد.
با عنایت به نقش و اهمیت نیروی انسانی به عنوان سرمایههای اصلی نظام آموزش و پرورش و همچنین لزوم توجه به تقویت کارکرد مدارس دولتی با هدف ارتقا عملکرد دانشآموزان و دستیابی به اهداف تعیین شده در سند تحول بنیادین، معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با اجرای طرح توانمندسازی معلمان نسبت به اجرای دورههای آموزشی اقدام کرد که پس از ارزیابی اجرای آن در سال اول، نسبت به تقویت و برنامهریزی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با راهبری و مدیریت معاونت آموزش ابتدایی آغاز شد.
در سال جاری طرح تحت عنوان «بهبود صلاحیتهای حرفهای منابع انسانی آموزش ابتدایی» با تعیین ۷ عنوان درس و جامعه هدف شامل ۱۴۰ هزار نفر از معلمان آموزش ابتدایی شکل گرفت و توسعه تدریجی آن با افزودن درس قرآن با همکاری سازمان پژوهش و معاونت پرورشی و فرهنگی، اختلالات یادگیری با همکاری سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آموزش مدیران، معاونان آموزشی و کارشناسان با همکاری قرارگاه سند تحول بنیادین، اجرای آزمایشی نظام دوری و آموزش راهبران آموزشی و تربیتی مدارس چندپایه و تربیت بدنی در دوره ابتدایی با همکاری معاونت تربیت بدنی و سلامت در دستور کار این معاونت قرار دارد.
اساس انتخاب دروس هدف بر مبنای پژوهشها و بررسی نتایج عملکرد دانشآموزان و همچنین نتایج آزمونهای بینالمللی و در نهایت نیاز جامعه آموزشی کشور است. در این طرح تأکید و اولویت جامعه تحت پوشش با نیروهای جدیدالورود، نومعلمان، معلمان استخدامی ماده ۲۸ است.
نقطه عطف و شاکله اصلی طرح معاونت آموزش ابتدایی شبکهسازی عظیم حرفهای و تخصصی بین معلمان و منابع انسانی آموزش ابتدایی است که برای اولینبار بیش از ۷۰۰۰ حلقه علمی در سطح کشور فعال شده و گفتمان آموزشی و توسعه فردی و گروهی به صورت مستمر، پویا و فعال با حضور مجریان، مدرسان، اساتید و صاحبنظران جریان دارد.
تغییر رویکرد معلمان متناسب با جدیدترین روشهای آموزشی با هدف خلق موقعیتهای یادگیری ماندگار و اثربخش در دانشآموزان از مهمترین اهداف این طرح است.
به منظور غنیسازی محتواهای آموزشی و تولید بستههای راهنماهای تدریس معلمان و ایجاد زمینه مشارکت تمامی استانها و بهرهمندی تمام معلمان از محتواهای آموزشی که با نظر مولفان کتابهای درسی تهیه شدهاست ۱۱ دبیرخانه تخصصی کشوری تشکیل شدهاست.
یکی از نقاط عطف طرح شهید همت اجرای مانور ملی تغییر رویکرد معلمان آموزش ابتدایی طی ۴ هفته در سراسر کشور است که به صورت هماهنگ طی چهار هفته آموزش مجازی مدرسان استانی توسط مدرسان کشوری در روزهای دوشنبه و سهشنبه هرهفته در آبان ماه ۱۴۰۲ به منظور تکمیل آموزشهای حضوری، رفع اشکالات و سوالات مدرسان و ارتقا شایستگیهای معلمان (نگرش، دانش و مهارت) از طریق ارتباط تعاملی و پرسش و پاسخ با اساتید کشوری اجرا شد. طی این مانور ملی به صورت همزمان شایستگیهای حرفهای تمامی مدرسان استانی تقویت شد و فرآیند اجرای آموزشها به صورت هماهنگ در سراسر کشور اجرا شد. همچنین فیلمهای آموزشی اساتید کشوری ضبط و در حلقه علمی مربوطه به منظور استفاده در آموزش به مدرسان مناطق و نواحی تابعه بارگذاری شدهاست.
با تشکیل حلقههای علمی دروس هدف و عضویت مدرسان و همچنین معاونین آموزش ابتدایی و همکاران اداری آنان گفتمان آموزشی و تخصصی با حضور و فعالیت دستیاران اساتید و نیروهای تخصصی دبیرخانههای درسی و رابطان ستادی به صورت مستمر در روزهای زوج از ساعت ۲۰ الی ۲۱ برگزار میشود.
به منظور نظارت و ارزیابی از اجرای طرح و همچنین احصا راه کارهای بهبود مستمر و انجام اقدامات لازم در حین اجرای طرح، معاونت آموزش ابتدایی با طراحی پرسشنامه نظارتی مبتنی بر مدل EFQM و برگزاری جلسات تبیین و آموزش برای رابطان طرح در استانها نسبت به رصد مستمر اقدام کردهاست. همجنین با حضور فعال سرگروههای علمی و رابطان ستادی از طریق تعامل روزانه با سطوح مختلف از جمله معاونان آموزش ابتدایی، رابطان و مدرسان استانی و منطقهای نظارت مستمر انجام میپذیرد. تاکنون از طریق تماس تلفنی و ارتباط در گروههای مجازی با بیش از ۴۵۰ مدرس استانی و بیش از ۳۵۰ رابط منطقهای و با تمام ۳۲ رابط استانی به صورت مستقیم ارتباط برقرار شدهاست.
۵۵ هزار بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی جذب مدرسه شدند
سامانه دقیقی که برای شناسایی بازماندگان از تحصیل طراحی شد توانست آمار بازماندگان از تحصیل مقطع ابتدایی را شفاف کند، ما توانستیم از ۲۰۵ هزار بازمانده از تحصیل ۵۵ هزار نفر را جذب مدرسه کنیم یعنی حدود ۲۷ درصد کودکان بازمانده از تحصیل را توانستیم به مدرسه برگردانیم. الان متناسب با عاملی که باعث بازماندگی از تحصیل شده، بسته حمایتی طراحی شدهاست. در این راستا جلسات متعدد با سازمان استثنایی، کمیته امداد و وزارت بهداشت و... داشتیم تا اگر میشود این بچهها را به مدارس برگردانیم و اگر نمیشود ما با بسته آموزشی پیش آنها برویم تا این کودکان نیز آموزش عمومی را دریافت کنند.
با توجه به استقرار نظام دوری در ۶۴۰ کلاس درس و برای حدود ۱۸ هزار دانشآموز طی امسال، بستههای طراحی آموزشی برای پایه اول ابتدایی که همراه با بازی است برای ۸۰۰۰ روستا فرستاده شدهاست که بازخورد خوبی از معلمان در این راستا دریافت کردیم.
ارسال دیدگاه