معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد،
لزوم تربیت هنرجویان متناسب با نیازهای جامعه و بازار کار
تهران (پانا) - معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش گفت خلاء رشتهای با عنوان فرهنگ و هنر در بین رشتههای شاخه نظری مشهود است و انتظار میرود برنامهریزان به این مهم توجه کنند.
به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش؛ احمدرضا دوراندیش در بازدید از هنرستان هنرهای زیبای دختران تهران اظهار کرد: هنرستانهای هنرهای زیبا بهمنظور توسعه و تقویت هنرهای ملی و آموزش و تربیت استعداد افراد علاقهمند در این حوزه تاسیس شدهاند.
وی افزود: ارائه آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در کشورهای دنیا از طریق نهادهای مختلف صورت میگیرد. این نهادها شامل نهادهای دولتی، غیردولتی و مراکز آموزشی خصوصی هستند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: سوالی که همواره در ذهن هنرجویان، خانوادهها و برنامهریزان آموزشهای فنیوحرفهای در آموزشوپرورش مطرح بوده این است که «انتظار از آموزش و تربیت فنیوحرفهای چیست؟»
وی اضافه کرد: پاسخ سوال «آیا هنرجویان بعد از فارغالتحصیلی از هنرستان میتوانند جذب دنیای کار شوند و یا نیاز است پس از ادامه تحصیل در سطوح بالاتر دانشگاهی در رشتههای مرتبط با رشته خود وارد دنیای کار شوند؟» را میتوان در ماهیت رشتههای فنیوحرفهای و مهارتی جستوجو کرد.
دوراندیش ابراز کرد: با توجه به طبقهبندی که در ارتباط با حرفههای مختلف در نظام طبقهبندی مشاغل صورت میگیرد، حرفههای تعریفشده در رشتهها از سطوح مختلفی برخوردارند. برای مثال؛ برخی از رشتههای هنری در سطوح بالاتر مهارتی قرار دارند و لذا فرآیند کسب مهارتهای مربوط به آنها برای ورود به بازار کار در مقطع آموزش عالی تکمیل میشود.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش تصریح کرد: خلاء رشتهای با عنوان فرهنگ و هنر در بین رشتههای شاخه نظری مشهود است و انتظار میرود برنامهریزان به این مهم توجه کنند. از دیگر چالشهایی که در حوزه آموزش هنر وجود دارد، محدودیت استفاده از مربیان خبره فاقد مدرک تحصیلی دانشگاهی در حرفه هنری به دلیل مقررات در بهکارگیری مربیان است. با توجه به کمبودها و محدودیتهای مربوط به منابع انسانی، نیاز به بازنگری مقررات جذب مربیان در اینگونه رشتهها است.
وی اظهار کرد: تجربه و تخصص هنرآموز، نوع آموزش مهارتها به هنرجوها، محتوای درسی و مهارتی که ارائه میشود و... در آموزش و تربیت هنرجویان تاثیر زیادی دارد. همچنین کتاب درسی و محتوای آن و سرفصلهایی که برای هنرجوها ارائه میشود در نحوه جذب آنها به بازار کار نیز موثر است.
دوراندیش افزود: در رشتههای هنری خلاقیت، نوآوری و اثربخشی هنرجویان و تلاش برای کسب معلومات و تجربه لازم برای ورود به بازار کار تاثیر فراوانی دارد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش گفت: با توجه به تاکید سند تحول بنیادین مبنی بر ارائه آموزشهای مهارتی به دانشآموزان باید هنرجوها را متناسب با نیازهای بازار کار تربیت کرد تا جامعه بتواند از مزایا، توانمندی و کارآمدی آنها استفاده کند.
در این نشست، هنرآموزان گروه نمایش، سینما، نقاشی و... نظرات و دیدگاههای خود درباره چگونگی ترغیب دانشآموزان برای ورود به رشتههای فنیوحرفه ای، ارائه راهکارهای نوین آموزشی، رفع نارساییهای آموزشی، نحوه ورود هنرجویان به بازار کار و ترسیم دورنمای شغلی که باعث ایجاد انگیزه در دانشآموزان برای گرایش به رشتههای فنیوحرفهای میشود را ارائه کرده و بحث و گفتوگو کردند.
در انتهای این نشست، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش و مدیر کمیسیون برنامههای درسی و تربیتی از کارگاههای آموزشی هنرستان بازدید کردند.
ارسال دیدگاه