وزیر آموزش و پرورش در جمع نومعلمان شهر شیراز:
تمام وزارتخانههای کشور در آموزش و پرورش مسئولیت دارند
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش خطاب به همه مسئولان کشور با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش متعلق به همه است، تاکید کرد تمام وزارتخانههای کشور در آموزش و پرورش مسئولیت دارند و این وظایف را طبق قانون پیگیری خواهیم کرد.
رضا مراد صحرایی در سفر به استان فارس و در دیدار صمیمی با معلمان شهر شیراز تاکید کرد: ۱۳ آبان امسال روز خروش ایران علیه استکبار جهانی بود و مردم، روز ۱۳ آبان تاریخی را خلق کردند چنان که گویی اول انقلاب است و لانه جاسوسی را به تازگی تسخیر کردهاند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یادآوری میکنم امروز همه کفر میخواهند اسراییل را نجات دهند اما نمیتوانند آنقدر دشمن در محاسباتش دچار اشتباه است که سال قبل میخواست با راهاندازی اغتشاشات حرکت ملت ایران را متوقف کند.
صحرایی ادامه داد: امسال متفاوت از هرساله بود و دانشآموزان ما با ابتکارات فراوان از جمله راهاندازی پویش عروسکها، همبستگی خود را با کودکان غزه اعلام کردند و از آنها حمایت کردند.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال دشمن برنامهها برای مدارس داشت اما با شعار «همه با هم ایران قوی مدرسه قوی» تلاش کردیم و دشمن ناکام گذاشتیم. ما یک شعار دادیم که اگر ایران قوی میخواهید باید مدرسه قوی داشته باشیم. بنابراین ایران قوی نمیشود مگر با کمک معلم.
عضو کابینه دولت مردمی سیزدهم اذعان کرد: تحول در هیچ ساحتی رخ نخواهد داد مگر با کمک مدرسه و توسط معلمان. لذا معلم الماس عشق یک کشور و کارش، کار پیامبر است.
صحرایی ادامه داد: معلم معمار آینده کشور است و خانواده ارزشمندترین دارایی خود را به او میسپارد.
وی افزود: سالها بود که نقش معلمان را فراموش کرده بودیم و یادمان رفته بود که باید ظریفترین راه را به کار بگیریم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلم اساس بدیها را فرو میریزد و با جهل مبارزه میکند انتخاب معلم انتخاب کسی نیست که آموزگاری میکند بلکه انتخاب کسی است که پروردگاری میکند.
وی ادامه داد: در شتاب تحولات، معلم محور است که رابطه نسلها را به هم پیوند میدهد بنابراین اگر نباشد این انتقال صورت نمیگیرد و جامعه دچار گسست بین نسلی میشود.
عضو کابینه دولت مردمی سیزدهم تصریح کرد: امسال آزمون استخدامی را در دو مرحله برگزار کردیم و بیش از ۵۰ هزار معلم را جذب کردیم این آمار نه تنها از لحاظ کمی در یک سال در تاریخ آموزش و پرورش، بیسابقه است بلکه از لحاظ کیفی در گزینش معلمان نیز مسبوق بیسابقه نیست.
وی افزود: در جذب نیرو هیچگاه چنین فرآیند دقیق و بیسفارشی انجام نشده است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای ما دوره ابتدایی بسیار مهم است اگر معلمان ابتدایی شأن و منزلتشان درک شود سنگ بنایی را در این دوره تحصیلی میگذارند که در دورههای بعد تحصیلی دست مایه دبیران میشود.
وی اضافه کرد: در راستای جذب نخبگان امسال ۷۰ رشته و گرایش تحصیلی را وارد آزمون آموزگاری کردیم این در حالی است که قبلاً تنها چهارده رشته دانشگاهی میتوانستند در این آزمون شرکت بود.
صحرایی گفت: بعد از آزمون سراسری بزرگترین آزمون در کشور آزمون آموزگاری بود که بیش از نیم میلیون داوطلب در آن شرکت کردند. در مرحله گزینش در هیچ جای جهان این تعداد کانون ارزیابی وجود ندارد لذا این کانونها در یک روز برای ارزیابی یک گروه چند نفره چندین ساعت وقت میگذاشتند تا بهترینها انتخاب شوند.
وی گفت: این فرایند انتخاب باعث شده تا بهترینها در جمع ۲۸ هزار نفر قبولی قرار بگیرند.
عضو کابینه دولت مردمی سیزدهم، بزرگترین دشمن معلم را تکرار دانست و افزود: تکرار قاتل خاموش معلمی است ما در تکرار میمیریم اگر معلمی دچار تکرار شود فرسودگی شغلی به سراغش میآید تکرار، سم معلمی است و باعث میشود معلم از خلاقیت به عادت بیاید.
وی ادامه داد: معلم علم دارد البته هر کس علم دارد معلم نیست معلم باید انسانشناس باشد و مولف باشد. کتاب از تحولات عقب است معلم است که پیشتاز تحولات است معلم نباید بنده کتاب باشد بلکه جلوتر از کتاب حرکت کند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: وظیفه ماست نحوه آزمون دادن و گرفتن را به معلمان آموزش بدهیم آزمون برای انتقامگیری نیست بلکه برای یادگیری است و بهترین فرصت یادگیری برای خود معلم نیز هست.
وی اضافه کرد: نسلی را که شما معلمان تربیتشان را بر عهده گرفتهاید بینهایت با شما متفاوت است لذا معلم خوب کسی است که آنگونه نیاز روز دانش آموز است آموزش دهد و بتواند به دنیای متفاوت دانش آموزان ورود کند. چرا که این نسل به غایت باهوش فناور و ... است و اگر معلم خود به روز نباشد به مشکل میخورد بنابراین به روز بودن و محوریت دادن به دانشآموز راه موفقیت معلم است.
صحرایی اتحاد و همدلی معلمان را عامل شکوفایی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش کشورمان هر روز میتوان یک رویداد خلاقانه را در مدرسه مشاهده کرد اما یک آفت وجود دارد و آن تنها کاستیها را دیدن است.
ارسال دیدگاه