پانا از احتمال ادغام رشته‌های تحصیلی متوسطه دوم گزارش می‌دهد؛

ماجرای عجیب اما جدی ادغام رشته‌های «تجربی» و «ریاضی»

معاون وزیر آموزش و پرورش: یکی از مهمترین سناریوها ادغام رشته‌های علوم تجربی و علوم ریاضی و فیزیک است/ ادغام رشته‌ها به تحقق علم نافع کمک می‌کند

تهران (پانا) - چند وقتی است که ادغام رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه مطرح شده و با توجه به جلسات کارشناسی که برگزار شده، احتمال ادغام رشته‌های ریاضی و تجربی در آینده وجود دارد.

کد مطلب: ۱۴۳۷۷۴۲
لینک کوتاه کپی شد
ماجرای عجیب اما جدی ادغام رشته‌های «تجربی» و «ریاضی»

آموزش عمومی در کشورمان 12 سال است که 9 سال آن کاملا عمومی بوده و شامل 6 سال دوره ابتدایی و 3 سال دوره متوسطه اول است اما دانش‌آموزان با ورود به پایه دهم در مقطع متوسطه دوم بر حسب علاقه، توانمندی و آزمون‌های هدایت تحصیلی و... در یکی از شاخه‌های نظری یا فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش تحصیل کنند. شاخه نظری شامل رشته‌های علوم ریاضی و فیزیک؛ علوم تجربی؛ علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی است و شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش نیز شامل تعداد زیادی رشته‌های صنعتی و فنی و کاربردی است که هر کدام مزیت‌های خاص خود را دارد.

دانش‌آموزانی که در رشته‌های نظری تحصیل می‌کنند با شرکت در آزمون سراسری می‌توانند مقطع کارشناسی پیوسته را بگذرانند اما هنرجویان هنرستان‌های فنی و کاردانش ابتدا در مقطع کاردانی و سپس در مقطع کارشناسی ناپیوسته تحصیل می‌کنند. ضمن اینکه هنرجویان هنرستان‌ها بدون داشتن مدرک دانشگاهی نیز در رشته مربوطه می‌توانند با توجه به مهارت‌هایی که آموخته‌اند، مشغول فعالیت شوند.

هم‌اکنون حدود 2 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز متوسطه دوره دوم شامل شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در سال تحصیلی جاری در کشور مشغول تحصیل هستند. یک میلیون و 182 هزار هنرجو (دانش‌آموز هنرستانی) در کشور داریم که سهم آن‌ها حدود 39.7 درصد است و بیش از 60 درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم (بیش از یک میلیون و 600 هزار دانش‌آموز) در شاخه نظری تحصیل می‌کنند.

چند روز قبل بود که ادغام رشته‌های شاخه نظری متوسطه دوم مطرح شد و اینکه دانش‌آموزان بعد از پایان دوره اول متوسطه و با ورود به دوره دوم متوسطه در یک رشته مشترک تحصیل خواهند کرد و رشته‌های تخصصی را در آموزش عالی انتخاب می‌کنند.

ادغام رشته‌ها به تحقق علم نافع کمک می‌کند

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا در خصوص ادغام رشته‌های دوره متوسطه اظهار کرد: «بحث بازطراحی ساختار آموزشی دوره متوسطه و همچنین بازآرایی شاخه‌ها و رشته‌ها در 2 سال گذشته مد نظر بوده و جلسات کارشناسی متعددی در این راستا داشتیم.»

وی با بیان اینکه سناریوهای مختلفی در این خصوص تاکنون مطرح شده است، گفت: «یکی از مهمترین سناریوها ادغام رشته‌های علوم تجربی و علوم ریاضی و فیزیک است و در صورتی که بحث‌های کارشناسی آن نهایی شود، برای تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.»

کاظمی در پاسخ به اینکه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای اجرا کافی است یا نیاز به تصویب مراجع بالاتر از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است، خاطرنشان کرد: «در صورت تصویب شورای عالی آموزش و پرورش، قابلیت اجرا خواهد داشت.»

حرکت آموزش و پرورش به سمت آموزش تخصصی ضرورت ندارد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث‌های عمیق کارشناسی ادغام رشته‌ها شاید موضوع جدیدی هم نباشد و طی سال‌های گذشته هم مطرح بوده است، تصریح کرد: «این امر می‌تواند به کیفیت‌بخشی و تحقق «علم نافع» هم کمک کند.»

وی با بیان اینکه وجود رشته‌های مختلف ضرورت ندارد، گفت: «اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش بر اساس قانون، آموزش و پرورش عمومی و نیمه‌تخصصی است و ما نباید به سمت آموزش تخصصی برویم.»

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش حدود 2 ماه قبل از افزایش متقاضیان رشته ریاضی و فیزیک خبر داده و گفته بود: در بازگرداندنِ بازماندگان تحصیلی، ارتقا داشته‌ایم که اوضاع بهبود پیدا کرد. همچنین به دنبال توسعه متوازن هستیم و در این راستا سهم ریاضی و فیزیک به ۱۷.۴۴ رسیده که شاهد رشد یک درصدی هستیم و می‌خواهیم سهم رشته علوم انسانی را کاهش دهیم و علوم تجربی تعدیل شود.

کاظمی افزود: درصدی در رشته علوم انسانی کاهش داشتیم ولی علوم تجربی، یک دهم درصد افزایش یافت. هدفگذاری کردیم که علوم تجربی افزایش نیابد که افزایش پیش‌آمده احتمالا با کاهش جمعیتی دانش‌آموزان ارتباط دارد.

علم نافع، یکی از پایه‌های مهم هر تمدنی است

رهبر معظم انقلاب اسلامی 2 سال قبل در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور فرمودند: یقیناً یکی از پایه‌های مهم هر تمدنی، علم نافع است و ما که تکرار می‌کنیم «تمدن نوین اسلامی»، قطعاً یکی از پایه‌هایش پیشرفت علمی است. ما خودمان را برای آن آماده کنیم.

ایشان افزودند: اگر چنانچه چشم شما به عنوان نخبه به این افق باشد، قهراً حرکت علمی شما جهتِ درست خواهد داشت و همین مشکلاتی که گاهی گفته می‌شود (بحث مقاله و...) این‌ها دیگر از بین خواهد رفت. یعنی جهت صحیح مشخص خواهد بود و پیشرفت درستی پیدا خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار