رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت در پاسخ به پانا؛
بودجه حوزه تربیت کودک بهزیستی به سازمان ملی تعیلم و تربیت منتقل نشد
بودجه سازمان ملی تعلیم و تربیت به ۲۰۹ میلیارد تومان رسیده است/ ۲۶ هزار و ۸۰۰ مرکز کودکستان مشغول به فعالیت هستند/ ۷۰ الی ۸۰ درصد هزینههای مهدکودک، هزینه تمام شده فضا و مربی است
تهران (پانا) - رییس سازمان ملی تعلیم و تربیت از افزایش بودجه این سازمان در سال جاری خبر داد و گفت امسال مبلغ این بودجه به 209میلیارد تومان رسید اما تجمیع بودجههای حوزه پیش از ورود دانشآموز به مدرسه انجام نشده و بودجهای که در اختیار سازمان بهزیستی قرار داشت منتقل نشده است و اگر این امر میسر میشد، بودجهای که در اختیار سازمان ملی تعلیم و تربیت قرار میگرفت حدود 400 میلیارد تومان بود.
مجتبی همتیفر در نشست خبری خود با رسانهها اظهار کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یک سازمان نوپا است که به عنوان عضو جدید خانواده آموزش و پرورش از سال ۱۳۹۹ به این خانواده اضافه شده است. در خصوص تشکیل این سازمان دغدغهای قدیمی وجود داشت اما نقطه آغاز آن دیدار مقام معظم رهبری با مسئولان وزارت آموزش و پرورش بود. در این دیدار ایشان به مسئلهای اشاره کردند که قابل توجه و تامل بود؛ موضوع رها بودن تربیت قبل از مدرسه که بسیار دارای اهمیت است.
وی افزود: گستره ماموریت این سازمان حدود هشت میلیون کودک است؛ ماموریت اول ساماندهی تربیت کودک در کودکستانها است که قبل از تشکیل سازمان در قالب مهدکودک و پیشدبستانی شناخته میشدند. سازمان در این ماموریت باید متولی اصلی صدور مجوز باشد. طی یک سال گذشته این موضوع با سرعتی بیشتر پیگیری و زیرساختهایی فراهم شد تا تشکیل پرونده کودکستانها هرچه سریعتر انجام شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دیگر ماموریت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تصریح کرد: ماموریت دیگر همکاری با دستگاهها و مجموعههای ذیربط برای فراهم کردن خدمات و بررسی صلاحیت عمومی موسسان، مدیران و کسانی است که باید با حساسترین دوره سنی تعامل داشته باشند و برای آنها کار کنند. در این خصوص سازوکارهایی برای سنجش صلاحیت برقرار شد، البته سنجش تجهیزات مراکز کودکستان نیز مدنظر و در حال انجام است.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت ادامه داد: این سازمان نوپا و جزو حوزههایی است که هم حاکمیت و هم رسانهها نسبت به آن حساس هستند و درخصوص آن مطالبه دارند. انشالله ما نیز پاسخگو خواهیم بود.
همتیفر در پاسخ به پرسش پانا در رابطه تشکیل شعبات و ادارات استانی سازمان ملی تعلیم و تربیت عنوان کرد: هر سازمانی که در مرحله استقرار است به بازه زمانی یک تا دو سال نیاز دارد تا ساختار استانی خود را شکل دهد و پس از آن به خدمترسانی بپردازد اما سازمان ملی تعلیم و تربیت در موقعیتی بود که نمیتوانست این زمان را طی کند و باید همزمان، خدمترسانی میکرد. به همین دلیل با تمام توان در ستاد و پس از تشکیل یک ساختار استانی در دل معاونتهای ابتدایی استانها اقدام به خدمترسانی به جامعه هدف خود کرد. امیدوارم با تجمیع پستهای مرتبط با سازمان بتوانیم در سال جدید تحصیلی با ساختاری قوی، ماموریتهای خود را انجام دهیم.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت در پاسخ به سوال دیگر پانا، در رابطه با بحث تجمیع بودجههای حوزه تربیت کودک و پیش از مدرسه، عنوان کرد: تا سال ۹۸، اعتباری ۵۰ میلیارد تومانی در بخش پیشدبستانی وجود داشت. در سازمان بهزیستی نیز ۱۴ هزار مهدکودک تحت پوشش بود که نیمی مهدروستا بود و ردیف بودجهای ۴۰ میلیارد تومانی داستند اما در سال اول فعالیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک فقط ۵۰ میلیارد تومان به سازمان اختصاص یافت. حال بودجه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در سال ۱۴۰۲ به ۲۰۹ میلیارد تومان رسیده است و بودجهای که در بهزیستی بود، تجمیع نشد وگرنه باید بودجهای ۴۰۰ میلیارد تومانی در اختیار سازمان ملی تعلیم و تربیت قرار میگرفت.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه ۲۶ هزار و ۸۰۰ مهدکودک در پایگاه اختصاصی این سازمان ثبتنام کردند، گفت: ۴۰ هزار مهدکودک که دوران قبل از کرونا فعال بود به دلایل شرایط کرونا و شرایط اقتصادی ناشی از آن، کاهش یافته است و به ۲۶ هزار و ۸۰۰ مرکز رسیده است.
وی در خصوص آغاز به کار فعالیت مهدهای کودک متناسب با ساعت کار دولت، تصریح کرد: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری این مسائل را پیگیری میکند البته باید متناسب سازی انجام شود و موضوع تعیین تکلیف شود، هر چند شروع کار از ساعت ۶ صبح دشواریهایی را برای خانوادهها ایجاد خواهد کرد اما امیدواریم ادارات با کودکستانهایی که در جوار خود ایجاد کردهاند بخشی از موضوع را مدیریت کنند و هنوز به کودکستانها اعلام نشده است که از ساعت ۶ صبح فعالیت خود را آغاز کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در رابطه با هزینههای کودکستانها گفت: در مواجهه با کودکستان با مدرسه مواجه نیستیم چرا که فضای مدرسه متفاوت است، در واقع چون آن فضا اجباری است اما مهدکودک اینگونه نیست. در مدرسه کتاب مرجع است هست اما مهدکودک اینگونه نیست؛ هزینه تمام شده در مناطق مختلف و شهرهای مختلف متفاوت است. ۷۰ الی ۸۰ درصد هزینههای مهدکودک، هزینه تمام شده فضا و مربی است.
همتیفر اضافه کرد: در گذشته شهریه پیشدبستانی ۸۰ درصد شهریه دبستان بود و مهدکودکها نیز در بهزیستی اینگونه بود که سالیانه بر اساس رتبه و فوق برنامه شهریه تعیین میشد و در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ سقف درصد اعلام شد؛ به این شکل که در استانها، شورای برنامهریزی و نظارت تعلیم و تربیت کودک استان حضور دارد و میتوانست تا سقف ۴۰ درصد شهریه را تعیین کند که تا پایان شهریور ۱۴۰۲ موضوع شهریه نیز روشن خواهد شد.
رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک افزود: بعضی از مراکز ممکن است به دلیل افزایش هزینهها، سرخود نسبت به افزایش شهریه اقدام کنند که در حد بضاعت روی این مبحث نظارت شده است اما خانوادهها نیز باید دقت کنند که آن مرکز مجوز سازمان تعلیم و تربیت کودک داشته باشد. لازم به ذکر است که مبلغ پیش ثبتنام علیالحساب به اندازه سال قبل است.
ارسال دیدگاه