قائم مقام سازمان دانشآموزی مطرح کرد؛
توجه ویژه به مربیان تربیتی اردویی، ماموریت جدید سازمان دانشآموزی
تهران (پانا) - قائممقام سازمان دانشآموزی گفت از ماموریتهای اصلی مرکز اردویی و گردشگری سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید، توجه ویژه به مربیان حوزه اردویی و گردشگری است.
وحید بیگدلی در گفتوگو با پانا، ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) درباره تقویت و به میدانآوری حلقههای میانی و مردم، اظهار کرد: «از ماموریتهای اصلی مرکز اردویی و گردشگری سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید، توجه ویژه و جدی به مسئله سرمایه انسانی به ویژه مربیان اردویی است، همچنین در ساحت محتوا و فرآیند، شکلدهی، راهنمایی و راهبری گروههای مردمی در حوزه تعلیم و تربیت بخصوص در ابزار اردویی، موجب شد تا به طراحی برای برگزاری دورههای توانمندسازی مربیان بپردازیم.»
وی در ادامه افزود: «در مرحله نخست که شناسایی مستعدین اصلی مورد توجه قرار دارد، افراد میتوانند در استانها و شهرستانهای خود بهعنوان نمایندگان مرکز حضور داشته باشند؛ از میان مربیان، براساس مدل شایستگی مربی نمونه استانها، افرادی معرفی شدند که پس از مصاحبه اولیه، بیش از ۱۶۰ نفر (۸۰ خانم و ۸۰ آقا) شناسایی شدند.»
قائم مقام سازمان دانشآموزی گفت: «مربیانی که در این دوره شرکت میکنند، با نگاهی جدید و رویکرد جدید به اردوها، به طراحی خدمات اردویی میپردازند و به بسته خدمات اردویی موجود در سازمان دانشآموزی، اضافه میکنند و این حرکت به معنای نگاه محتوایی و سناریو داشتن به اردو است.»
وی خاطرنشان کرد: «در این نگاه محتوایی، اولویت بر نظام مسائلی است که در خود استانها و شهرستانها، توسط مربیان آنان در کف میدان، احصا، تدوین و تبیین میشود و ستاد ملی در نقش تسهیلگر و پشتیبان با هدف پیادهسازی راهکارهای در نظر گرفته شده، نسبت به حمایت از مربیان اقدام میکنند.»
قائم مقام سازمان دانشآموزی کشور در ادامه گفت: «مرکز اردویی و گردشگری با نگاه تخصصی و تمرکزی که در این عرصه دارد به فعالیتهای دانشآموزی دیگر یاری میرساند تا در حوزه تعلیم و تربیت با الگویهای جدید، نظام مسائل تربیتی جامعه را بررسی و حل کند.»
بیگدلی، قائم مقام سازمان دانشآموزی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: «در این دوره آموزشی با دیدگاهی نوین، طراحیها و رویکردهای جدیدی که از آن، نمونههای موفقی در دنیا است و با بوم و شرایط و اولویتهای سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب همخوانی دارد، به مربیهای شرکتکننده انتقال داده میشود تا آنان بتوانند بر اساس این رویکردها و با توجه به اقتضائات بوم استانها و شهرستانهای خود، محصولات جدیدی را طراحی و به دانشآموزان و خانوادهها عرضه کنند تا آنان بهعنوان مصرفکننده و مشتری نهایی از محصولات بهره برده و خروجی خوب و مناسبی را دریافت کنند.»
وی این حرکت را خدمت مکمل تربیتی با نگاه بزرگتری از نگاههای سابق اردویی عنوان کرد و افزود: «با اشاره به آسیبهای اجتماعی یا اتفاقاتی که در خانوادهها رخ میدهد، برخی اردوها مانند اردوهای پدر پسری، مادر دختری یا اردوهایی که بر اساس نیازهای خانوادهها و نیاز مطرح جامعه وجود دارد، توسط مربیان، شناسایی، طراحی و برگزار میشود.»
قائم مقام سازمان دانشآموزی کشور در ادامه گفت: «ماموریتهای مرکز اردویی در سرفصلهای دیگری مانند زیرساختهای عرصه اردویی، طراحی الگوها و فرآیندها محتوایی در واقع شتابدهی به کسب و کارها و موسسات نیز وجود دارد که آنها توسط برنامههای دیگری اطلاعرسانی میشود و شبکههای استانی و شهرستانی سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی، نسبت به هر کدام از این برنامهها، توجیه میشوند و به طراحی و اجرای آن میپردازند.»
بیگدلی در پایان تاکید کرد: «طراحیها و الگوسازیها لازم است تا با کمک فرماندهان میدانی طراحی و پیادهسازی شود؛ زیرا آنان به صورت مستقیم با نیازها و اقتضائات دانشآموزان، خانوادهها و ذینفعان بومی آشنا بوده و بر آن مسلط هستند.»
ارسال دیدگاه