عضو فدراسیون IFIA: اگر شکست نباشد موفقیت معنایی ندارد

ارزش کار یک محقق به گرفتن تقدیرنامه نیست، به کاری است که انجام می‌دهد

تهران (پانا) - یک دانشجوی عضو فدراسیون IFIA (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های مخترعان) بیان کرد اگر شکست نباشد موفقیت معنایی ندارد، موفقیت یعنی گذر کردن افراد از مسیر و فرآیندی که آن را به‌‌طور کامل یاد گرفته‌اند و به مرحله بعدی زندگی وارد می‌شوند.

کد مطلب: ۱۳۴۴۰۵۳
لینک کوتاه کپی شد
عضو فدراسیون IFIA: اگر شکست نباشد موفقیت معنایی ندارد

روز ملی فناوری فضایی روزی است که در آن ایران با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره امید در ۱۴ بهمن سال ۱۳۸۷ به کشورهای دارای توانایی پرتاب ماهواره پیوست. پس از آن ایران هر سال در این روز سالگرد پرتاب این ماهواره را جشن می‌گیرد. از این رو پانا با محمدامین سرمستی؛ مقام‌آور سمینار فیزیک و نجوم در جشنواره بین‌المللی ابن سینا گفت‌و‌گو کرد.

عضو فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های مخترعان در رابطه با احساس خود از لحظه مطلع شدن از عضویت در فدراسیون بین المللی IFIA (International Federation of Inventors' Associations) این امر را از برنامه های خود دانست و بیان کرد: من لحظه شنیدن این خبر حس خوبی داشتم چرا که برای آن برنامه داشتم و قصد دارم در این حوزه ورود پیدا کنم و فعالیت خود را بیشتر کنم.

محمدامین سرمستی؛ مقام اول مسابقات نجوم همدان در مورد مسیر خود برای کشف استعداد و علاقه به نجوم و فناوری فضایی اظهار کرد: «من از کودکی به نجوم و فضا علاقه زیادی داشتم اما از چگونگی وارد شدن به این حوزه بی‌اطلاع بودم. در سال‌های تحصیلم در متوسطه دوم با اساتید بسیاری در حوزه نجوم در دبیرستان و در رصدخانه ابن صلاح همدانی آشنا شدم و با راهنمایی آن‌ها توانستم به مسابقات نجومی راه پیدا کنم.»

این مقام آور مسابقات شبیه‌سازی فضاپیما در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی؛ در برخورد با موانع در سر راه تحقیقات و فعالیت‌های خود اذعان کرد: «وقتی در حوزه کاری به مانعی برخورد می‌کنید، از آنجایی که می‌دانید هدف شما آن‌چنان ارزشمند است که باید برای آن بجنگید، خود را مستلزم پیدا کردن راهی برای عبور از مشکلات می‌دانید. گذر کردن از آن مانع شاید سخت باشد، اما حتما راهی برای غلبه بر آن است.»

با توجه به اینکه رقابت در جامعه جهانی چالش‌های گوناگونی داشته؛ عضو هیات علمی رصدخانه ابن صلاح همدانی نقطه قوت خود برای مقابله با این چالش‌ها را زمان‌بندی درست برای کارها دانست و گفت: «به نظر من مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم زمان است. اگر ما زمان‌بندی خوبی داشته باشیم، قطعا با کمک پیش زمینه علمی می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم.»

تصور غالب مردم این است که اگر به گذشته بازگردیم؛ بهتر است بسیاری از اتفاقات پیش آمده و تصمیمات خود را تغییر دهیم. شاید جالب باشد که مقام آور جشنواره سهروردی دیدگاه دیگری در این زمینه ارائه کند و با تغییر مخالف باشد. سرمستی در این زمینه اظهار کرد: «تغییری اعمال نمی‌کنم، زیرا من تا به حال توانسته‌ام پیشرفت کنم، از شکست‌های قبلی که در زندگی‌ام بوده، توانستم به این مقام‌ها دست پیدا کنم. اگر با طرز تفکر فعلی به گذشته باز گردم قطعا می‌توانم همه چالش‌ها را بدون هیچ نگرانی و شکستی راحت پشت سر بگذارم. اما به نظرم جالب نیست چون اگر شکست نباشد موفقیت معنایی ندارد.»

عضو انجمن نجوم دانشگاه محقق اردبیلی موفقیت را گذر از مسیر به‌طور کامل دانست و بیان کرد: «من بیشتر به اراده خودم افتخار می‌کنم. اراده رسیدن به هدفم که برای آن می‌جنگم؛ باعث افتخار من است. موفقیت یعنی گذر کردن از مسیر و فرآیندی که ما آن را به طور کامل یاد گرفتیم و به مرحله بعدی زندگی وارد می‌شویم، به نظرم ارزش کار یک محقق به گرفتن سرتیفیکیت و تقدیرنامه نیست به کاری است که انجام می‌دهد.»

سرمستی؛ فعال در مجله نجوم افلاک در رابطه با چگونگی غلبه بر استرسی که در مسیر پر پیچ و خم رقابت‌های جهانی داشته است بیان کرد: «استرس یک نوزاد درونی است؛ هنگام استرس گرفتن به من چیزی که می‌خواهد را می‌گوید و با گرفتن آن آرام می‌شود. برای مثال در مسابقات ما معمولا استرس داریم که نفر اول بشویم و وقتی این اتفاق می‌افتد ما احساس آرامش بیشتری می‌کنیم چون به چیزی که درون ما طلب کرده است رسیده‌ایم.»

دانش آموز خبرنگار: آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار