عضو هیات اندیشهورز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:
برنامه فراگیر پرورشی آغازگر سیر تحولی در رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین است
برنامه فراگیر از تداخل و موازیکاری فعالیتها و برنامههای سایر نهادهای متولی مباحث فرهنگی در مدارس جلوگیری میکند
تهران (پانا) - عضو هیات اندیشهورز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی به مدارس را آغازگر سیر تحولی در رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست.
محسن ذوالفقاری در خصوص ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی به مدارس به پانا گفت: «تدوین و ابلاغ این برنامه پویا، نو و کاملا اجرایی، خلاصه و عصاره اهداف و رسالت خطیر تربیتی در مدارس و آغازگر سیر تحولی در رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش به شمار میآید.»
وی با اشاره به اهدافی که برای این برنامه فراگیر پیشبینی شده است، اظهار کرد: «با ملاحظه شاکله برنامه فراگیر پرورشی میبینیم به اهداف و گزارههای سند تحول بنیادین به خوبی توجه شده و مهمترین ویژگی برنامه فراگیر پرورشی این است که از صدور و ارسال دستورالعملها و آییننامههای متعدد، متنوع و گاهی موازی که موجب آشفتگی و یا سردرگمی همکاران به عنوان تلاشگران اصلی تربیتی در مدارس میشد، جلوگیری میکند و از طریق اجرای این برنامه میتوان به جذابسازی برنامهها و فعالیتهای تربیتی در مدارس کمک کرد.»
ذوالفقاری در خصوص احیای نقش تربیتی مدیران مدارس در برنامه فراگیر پرورشی خاطرنشان کرد: «به طور کلی وقتی به بندهای مختلف این برنامه فراگیر توجه میکنیم، میبینیم که به شایستگی به بحث آسیبها و آسیبشناسی مباحث تربیتی و پرورشی در مدارس اشاره شده، اصول و سیاستها و اهداف در این برنامه پیشبینی شده، راهبردها و ملاحظات اجرایی متنوع و مختلفی در این برنامه پیشبینی شده، نقش مدیران و معاونان پرورشی مدارس را به شایستگی مشخص کرده و در واقع یک نقشه راه مشخص و خوبی برای فعالیتهای تربیتی در مدارس به شمار میرود.»
وی افزود: «شرح وظایف مدیران و معاونان و حتی نقشآفرینی والدین هم در این طرح حائز اهمیت است که به شایستگی به آن توجه شده است.»
عضو هیات اندیشهورز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص یکی از اهداف برنامه فراگیر پرورشی که تحت پوشش قرار دادن حداقل ۷۰ درصد دانشآموزان است، گفت: «با نگاه و توجه به بخشهای مختلف برنامه فراگیر پرورشی میبینیم که شاکله این برنامه همان اهداف سند تحول بنیادین است که بسیاری از این برنامهها کم و بیش در گذشته نیز در سطح مدارس انجام میشد اما وقتی برنامه فراگیر بهصورت ضابطهمند و در یک چهارچوب مشخص تعریف شده و سیاستگذاری، مسیر و بازه زمانی اجرا و انتظاراتی که از مدیر و مجموعه تربیتی مدرسه در این دستورالعمل پیشبینی و تعریف شده، قطعا به عنوان یک نقشه راه است.»
وی افزود: «وقتی که یک چهارچوب مشخصی برای فعالیتهای پرورشی تعریف شود و بخشنامههای متنوع و اضافهای که هر سال ابلاغ میشد و تعداد آنها هم کم نبوده، حذف میشود طبیعتا هم سرعت عمل یافته و هم به لحاظ کمی و کیفی بر استقبال بچهها از برنامههای تربیتی مدارس خواهد افزود.»
ذوالفقاری تصریح کرد: «بنابراین سردرگمی دانشآموز و همکاران ما در حوزه پرورشی را هم کم میکند و پیشبینی ما این است که اجرا و نظارت بر اجرای برنامه فراگیر قطعا موجب تحول کمی و کیفی در برنامههای تربیتی مدارس خواهد شد.»
عضو هیات اندیشهورز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «نکته جالب توجهی که در برنامه فراگیر حائز اهمیت است، ضابطهمند شدن برنامهها در آن پیشبینی شده و از تداخل و موازیکاری فعالیتها و برنامههای سایر نهادهای متولی مباحث فرهنگی در مدارس نیز جلوگیری میشود.»
وی با بیان اینکه ورود و اجرای برنامه توسط سایر نهادهای متولی فرهنگی به مدارس بعضا یک چالش و آسیب در مدارس ما است، اظهار کرد: «با تعریف و ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی، قرار بر این است که سایر نهادهای متولی مباحث فرهنگی هم اگر قرار است به مدارس ورود پیدا کرده و برنامههای فرهنگی و تربیتی اجرا کنند باید ذیل همین برنامه و در چهارچوب، اهداف و سیاستگذاریهای برنامه فراگیر پرورشی به اجرای برنامههای خود بپردازند.»
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: «این نقطه عطفی در ابلاغ برنامه بسیار ارزشمند فراگیر پرورشی است که جای تقدیر و تشکر از معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش دارد که طی چند سال اخیر به شایستگی تلاشهای مضاعفی در راستای کیفیتبخشی به مباحث تربیتی و فرهنگی در جایجای کشور داشته است.»
ارسال دیدگاه