فعال دانشبنیان و معلم نمونه مازندرانی در گفتوگو با پانا مطرح کرد:
تحولات نظامهای آموزشی با هوش مصنوعی از دانشوری تا مددرسانی
هوش مصنوعی قبل از ورود گسترده به نظام آموزشی، نیازمند قطبنمای اخلاقی است
تهران (پانا) - یک فعال دانشبنیان و متخصص روانشناسی کودکان استثنایی گفت هوش مصنوعی را میتوان بزرگترین تحول مثبت نظامهای آموزشی در آینده نه چندان دور نامید و انتظار داشت که از مهمترین چالشهای پیش روی نظامهای آموزش و پرورش باشد.

عباسعلی تقیپور جوان در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «امروزه مخاطبان نظامهای آموزشی، جویندگان و تشنگان نوآوریها در عرصه فناوری آموزشی هستند و با توجه به پیشرفتهای هوش مصنوعی (Artificial intelligence) در عرصههای مختلف، میتوان آن را بزرگترین تحول مثبت نظامهای آموزش و پرورش در آینده نه چندان دور نامید و انتظار داشت که از مهمترین چالشهای پیش روی نظامهای آموزش و پرورش باشد.»
وی خاطرنشان کرد: «از این رو یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) نشریهای با نام «هوش مصنوعی و آموزش» در چهارچوب اجماع پکن و با هدف تقویت آمادگی سیاستگذاران آموزشی در زمینه هوش مصنوعی ایجاد کرده است.»
تقیپور جوان با بیان اینکه هوش مصنوعی گرایشی از علوم کامپیوتر مبتنی بر ایجاد نرمافزاری متمرکز است، افزود: «هوش مصنوعی قادر به تقلید رفتارها و فرآیندهای هوشمندی از جمله استدلال، یادگیری، حل مساله و انجام خلاقیت است.»
معلم نمونه کشوری از استان مازندران تصریح کرد: «با ورود هوش مصنوعی به کلاسهای درس در محورهای مختلف در نظام آموزشی، تغییرات اساسی رخ خواهد داد بهطوری که آموزش و پرورش کنونی یا به عبارتی سنتی امروزی از «دانشوری در صحنه(The sage on the stage)» به «مددرسانی در حاشیه (the guide on the side)» تبدیل خواهد شد.»
وی گفت: «متیو لینچ (یکی از نویسندگان برجسته در مورد مزایای هوش مصنوعی در آموزش) ۵ مزیت بالقوه جذاب ادغام هوش مصنوعی در آموزش را توسعه شخصیسازی و تمایزسازی آموزشی مبتنی بر توانمندی؛ تدریس خصوصی مبتنی بر سبک یادگیری؛ درجهبندی و ارزیابی؛ بازخورد فوری و معنیدار به دانشآموزان و کمک به ارزیابان دورههای آموزشی در نظر میگیرد.»
تقیپور جوان با بیان اینکه با در نظر گرفتن این فواید میتوان گفت که آینده آموزشی دانشآموزان با نیاز ویژه در آموزش و پرورش فراگیر نیز دچار تغییرات اساسی خواهد شد، اظهار کرد: «برای مثال؛ کودکی که به دلیل بیماری، روزهای طولانی را در بیمارستان سپری میکند، میتواند دسترسی یکسانی به محتوا و فرآیند آموزش داشته باشد.»
این متخصص روانشناسی کودکان استثنایی خاطرنشان کرد: «در کنار این چشمانداز دلگرمکننده به نظر میرسد هوش مصنوعی قبل از ورود گسترده به نظام آموزشی، نیازمند قطبنمای اخلاقی است تا بتوان در توسعه و حرکت رو به جلوی آن تاثیرگذاری بهینه داشت.»
ارسال دیدگاه