توصیههای تعلیموتربیتی مراجع عظام تقلید
تهران (پانا) - بهمناسبت آغاز بهار تعلیم و تربیت گزیدهای از توصیههای تعلیم و تربیتی مراجع عظام تقلید منتشر میشود.
بهمناسب شروع سال تحصیلی جدید و ارائه تعلیم و تربیت مؤثر به دانشآموزان در جهت تعالی کشور، در زیر بخشی از رهنمودهای مراجع عظام تقلید را میخوانید.
در راه توسعه علم و تحصیل برایتان دعا میکنم
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره): کار آموزش و پرورش بسیار مهم است، باید در حوزههای مختلف علمی پیشرفت کنیم لذا شغل معلمان برای رسیدن به این هدف خیلی مهم است. در حیطه علوم باید به مرحلهای برسیم که سایر کشورها از دستاوردهای ما استفاده کنند نه اینکه نیازمند دیگران در علوم باشیم. قدر نعمتهایی که خداوند به ما عطا کرده است را بدانیم، هر چه در توسعه علوم، علممان را به عمل نزدیک کنیم بهتر است و در راه توسعه علوم برایتان دعا میکنم.
از امام زمان (عج) استمداد بطلبید
آیت الله العظمی وحید خراسانی: خدمت در آموزش و پرورش بسیار مهم است، چون عقاید بچههای شیعه به شما سپرده شده است. این امانت را حفظ کنید و برای اینکه در این کار موفق باشید، هر روز سوره یس را بخوانید و به امام زمان عج هدیه کنید تا او شما را در این راه کمک کند. شما معلمان را دعا میکنیم در این مسئولیت مهم موفق باشید، چون در آموزش و پرورش باید امانتدار شیعه و اهل بیت علیهم االسلام باشید، دانشآموزان نزد شما امانت هستند و باید این امانت را به امام زمان عج برگردانید. کتب آموزشی را با دقت بررسی و پیریزی کنید، تربیت اطفال شیعه و معرفت ائمه اثنی عشری باید در متون آموزشی و کتب درسی موج بزند.
آموزش و پرورش کارخانه انسانسازی است
آیت الله العظمی مکارم شیرازی: آموزش و پرورش کارخانه انسانسازی است لذا باید از نظر کمی و کیفی توسعه پیدا کند و آموزش با کیفیت باید عملی شود. با تشویق کودکان باید انگیزه انجام فعالیتهای دینی در نسلها تقویت شود، باید طوری عمل کنیم که دانشآموزان خودشان به انجام فعالیتهای دینی احساس نیاز کنند. دانشآموزان فرزندان این مملکت هستند و باید در زندگی منشا خیر و اثر شوند، آموزش و پرورش با توسعه مهارتها و آموزش کاری کند که روند جذب دانشآموزان به بازار کار افزایش یابد. خواندن قرآن مجید و نهج البلاغه نباید فقط بهصورت یک آداب ترویج شود بلکه نیاز زندگی بشر امروز است لذا باید ترویج سیره عملی این کتابها در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد.
هر معلمی امام مأموم خود یعنی شاگردانش میباشد
آیت الله العظمی جوادی آملی: امام علی علیه السلام به فرزندش نامهای نوشت که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ما هم فرزند ائمه علیهم السلام محسوب میشویم؛ پیغمبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما میتوانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم لذا در این ایام که ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان است و ما ادعای خونخواهی حسین علیه السلام را داریم چون فرزند و ورثه آن حضرت هستیم. امام در نامه خود به فرزندش فرمود «معلم، امام است!»
هر معلمی امام مأموم خود که شاگردانش میباشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او اقتدا کنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید بهدنبال این تربیت باشیم نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت برمیگرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند.
دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک راه گوش و یک راه دل، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمیکند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانشآموزان را، به نحوی در طول سالهای تحصیل رشد دهد که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند، که امیدواریم در تحقق این امر بیش از پیش موفق باشید.
مسئولیت آموزشوپرورش در زمینه آسیبهای فضای مجازی سنگین است
آیت الله العظمی سبحانی: قرآن کریم موضوع تزکیه را بر تعلیم مقدم دانسته است. این امر در طبیعت نیز حاکم است و کشاورزان ابتدا علفهای هرز را از زمین کشاورزی برمیکنند و بعد از آن به کشاورزی میپردازند.
پیامبر اکرم (ص) خود معلم اخلاق بوده است و معلمان ما نیز باید خود را به سجایای اخلاقی مجهز کنند تا بتوانند در تربیت دانشآموزان موفق باشند.
معلمان میبایست بهصورت عملی اسوه و الگوی اخلاق باشند به همین دلیل آموزش و پرورش میبایست در انتخاب معلمان و همچنین محتوای آموزشی دقت لازم را داشته باشد زیرا هر آنچه که در قلب سلیم کاشته شود شاهد همان خروجی هم خواهیم بود، ۱۴ میلیون دانشآموز در کشور سرمایه بزرگ آموزش و پرورش است
معلمان تلاش کنند نسلی کارآمد تحویل جامعه دهند
آیت الله العظمی علوی گرگانی(ره): آموزشوپرورش باید تربیت نسل نو را در قالب آموزههای اهلبیت(ع) انجام داده و آنها را نسبت به این امور مأنوس کند. هر چقدر آموزش و پرورش نسبت به تعلیم و تربیت دانشآموزان جدیتر وارد شود، نسل کارآمدتری در آینده خواهیم داشت. آموزشوپرورش باید با دعوت غیرزبانی و براساس الگوهای رفتاری برگرفته از سبک و سیره علمی و عملی ائمه اطهار(ع)، دانشآموزان را بهسوی معارف الهی سوق دهد.
باید فرزندان را طوری تربیت کنیم تا در آینده عصای دست ما باشند و کشور را حفظ کنند، تقاضا میکنم بیشتر دلسوزی کنید تا جوانان را در دامن دین اسلام تربیت کنید.
بدون خودسازی، تربیت دیگران ممکن نیست
آیت الله العظمی نوری همدانی: دانشآموزان باید به شیوههای اسلامی تربیت شوند، براساس روایات، اگر شخصی میخواهد دیگران را تربیت کند، ابتدا باید خودسازی کند، زیرا بدون خودسازی، تربیت دیگران ممکن نیست.
نباید اجازه دهیم فرهنگ غربی در برنامههای آموزش و پرورش رسوخ کند، آموزش و پرورش باید برنامههای بنیادین برای تربیت نسل جدید داشته باشد، لذا برنامهها باید مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی پایهریزی شود.
آموزش و پرورش علاوه بر انتخاب معلم خوب و کارآمد باید زمینه تربیتپذیری دانشآموزان را نیز فراهم سازد. معلمان باید کاری کنند که روح تربیتپذیری در دانشآموزان نهادینه شود.
نبوغ دانشآموز ایرانی زبانزد دنیاست
حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سیستانی در ایران: نبوغ و استعداد جوان و دانشآموز ایرانی زبانزد دنیاست، کشورهای دیگر با سرمایه گذاری در آموزش و پرورش و تربیت نسل جدید توانستهاند به توسعه و پیشرفت چشمگیر دست یابند که این نشان از اهمیت توجه به بحث آموزش است.
یکی از برنامههای دشمن برای تهاجم فرهنگی، معرفی الگوهای غربی برای کودکان، نوجوانان و جوانان است و باید بستر لازم برای معرفی الگوهای برجسته کشور به نسلهای جدید ایجاد شود.
بهترین افراد با استعداد در ایران هستند و باید با برنامهریزی برای آموزش و بهکارگیری آنها در آموزش و پرروش مورد توجه قرار گیرد.
در زمینه برنامهریزی برای کودکان باید از شتابزدگی خودداری و از تقلید در شیوههای برنامهسازی غربیها باید اجتناب کرد.
منبع: پایگاه اطلاعرسانی ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش
ارسال دیدگاه