وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح همزمان ۶۷ کلاس درس ویژه دانش آموزان مدارس استثنایی خبر داد:
مدرسه ویژه برای دانشآموزان اوتیسم احداث میشود
تمرکز ویژه وزارت ورزش بر روی مدارس با نیازهای ویژه برای شناسایی قهرمانان ملی جهت اعزام به پارالمپیک و مسابقات پاراآسیایی
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با اشاره به خدمات دولت سیزدهم به دانشآموزان با نیازهای ویژه از تاسیس مدرسه ویژه برای دانشآموزان اوتیسم خبر داد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی در ارتباط تصویری با دانش آموزان و معلمان در آیین افتتاح همزمان ۶۷ کلاس درس ویژه دانشآموزان مدارس استثنایی، با اشاره به اینکه یکی از افتخارات آموزش و پرورش در دولت مردمی سیزدهم، تحولات در رسیدگی به امور مربوط به دانشآموزان داری نیازهای ویژه است، اظهار کرد: خوشبختانه در این دولت ۸۵ پروژه با حدود ۵۲۰ کلاس درس و زیربنایی معادل ۵۸ هزار متر مربع ساخته شد که ۴۶ پروژهی آن، شامل ۳۰۰ کلاس درس در همین یک سال اخیر تحویل داده شده است.
وی افزود: ۵۲ پروژه نیز با ۲۸۵ کلاس درس با متراژ بالغ بر ۳۹ هزار متر مربع در حال اجرا است و این یکی از افتخارات دولت مردمی سیزدهم است که به دانشآموزان عزیز این مدارس خدماتی ارایه کرده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه متناسبسازی فضاهای آموزشی نیز به طور جدی در دستور کار ما قرار گرفته و خوشبختانه در این مساله توفیقاتی حاصل شده است و ۴۵۰ مدرسه متناسبسازی شدند و بقیه مدارس دانشآموزان عزیز با نیازهای ویژه متناسبسازی خواهد شد.
صحرایی خاطرنشان کرد: در ادامه مسیر بهعنوان سیاستهای پیش رو بهدنبال آن هستیم که تمام فضاهایی که جدیدا احداث میشوند، متناسبسازیشان برای دانشآموزان پیشبینی شود و در این موضوع برای ۱۳تا ۱۵ هزار کلاس درس از برنامههای پیش روی ماست.
تاسیس مدرسه ویژه برای دانشآموزان اوتیسم
وی با تاکید بر اینکه پیگیر هستیم تا برای دانشآموزان عزیز اوتیسم، تاسیس مدرسه ویژه داشته باشیم، تصریح کرد: موضوع اجرای قانون حمایت از افراد با نیازهای ویژه را نیز بیش از هر زمان دیگری دنبال خواهیم کرد و امروز به مناسبت روز جهانی معلولان فرصتی پیش آمده تا درباره اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای خدمترسانی به کودکان دارای نیازهای ویژه با هم به گفتوگو بشینیم.
وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: آموزش و پرورش استثنایی نمادی از عدالت تربیتی در نظام آموزش و پرورش است و آرمان ما این است که شرایطی فراهم کنیم که حتی یک دانشآموز از دانش آموزان کشور به خاطر نیازهای ویژهای که دارد از تحصیل بازنماند و در حال حاضر این آرمان تحقق یافتنی است.
صحرایی با اشاره به اینکه در دولت خدمتگزار مردمی سیزدهم برخی از اقدامات در حوزه کودکان استثنایی یا کمسابقه بودند و یا بیسابقه بوده است، اظهار کرد: شرایط جذب ۱۰۰۰ کاردرمان و گفتاردرمانگر در این دوره ایجاد شد و به لطف خدا آزمون استخدامی در این بخش هم در حال اجراست که امیدوارم تا بهمنماه نتایج آن نیز اعلام شود.
فعالیت ۷۵۰ مرکز جامع سنجش آموزش و توانبخشی مداخلهای به هنگام
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از کارهای بسیار مهمی که در این دوره انجام شده و جای تقدیر ویژه دارد؛ تبدیل مراکز آموزشی و توانبخشی به مراکز جامع سنجش آموزش و توانبخشی مداخلهای به هنگام رشد و تربیتی بوده است.
وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد: امروز۷۵۰ مرکز جامع در سراسر کشور دایر شده است که خانوادهها میتوانند گواه بر این باشند که تا چه میزان دسترسیها بهتر و بیشتر شده است.
برنامه اثرگذار سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان
صحرایی با بیان اینکه اقدام سوم و بسیار اثرگذار دیگر برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بود، اذعان کرد: هر سال چند ماه پیش از آغاز سال تحصیلی این طرح اجرا میشد ولی در سال جاری، برنامه سنجش دانشآموزان در ۱۴۰۱ آغاز و در وقت خود به پایان رسید و امروز خشنودیم که برنامه سنجش دانشآموزانی که قرار است انشاالله مهر ۱۴۰۳ وارد مدرسهها شوند از هماکنون آغاز شده است و این فرصت فوقالعادهای در اختیار ما قرار خواهد داد تا دانشآموزانی که نیازهایی دارند به کمک خانوادهها، نیازهایشان برطرف شود.
صحرایی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات دیگری که از برنامه سنجش ملی حاصل شد، تحت پوشش قرار گرفتن دانشآموزانی بود که دارای اختلال نقص توجه، بیش فعالی، اختلال زبان گفتار، دیرآموزی و سایر اختلالاتی هستند که پیش از شروع مدرسه از طریق متخصصان در مرکز جامع خدماتدهی قابل رفع هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه نظام ارجاعی که ایجاد شده است خدمت بسیار شایسته است، گفت: دانشآموزان پیش دبستانی که چنین اختلالاتی داشتند در مسیر قرار گرفتند و به محض تشخیص توسط کارشناسان برای اولین بار با مداخلههای مختصر و کاملا تخصصی، زمینه رفع آن اختلاف فراهم شد تا دانشآموز به مدارس عادی برود.
صحرایی با قدردانی از سازمان امور اداری و استخدامی گفت: ساختار و سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی با هدف تخصصگرایی و ماموریتگرایی و تقویت بدنی کارشناسی به طور جدی متحول شد.
تصویب رشته موسیقی و رشته خدمات عمومی برای دانشآموزان مدارس استثنایی
وی در ادامه اذعان کرد: یکی از سیاستهای کلی وزارت آموزش و پرورش بحث کار و دانش یا به تعبیری مهارتی تربیت کردن دانشآموزان است و در همین راستا امسال در شورای عالی آموزش و پرورش دو رشته کار و دانش جدید برای دانش آموزان مدارس استثنایی؛ رشته موسیقی برای دانش آموزان اوتیسم و رشته خدمات عمومی تصویب شد که بسیار امیدآفرین بود.
از مهر ۱۴۰۲ برای اولین بار رشته تربیتبدنی در مدارس استثنایی دانشآموز پذیرفت
وزیر آموزش و پرورش گفت: از مهر ۱۴۰۲ برای اولین بار رشته تربیتبدنی در مدارس استثنایی دانشآموز پذیرفت و وزارت ورزش از هم اکنون روی آنان تمرکز کرده تا در پارالمپیک و مسابقات پاراآسیایی از بین آنان قهرمانان ملی کشور را شناسایی کند.
صحرایی با بیان اینکه در مهر ۱۴۰۲، ۹۰ رشته محل جدید در هنرستانهای استثنایی تاسیس شد و این بسیار امیدآفرین است که در مدارس جایی برای کارودانش و مهارت آموزی کودکان استثنایی فراهم شدهاست.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تخصیص مربی پرورشی به مدارس استثنایی از اتفاقات خوب دیگر در این دولت است.
راهاندازی ۳۰ فضای ورزشی استاندارد برای دانش آموزان مدارس استثنایی
وی با بیان اینکه در سیاست کلی توجه ویژهای به فضای ورزشی مدارس استثنایی شد، گفت: ۳۰ فضای ورزشی استاندارد برای دانش آموزان مدارس استثنایی راهاندازی شد که در قالب طرح شهید سلیمانی به طور کلی ۴۵ فضای ورزشی به این مدارس داده شد.
صحرایی با اشاره به اینکه مسابقات ورزشی، فرهنگی و هنری در سطح ملی با حضور حدود ۳ هزار دانشآموز مدارس استثنایی در کنار مسابقات سایر مدارس برگزار شد، اظهار کرد: تجهیز کتابخانههای کلاسی برای دانشآموزان استثنایی نیز انجام شده و از این حیث بسیار خداوند را شاکریم که توفیق چنین خدمتی را به دانشآموزان داشتیم.
پیشبینی بودجه حملونقل دانشآموزان استثنایی در بودجه سال آینده
وزیر آموزش و پرورش ضمن قدردانی از وزیر کشور گفت: بحث آییننامه حمل و نقل دانش آموزان، در بودجه ۱۴۰۲ تکلیف و پیشبینی شدکه انشالله در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز پیشبینی خواهد شد.
جذب هزار آموزگار استثنایی در تکمیل ظرفیت آزمون استخدامی
صحرایی تصریح کرد: در آزمون استخدامی ابتدایی به آموزگار استثنایی توجه و دو هزار و ۳۳۲ ظرفیت تخصیص داده شد که ۷۰۰ ظرفیت جذب شدهاند و هزار نفر دیگر در تکمیل ظرفیت جذب خواهند شد.
مشارکت خیرین در متناسبسازی ۳۰۰ مدرسه برای دانشآموزان استثنایی
وی ضمن قدردانی از حمایتهای دولت مردمی و خیرین که برای متناسبسازی فضای آموزشی همراهی میکنند، اظهار کرد: همه ارکان دولت و مردم نسبت به این دانشآموزان حساسیت و اهتمام دارند، در جلسهای که با حضور معاون اول رئیسجمهور در مورد بچههای اوتیسمی برگزار شد، دستورات مهمی صادر شد که خیلی زود در مسیر اجرا قرار گرفتند و همچنین باید اشاره کنیم که خیرین عزیز پذیرفتند که ۳۰۰ مدرسه را متناسبسازی کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افتخارات آموزشی و پرورشی دانشآموزان با نیازهای ویژه گفت: در کنکور سال جاری در رشته علوم انسانی یکی از دانش آموزان عزیز ما از مدرسه استثنایی استان مازندران توانست رتبه دو رقمی را کسب کند.
احداث ۸۵ پروژه با ۵۲۰ کلاس درس بازی هدیه دولت سیزدهم به دانشآموزان استثنایی
صحرایی تصریح کرد: سیاست ما تقویت بیش از پیش امکانات برای فراهم آوردن زمینه تحصیل و مهارتآموزی سادهتر و بهتر این دانشآموزان است و در همین راستا احداث ۸۵ پروژه با ۵۲۰ کلاس درس بازی هدیه ناچیز دولت خدمتگزار سیزدهم به این دانشآموزان عزیز است و ۵۲ پروژه دیگر نیز در دستور کار داریم و متناسبسازی به طور جدی پیگیری میشود.
وی ادامه داد: اهتمام ما بر این است که امکاناتی که مورد انتظار خانوادههای این دانشآموزات عزیز است را خودمان ارائه بدهیم و یا اگر در ماموریتهای سازمانهای دیگر مثل سازمان بهزیستی از طریق آنها پیگیری کنیم.
صحرایی گفت: امیدوارم در وزارت آموزش و پرورش و در مدرسهای که سند تحول بنیادین ترسیم کرده است چنان ظرفیتی پیدا کنیم که تفاوتهای فردی در درون مدرسه کاملا درک و پذیرفته شود و استعدادهای متنوع و فطری کشف و شناسایی و نیازها و علایق دانشآموزان در چارچوب مصالح و معیارهای نظام اسلامی همگی تامین و پاسخ داده شود.
ارسال دیدگاه