وزیر علوم:
ظرفیت دانشگاههای وابسته به وزارت علوم در اختیار آموزش دانشجومعلمان قرار گیرد
تهران (پانا) - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور گفت دانشجو میتواند دو سال اول تحصیل خود را در یکی از دانشگاههای وابسته به وزارت علوم گذرانده و دوسال باقیمانده را در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کند.
همزمان با فرارسیدن هفته پژوهش و فناوری، بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فنبازار بمدت سه روز در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور در جریان بازدید از غرفه دانشگاه فرهنگیان در این نمایشگاه به تشریح رهاورد برگزاری این نمایشگاه پرداخت و بیان کرد: «عملیاتی شدن ایدههای نوآورانه، تقویت حس اعتماد به نفس و خودباوری در دانشجویان، هویتبخشی و امیدآفرینی در نسل جوان از جمله دستاوردهای برگزاری این نمایشگاه است.»
وی ضمن بیان اینکه لازم است ظرفیت دانشگاههای وابسته به وزارت علوم در اختیار آموزش دانشجومعلمان قرار گیرد، تصریح کرد: «با همکاری دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش، بستری را فراهم کردیم تا بتوانیم ظرفیت دانشگاههای وابسته به وزارت علوم را در اختیار آموزش دانشجومعلمان قرار دهیم؛ در اینراستا دانشجو میتواند دو سال اول تحصیل خود را در یکی از دانشگاههای وابسته به وزارت علوم گذرانده و دوسال باقیمانده را در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کند.»
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ابراز خرسندی از عملکرد دانشجومعلمان و اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در این نمایشگاه بیان کرد: «ماهیت دانشگاه فرهنگیان، جنبه آموزشی دارد اما باتوجه به بازدیدی که از این غرفه داشتم، میبینم خوشبختانه این دانشگاه وارد عرصه پژوهش و فناوری نیز شده است.»
سعید غیاثی ندوشن، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، ضمن تاکید بر ضرورت حضور فعال دانشگاه فرهنگیان در عرصههای پژوهشی و فناوری عنوان کرد: « دانشگاه فرهنگیان صرفاً یک دانشگاه ماموریتگرا نیست؛ این دانشگاه علاوهبر اینکه رسالت آموزش و تربیت معلم را عهدهدار است، به تعبیر مقام معظم رهبری، مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش است؛ بدینجهت میبایست در تمام عرصهها بویژه پژوهش و فناوری حضور فعال داشته باشد.»
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در تکمیل سخنان خود، مقصود از پژوهش در این دانشگاه را پژوهشی جهتمند در راستای توسعه آموزشهای آن دانست و گفت: «پژوهش و فناوری در دانشگاه فرهنگیان، در راستای توسعه علم و آموزش در این دانشگاه است؛ تولیداتی که در این حوزه صورت میگیرد، بیانگر آن است که اساتید و دانشجومعلمان ما بایستی به ساحتهای مختلف توجه کنند و نباید تکبعدی باشند.»
پرورش تفکر خلاق در دانشجومعلمان، کارویژه دانشگاه فرهنگیان
این مقام مسئول در ادامه کارویژهای را برای دانشگاه فرهنگیان تعریف کرد و توضیح داد:« ایجاد تفکر خلاق و نوآورانه در دانشجویان، کارویژهای است که میبایست در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در سطح دانشگاههای کشور از جمله دانشگاه فرهنگیان در دستور کار قرار گیرد.»
مرادی، دبیر اجرایی غرفه دانشگاه فرهنگیان در بیستوچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فنبازار در خصوص چگونگی دریافت آثار دانشجومعلمان اذعان کرد: «طی فراخوانی که ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ به تمام پردیسهای دانشگاه فرهنگیان ابلاغ شد، ۱۵۰ استاد و دانشجو برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند؛ از ۱۴ آبان ماه بمدت دو هفته به این افراد فرصت داده شد تا آثار خود را در سامانه مربوطه بارگزاری کنند؛ پس از انجام فرایند داوری تخصصی، ۱۷ اثر در بخشهای طراحی نرمافزار و دستسازههای آموزشی به عنوان آثار برگزیده منتخب شدند؛ درنهایت برگزیدگان این فراخوان، در بیستوچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فنبازار حضور یافتند.»
گفتنی است که غرفه دانشگاه فرهنگیان با ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری ۱۷ دانشجومعلم منتخب از سراسر کشور بمدت سه روز در این نمایشگاه میزبان عموم بازدیدکنندگان بود.
آموزش مبانی فناوری نانو و کاربردهای صنعتی آن، آموزش کار با نرمافزار استوریلاین و همچنین ترویج علم فناوری نانو در مدارس، از جمله کارگاههایی است که با ارائه اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان برای عموم بازدیدکنندگان این غرفه برگزار شد.
در آخرین روز برگزاری این نمایشگاه، از برگزیدگان بیستوچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فنبازار تجلیل بعمل آمد.
خبرنگار: ریحانه عسگری
ارسال دیدگاه