عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با پانا مطرح کرد:
همکاری آموزش و پرورش و مراکز فنیحرفهای جهت تسهیل ورود نیروی کار به بازار
مجموعه زیادی از هنرستانها، آموزشگاهها و مراکز فنی و حرفهای در کشور وجود دارند که مسیر آموزشی فارغالتحصیلان از آنها به بازار کار نزدیکتر است
تهران (پانا) - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره آموزش تکنسینها یا کارشناسانی که نیازمند تحصیل دانشگاهی نیستند، اظهار کرد راهکار حل این موضوع وجود دارد و میتوان آموزش مهارتهای مربوط به بازار کار را از وزارت آموزش و پرورش آغاز کرد. اکنون سازمان فنی و حرفهای وجود دارد که میتواند بسیاری از آموزشهای مورد نیاز بازار کار را به متقاضیان ارایه دهد و همکاری این سازمان با وزارت آموزش و پرورش نقش مهم در مهارتآموزی دانشآموزان در مقطع متوسطه دارد.
سجاد غرقی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با پانا بیان کرد: «اگر کسی بخواهد مسیر حرفهای کار و تخصص در بازار کار را طی کند هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای میتواند راهکاری مناسب برای آموزش نیروی کار باشد و میتوان مهارت و آموزشهای مهارتی که به منظور ورود به بازار کار نیاز است را از مدرسه آغاز کرد.»
ایجاد فضای رقابتی در اقتصاد امکان جذب نیروی کار را فراهم میکند
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «البته بهبود شرایط در بازار کار برای فارغالتحصیلان به پارامترهای دیگری نیز وابسته است. اگر کیک اقتصادی و شرایط فعالیت برای بنگاهها و فعالان اقتصادی به گونهای فراهم شود که رقابتهای واقعی وجود داشته باشد به طور حتم شرایط در بازار کار به گونهای پیش خواهد رفت که قابلیت جذب نیرو در بازار کار نیز فراهم میشود.»
وی ادامه داد: «دولتها باید سهم خود را در اقتصاد کاهش داده و بخش خصوصی را در این زمینه دخیل کرده و به جای مداخله مستقیم، نقش رگولاتوری برای اقتصاد ایفا کند.دولتها به جای بازیگر رقیب به تقویت بخش خصوصی کمک کنند، در این شرایط است که سازوکارهای آموزشی برای تامین نیروی انسانی مسیر خود را به نحو مطلوبتری طی خواهد کرد.»
همه شاغلان در بازار کار نباید مسیر آکادمیک را طی کنند
غرقی عنوان کرد: «طبیعی است که همه نباید مسیر آکادمیک را برای یافتن شغل طی کنند. مجموعه زیادی از آموزشگاهها و مراکز فنی و حرفهای در کشور وجود دارند که مسیر آموزشی فارغالتحصیلان از آنها به بازار کار نزدیکتر است.»
شرایط بازار کار برای برخی فارغالتحصیلان از مدارس و دانشگاه مناسب نیست
وی ادامه داد:«یکی از دلایلی که موجب شده است تا شرایط کنونی در بازار کار حکمفرما باشد سهم زیاد دولتها در اقتصاد است. غیررقابتیشدن عرصه فعالیت در صنعت و تولید موجب شده تا شرایط بازار کار برای برخی فارغالتحصیلان از مدارس و دانشگاه مناسب نباشد. باید دید دنیا چه مسیری را در این زمینه طی کرده است و به جای ساختن چرخ از ابتدا در مسیر و بستر رقابتی، شرایط فعالیت مناسبی را برای فعالان و نیروی کار فراهم کرد.»
در اقتصاد رقابتی شرایط اتصال نیروی کار به بازار فراهم است
غرقی خاطرنشان کرد: «رقابتیشدن اقتصاد موجب میشود تا سازوکارهای اتصال نیروی کار به بازار را فراهم کرد.»
اتصال صنعت و آموزش به هم لزوما دستور پذیر نیست
وی درباره راهکارهای اتصال صنایع به آموزشها در وزارت آموزش و پرورش گفت: «اتصال صنعت و آموزش به هم لزوما دستورپذیر نیست. اگر شرایط کار رقابتی باشد صنعت قواعد خود را به بازار کار هم تحمیل میکند. وقتی صنایع رقابتپذیر و پویا وجود داشته باشد به طور حتم نیاز به تکنسین و نیروی آموزشدیده وجود خواهد داشت و از نظر بازار کار و دستمزد شرایط حضور این افراد در محیطهای کاری و صنعتی نیز فراهم خواهد شد.»
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: «افراد در صورت زمینه در بازار کار به سمت آموزشها و مهارتهایی خواهند رفت که بتوانند بهتر و راحتتر وارد بازار کار شوند. دولتها یا حاکمیت میتواند نسبت به آموزش نیروی کار اقدام کند اما اینکه این افراد در یافتن شغل مورد نظر لزوما موفقیت داشته باشند را تضمین نمیکند.»
وی تاکید کرد: «اینکه چه شکلی از نیروی کار و چه متخصصانی در بازار کار باید وجود داشته باشد بسته به این دارد که بازار کار و شرایط فعالیت فعالان اقتصادی چگونه باشد اما اکنون در شرایطی که سهم بالای اقتصاد متعلق به دولتها است و شرایط جبر در بنگاهها این است که شاغلان یا متقاضیان کار باید فارغالتحصیل دانشگاهی باشند به معنای آن است که همین وضعیت کنونی را شاهد باشیم و بسیاری از متخصصان و آموزشدیدگان از هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای شانس چندانی برای یافتن شغل مناسب در بازار کار نداشته باشند.»
بازار آموزش و کار به خودی خود یکدیگر را تنظیم و متعادل کنند
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: «بستر کار بسیار مهم است. دولتها باید تسهیلگر باشند و بازار آموزش و کار به خودی خود یکدیگر را تنظیم و متعادل کنند. وقتی بنگاه خدماتی یا تولیدی بزرگ در بخش خصوصی شکل نگرفته است زمینه جذب نیروهای ماهر را نیز ندارد و برنامهنویس، کارشناس تولید محتوا یا بسیاری از تخصصهای فنی که مسیر شغلی آنها از دانشگاه نیست، امکان جذب در بازار کار را بلافاصله پس از فارغالتحصیلی از آموزش و پرورش نخواهند داشت.»
غرقی تاکید کرد: «رقابتیشدن در اقتصاد شاخصی است که بسیاری از موضوعات در عرضه و تقاضای بازار کار را متعادل میکند و تنها برای تسهیل و برداشتن موانع میتوان از توان دولتها برای زدودن موانع قانونی بهره برد.»
ارسال دیدگاه