در گفتوگو با پانا بررسی شد:
معلمان چگونه از هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت آموزشی استفاده میکنند؟
تهران (پانا) - یک کارآفرین آموزشی عنوان میکند که هوش مصنوعی توانسته در برنامهریزیهای آموزشی و تدوین محتوای درسی به کمک معلمان بیاید و بتوان برای هر دانشآموز برنامه مطالعه شخصی تعریف کرد.
فردین شورج، کارآفرین آموزشی در گفتوگو با پانا با اشاره به اینکه یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی استفاده همهجانبه آن در ابعاد مختلف آموزشی است، گفت: «آموزش، پایه و اساس زندگی نسلهای آینده بشر را بنا میکند. بنابراین منطقی است از هوشمندانهترین و پیشرفتهترین فناوریها برای این حوزه استفاده شود. گسترش کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش، تغییرات شگرفی را ایجاد کرده است. پذیرش جهانی این فنّاوری در آموزش، نحوه آموزش و یادگیری را دگرگون کرده است. بهعبارتدیگر، هوش مصنوعی، تغییرات مثبتی را در سیستمهای آموزشی ایجاد کرده و توانسته فواید قابلتوجهی از قبیل بهبود نحوه یادگیری و آموزش و افزایش جذابیت آن، تسهیل ارزیابی و برنامهریزی تحصیلی و تدوین محتوای آموزشی را ایجاد کند. بنابراین بهواسطه هوش مصنوعی، قابلیتهای قابلتوجهی در نحوه یادگیری محصلان و همچنین تدریس مدرسان به وجود آمده است.»
کاربردهای هوش مصنوعی در نمرهدهی به دانشآموزان
این کارآفرین آموزشی گفت: «یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در سادهسازی وظایف اداری نمرهدهی، ارزیابی و پاسخ به دانشآموزان است که یک فعالیت زمانبر است و میتواند توسط معلم با استفاده از هوش مصنوعی بهینه شود. سپردن مجموعهای از وظایف معمول به هوش مصنوعی به معلمان کمک میکند تا فضا را برای چیزهای مهمتری باز کنند.»
شورج اظهار کرد: «انجام همه این کارها در کنار هم یک کار زمانبر و طاقتفرسا خواهد بود و در نهایت استاد یا معلم زمان زیادی را صرف کارهای غیر آموزشی میکنند و احتمالاً از کیفیت آموزش کاسته خواهد شد. هوش مصنوعی این وظایف را بهصورت خودکار درآورده تا معلم و استاد زمان بیشتری برای انجام کار اصلی خود یعنی آموزش بدون آزار و اذیت کارهای اداری داشته باشند.»
تعریف برنامه مطالعه شخصی برای هر دانشآموز با کمک هوش مصنوعی
کارآفرین آموزشی عنوان کرد: «تمرکز بر درجهبندی تکالیف، خودآموزی، ارتقای کیفیت دروس از جمله اثرات هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی کمک میکند تا بفهمد دانشآموز چه میکند و چه چیزی نمیداند، و با در نظر گرفتن شکافهای دانش، یک برنامه مطالعه شخصی برای هر دانشآموز ایجاد میکند. این سیستم بر نیازهای هر دانشآموز تأکید میکند، موضوعات خاصی را که دانشآموزان در آنها ضعیف هستند برجسته میکند و موضوعاتی را که تسلط ندارند تکرار میکند. بهاینترتیب، هوش مصنوعی با توجه به نیازهای خاص دانشآموز، مطالعه میکند و کارایی آنها را افزایش میدهد.»
هوش مصنوعی کمک میکند تا معلمان در حوزه مورد تدریس خود بهروز باشند
شورج گفت: «یکی از جنبههایی که در آموزش مهم است این است که معلم به دانش قدیمی و باقیمانده خود تکیه نکند. همیشه در همه حوزهها حقایق بیشتری وجود دارد که آنها باید بدانند و به دانشآموزان نیز آموزش دهند. هیچ انسانی تسلط مطلق بر یک حوزه را ندارد و همیشه راهی برای یادگیری بیشتر وجود دارد و اینجاست که هوش مصنوعی در زمینه آموزش به معلمان و اساتید کمک میکند. با هوش مصنوعی، معلمان اطلاعات جامعی را در دسترس خود خواهند داشت. هوش مصنوعی به آنها این امکان را میدهد تا خود را در حوزه مورد تدریس خود بهروز نگه دارند.»
کاربرد هوش مصنوعی برای دانشآموزان
وی افزود: «این فقط معلمان نیستند که از طریق هوش مصنوعی به انبوهی از اطلاعات دسترسی دارند. دانشآموزان نیز میتوانند در هر زمانی با رباتهای هوش مصنوعی در مورد هر موضوعی کمک بگیرند.»
شورج گفت: «در آموزش سنتی، دانشآموزان تنها زمانی راهحلی برای مشکلات خود پیدا میکنند که با معلمان یا اساتید خود در ارتباط باشند و این فرصت را داشته باشند که در کلاس درس از آنها سؤال بپرسند. این فرایند با هوش مصنوعی و اپلیکیشنهای در دسترس بسیار آسانتر شده است و یکی از کاربردهای دیگر هوش مصنوعی در آموزش بهحساب میآید.»
ارسال دیدگاه