رضا قمرزاده در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
کانون و مراکز فرهنگی هنری یکی از مهمترین عرصههای تحقق اهداف سند تحول بنیادین است
خارج کردن کتابخانههای کانون یا خود کانون از خانواده هماهنگ، یکپارچه و هدفمند آموزش و پرورش کاملا اشتباه است/ کانون حدود هزار مرکز فرهنگی و هنری دارد نه فقط کتابخانه
تهران (پانا) - معاون فرهنگی اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر ضرورت حفظ کانون در مجموعه آموزش و پرورش و تقویت و ترمیم آن در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین تاکید کرد.
رضا قمرزاده در گفتوگو با پانا اظهار داشت: «واگذاری مدیریت کتابخانهها یا همان مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانهها و حتی مباحث ادغام کانون با دیگر مجموعهها از اساس اشتباه و نادرست است؛ هرچند وجه مشترک کتاب، موجب شکلگیری این سوء تفاهم شده بود اما واقعیت این است که ماموریتها، جامعه هدف و مخاطبان و از همه مهمتر نوع فعالیتهای مربیان کانون و نهاد کتابخانهها، با یکدیگر متفاوت هستند.»
وی افزود: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طور تخصصی و ویژه درباره موضوعات مرتبط با کودکان و نوجوانان فعالیت میکند و در تلاش است رویکردهای تربیتی مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در برنامهها و فعالیتهای خود به خوبی جاری و سازی سازد.»
معاون فرهنگی اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: «از آنجا که در سند تحول بنیادین، تاکید ویژهای بر تربیت تمامساحتی شده است و مدرسه، دانشآموز و معلم از جمله محورهای مهم در تحقق اهداف این سند ارزشمند هستند، کانون میتواند بهترین و موثرترین نقش را در محقق شدن این دغدغهها و اهداف داشته باشد. بهویژه در طرح کانون مدرسه که قبلاً زمانی که بنده توفیق حضور در معاونت فرهنگی کانون را داشتم، تجربه شده است.»
تخصص کانون، تربیت و فکرپروری مبتنی بر فعالیتها و مهارتهای خلاقانه کودکان و نوجوانان است
قمرزاده تصریح کرد: «هیچ دستگاه دیگری بهویژه نهادها و دستگاههای خارج از وزارت آموزش و پرورش نمیتوانند به اندازه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای حرکت هدفمند، یکپارچه و تاثیرگذار در راستای تاکیدات سند تحول بنیادین فعالیت داشته باشند و تخصص کانون، پرداختن به امور تربیتی، فرهنگی و پرورشی کودکان و نوجوانان است.»
وی با اشاره به قدمت و تجربه کانون گفت: «کانون پرورش فکری بیش از نیم قرن تجربه و سابقه فعالیت در زمینههای مختلف فرهنگی و هنری دارد که فقط یکی از آنها مربوط به به امانت کتاب است و البته حدود ۲۳ برنامهها و فعالیتها به گونهای برنامهریزی شده و میشود که حول محور کتابخوانی باشد.»
معاون فرهنگی اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اضافه کرد: «کانون به واسطه کتابخانه یا همان مرکز فرهنگی هنری، شخصیت و اندیشه آیندهسازان این مرز و بوم و هنرمندانِ فردای این سرزمین را شکل میدهد و به عبارتی عرصه رشد و تعالی هنرمندان در عرصههای فرهنگی و هنری است.»
ضرورت حفظ، تقویت و ترمیم کانون
قمرزاده با اشاره به دغدغهها و بیانات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) درباره اهمیت و جایگاه کانون، افزود: «مروری بر بیانات حضرت آقا، نشان از توجه و اهمیت معظمله نسبت به ضرورت حفظ و تقویت روحیه انقلابی در فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارد و نگاه متعالی ایشان گویای این اهمیت است.»
وی ادامه داد: «بنابراین هرگونه حرکت، تصمیم و برنامهریزی باید در راستای حفظ، تقویت و ترمیم کانون باشد؛ آن هم در شرایطی که امروز مهمترین دغدغه وزارت آموزش و پرورش، اجرای دقیق سند تحول بنیادین است و محور و کانون این تحول در مجموعه همین وزارتخانه قرار دارد و خارج کردن کتابخانههای کانون یا خود کانون از این خانواده هماهنگ، یکپارچه و هدفمند کاملا اشتباه است.»
این صاحبنظر امور فرهنگی، تربیتی و پرورشی با اشاره به نظراتی مبنی بر ادغام کتابخانههای کانون و نهاد کتابخانهها، گفت: «به نظر میآید ادعای ادغام از سر بیاطلاعی از فعالیتهای کانون است و احتمالا مطلع نیستند که کانون حدود هزار مرکز فرهنگی و هنری دارد و نه فقط کتابخانه؛ بنابراین دوستانی که چنین ایده نادرستی را مظرح کردهاند احتمالا شناختی از کانون، ماموریتها و ابعاد فعالیتهای آن ندارند.»
تربیت مربیان کانون حول محور کتاب و برای تعامل بهتر با کودکان و نوجوانان
قمرزاده همچنین در گفتوگویی با فارس اظهار داشت: مربیان کانون تربیت شدهاند تا حول محور کتاب، با کودکان و نوجوانان فعالیت فرهنگی و هنری و ادبی به شیوه خلاقانه و فکر پروری از طریق زمینه سازی رشد اندیشه و تفکر مخاطب شان انجام دهند و مهارت کتابداری فقط یکی از دهها کار مربیان کانون است و مربیان کانون در درجه اول مربی هستند که کتابداری هم میکنند.
وی تصریح کرد: اگر قرار بر تقویت نهاد کتابخانهها و رونقبخشی بیشتر به کتابخانههای عمومی است، بهتر است تدبیر دیگری اندیشیده شود و نباید کاشانههای خلاقیت و نوآوری کودکان و نوجوانان را خراب کرد؛ ادغام مراکز فرهنگی و هنری کانون با نهاد کتابخانههای عمومی کشور، راه رونقبخشی بیشتر به نهاد کتابخانهها نیست.
وی افزود: «نظام یادگیری» در مراکز فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس استاندارد ترین روشهای یادگیری انجام میشود که باید بگویم سازمانی بدون مشابه در سطح جهان است و این مجموعه تا کنون صدها مدیر و نویسنده، هنرمند و متفکر در سطوح مختلف تربیت کرده است که در کنار آموزش و پرورش نقش یک مکمل و یک حوزه تخصصی را ایفا کرده است.
قمرزاده ادامه داد: کانون همچنان زنده و پویاست و شاید دچار نوسانات مدیریتی متعدد شده باشد اما مربیان کانون چراغ مراکز فرهنگی را روشن نگه داشتهاند و همتی باید تا بودجه های سرگردان، در جای درست صرف تربیت نخبگان شود.
ارسال دیدگاه