پانا از نقش آموزش و پرورش در شکوفایی استعداد دانش آموزان گزارش می دهد؛

آموزش و پرورش خط تولید ‌امید فردا‌

تهران (پانا) - «هنر» را می‌توان یکی از مهم‌ترین و رساترین ابزارها برای انتقال پیام‌های تربیتی دانست که در ابعاد مختلف فردی، اجتماعی و به‌ویژه در نظام تعلیم و تربیت دارای جایگاه ویژه‌ای است.

کد مطلب: ۱۴۳۰۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش خط تولید ‌امید فردا‌

‌حتی در سند تحول بنیادین به‌عنوان اصلی‌ترین نقشه راه دستگاه آموزش و پرورش، این موضوع در قالب یکی از ساحت‌های تربیتی گنجانده شده و ساحت تربیت هنری و زیباشناختی ذیل ساحت‌های شش گانه تربیت، قرار گرفته است؛ البته توجه به هنر در نظام تعلیم و تربیت فقط منحصر به یکی از ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین نیست و ارج نهادن به این مبحث و همچنین رشد و پرورش استعدادها در قالب‌های مختلف هنری، یکی از ماموریت‌هایی بوده که این وزارتخانه از سال‌های گذشته دنبال کرده است.

اگر نگاهی تاریخی به برنامه‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش در راستای شناسایی استعدادهای هنری دانش‌آموزان بیاندازیم، شاید بتوانیم با قاطعیت بگوییم این نهاد یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌هایی بوده است که به این امر توجه ویژه داشته است، گواه این حرف نیز می‌تواند برگزاری ۴۱ دوره جشنواره فرهنگی و هنری «امید فردا» باشد، جشنواره‌ای که به‌منظور استعدادیابی هنری و مهارتی دانش‌آموزان و سوق دادن آن‌ها به سمت تولید آثار فاخر هر ساله برگزار شده است.

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری چهل و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امید فردا که در شهریورماه امسال برگزار شد با بیان اینکه هدف اصلی این جشنواره کشف و پرورش استعدادهای فردی دانش‌آموزان است، اظهار کرد: «از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره تنوع موقعیت‌های یادگیری است؛ در این جشنواره و جشنواره‌های فرهنگی و هنری، یادگیری‌های زندگی را در قالب فرهنگ و هنر شاهدیم.»

باقرزاده با تأکید بر اینکه تنوع موقعیت‌های یادگیری یکی از اهداف این جشنواره و تکلیف قانونی آموزش و پرورش است، ادامه داد: «اهداف بعدی نیز شامل ایجاد نشاط، امید و خودباوری، فعالیت‌های گروهی و مشارکت در رسیدن به هدف است که منجر به خلق یک اثر می‌شود.»

همچنین حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش هدف از برگزاری جشنواره امید فردا را به فعلیت رساندن ظرفیت بالقوه دانش‌آموزان دانست و با بیان اینکه در دوره چهل‌ویکم این جشنواره در ۴۸ رشته برگزار شده است،‌ عنوان کرد: «جشنواره امید فردا بهترین موقعیت است. دانش‌آموزان در این جشنواره فعالیت خود را از سطح مدرسه آغاز کرده‌اند، در مناطق و استان نیز آن را ادامه داده‌اند و حال در میدان کشوری حضور یافته‌اند.»

پورثانی امسال خبرهای خوشی هم برای هنرجوریان داشت و گفت «پس از تمام شدن دوره چهل و یکم جشنواره امید فردا، یک رویداد نمایشگاهی دانش‌آموزی برگزار‌ خواهد شد تا دانش‌آموزان آثار خود را به فروش برسانند. همچنین در جریان آزمون‌های کنکور و دانشگاه فرهنگیان به دنبال این هستیم که امتیاز ویژه‌ای برای برگزیدگان این جشنواره قائل شویم.»

نقش‌آفرینی آموزش و پرورش در زمینه پرورش و شکوفایی استعدادهای هنری

هادی آرزم نیز به عنوان یکی از اساتید چیره‌دست آهنگسازی ایران، در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه فعالیت‌هایی مانند برگزاری جشنواره‌های گوناگون در زمینه‌های مختلف هنری هرچقدر که باشد، بازهم کم است، اظهار کرد: «آموزش و پرورش بزرگترین نقش را در زمینه پرورش و شکوفایی استعدادهای هنری ایفا می‌کند.»

وی ادامه داد: «برای مثال آموزش‌های هنری مانند آموزش سرود که از مقطع دبستان شروع می‌شود، یکی از بهترین کارهایی است که صورت می‌گیرد و حتی ظرفیت گنجاندن در سرفصل‌های درسی را نیز دارد.»

این استاد چیره‌دست آهنگسازی با بیان اینکه برای استفاده از ظرفیت‌های هنری باید برنامه‌ریزی انجام شود، گفت: «پر و بال دادن به هنر منجر به ایجاد نشاط در جامعه می‌شود، البته شایان ذکر است که هیچ‌گاه هنر از زندگی ایرانیان جدا نبوده و نمود عینی آن در زمان پیروزی انقلاب در قالب گروه‌های مختلف سرود، هنرهای نمایشی در هشت سال جنگ تحمیلی، فیلم‌سازی و سینمای دفاع مقدس و موارد دیگر است.»

این داور بخش هنرهای آوایی جشنواره امید فردا با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ای مدون و حساب شده‌ را برای رشد هنری دانش‌آموزان در نظر داشت، عنوان کرد: «جشنواره امید فردا یکی از اصلی‌ترین بسترها برای رشد استعدادها است که آموزش و پرورش متولی آن است. امیدوارم شاهد حمایت از برگزیدگان این جشنواره باشیم و استعدادهای ناشناخته‌ای که در سراسر ایران زمین وجود دارد، به مردم معرفی شوند.»

فراهم کردن بستر مناسب برای شناسایی و رشد استعدادهای هنری توسط آموزش و پرورش

محمدحسین صلواتیان، کارگردان انیمیشن و داور بخش هنرهای تجسمی جشنواره امید فردا هم در گفت‌وگو با پانا درباره برگزاری این جشنواره اظهار کرد: «در بسیاری از مواقع استعدادهای بچه‌های امروزی دیده نمی‌شود، مگر چنین فرصت‌ها و فضاهایی که وزارت آموز‌ش‌و‌پرورش آن را فراهم کرده است.»

وی با بیان اینکه نسل امروز بسیار متفاوت از نسل‌های گذشته است، گفت: «به جرات می‌توان گفت حتی قابل قیاس نیستند، چرا‌که هر کدام می‌توانند پدیده‌ای باشند و استعدادهای ناب خود را نشان دهند. یکی از بهترین فرصت‌ها برای نشان دادن این استعدادها، همین جشنواره امید فردا است.»

این داور بخش هنرهای تجسمی جشنواره امید فردا افزود: «البته برگزاری چنین رویدادهایی نباید منقطع باشد، همچنین نیاز به حمایت همه‌جانبه از هنرمندان برگزیده است تا در آینده بتوانند آثار فاخری را ارائه دهند.»

این کارگردان انیمیشن با یادآور شدن این موضوع که بها دادن به هر کدام از این دانش‌آموزان می‌تواند تضمین‌کننده آینده آن‌ها باشد، عنوان کرد: «چنین فرصت‌هایی را باید غنیمت شمرد، باید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد و هر کدام از اساتید نیز می‌توانند زمینه همکاری با این دانش‌آموزان را فراهم سازند.»

نیاز هنرمند به حمایت، دیده‌شدن و پشتیبانی

عرفان محمدی‌آذر نیز دیگر داور این جشنواره بود که در گفت‌وگو با پانا در رابطه با برگزاری این جشنوراه اظهار کرد: «هنرمند همواره به محملی برای دیده شدن احتیاج دارد و فرقی نمی‌کند این هنرمند در چه سن و سالی است و بحث دیده شدن مخصوصا در حوزه هنرهای کاربردی بسیار موثر است.»

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان هنرمند نیز احتیاج به حمایت، دیده‌شدن و پشتیبانی دارند، گفت: «در همین جشنواره استعدادهایی را می‌بینیم که آثار شگفت‌انگیزی خلق کردند و در آینده باید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود. در نتیجه این جشنواره بستر بسیار خوبی برای عرضه هنرها و توانایی‌های هنری دانش‌آموزان است.»

این داور بخش هنرهای تجسمی جشنواره چهل‌و‌‌یکم امید فردا با تاکید بر اینکه باید در آینده از این برگزیدگان حمایت شود، عنوان کرد: «هدایت این عزیزان قطعا در آینده اثر‌گذار خواهد بود، نباید اجازه داد که استعدادهای آن‌ها هدر برود.»

این استاد تصویرسازی و گرافیک در پایان با یادآور‌شدن این موضوع که نحوه برگزاری جشنواره امید فردا خوب بوده است، اضافه کرد: «زمان بیشتر برای برگزاری چنین جشنواره‌ای، موجب کاهش استرس در بین دانش‌آموزان می‌شود و قطعا آثار بهتری را شاهد خواهیم بود اما در همین فرصت کم نیز استعدادها و آثار بسیار خوبی دیدیم که جای تقدیر دارد.»

حال با توجه به اظهارات کارشناسان و داوران این جشنوراه بزرگ می‌توان گفت، برگزاری این جشنواره ایجاد فضا و بستری مناسب برای شناسایی، رشد و پرورش استعدادهای هنری است و آموزش و پرورش تمامی توان خود را در این حوزه به کار گرفته است تا هنرمندانی نامی را به آینده ایران معرفی کند. این جشنواره‌ محدود به یک شهر بزرگ و یا چند استان بزرگ نیست، بلکه تماما کشوری برگزار می‌شود و دانش‌آموزان‌ هنرمند از سراسر ایران اسلامی باید برای رسیدن به مرحله کشوری این جشنواره، پله به پله مراحل استانی، شهرستانی و منطقه‌ای را طی کنند.

البته این نکته شایان ذکر است که پس از اتمام دوره‌های مختلف این جشنواره نباید برگزیدگان فراموش شوند، بلکه باید در آینده از تمامی کسانی که حرفی برای گفتن دارند و سرشار از استعداد در زمینه‌های مختلف هنری هستند، حمایت شود. باید حرکتی را آغاز کرد در راستای هدایت این نسل، هدایتی که منجر به خلق آثار مختلف هنری در آینده شود و هر کدام بتوانند افتخارآفرین باشند. وزارت آموزش و پرورش در حد توان و ظرفیت خود قرار است حمایت‌هایی را انجام دهد، اما هستند نهادها و ارگان‌های دیگری که می‌توانند در کنار این هنرمندان جوان بایستند و از هنر آن‌ها بهره‌مند شوند و در ازای آن هنر حمایت‌های مادی و معنوی صورت گیرد. امید است فقط به شناسایی استعدادها اکتفا نشود و پرورش، رشد و بهره‌مندی از آن هنر نیز مورد توجه باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار